Džungla na asfaltu

The Asphalt Jungle, igrani, krimi drama, SAD, 1950

REŽIJA: John Huston

Džungla na asfaltu

ULOGE:
Sterling Hayden (Dix Handley),
Louis Calhern (Alonzo D. Emmerich),
Jean Hagen (Doll Conovan),
James Whitmore (Gus Minissi),
Sam Jaffe (Erwin Riedenschneider)

SCENARIJ:
John Huston,
Ben Maddow (na temelju novele The Asphalt Jungle W. R. Burnetta)

FOTOGRAFIJA:
Harold Rosson

GLAZBA:
Miklós Rózsa

MONTAŽA:
George Boemler

Sadržaj:

Kad se nakon odsluženih sedam godina zatvorske kazne ponovo nađe na slobodi, vođa skupine kriminalaca Erwin ´Doc´ Riedenschneider smjesta počne organizirati pljačku draguljarnice s plijenom vrijednim najmanje milijun dolara. Nakon što mu jedan od ortaka Cobby dogovori sastanak s uglednim odvjetnikom Alonzom D. Emmerichom, ovaj sa zanimanjem sasluša njegov plan pljačke. ´Docu´ treba 50 tisuća dolara da bi za izvođenje operacije angažirao tri čovjeka, profesionalnog obijača sefova Louisa Ciavellija kao najvažnijeg operativca, njegova ortaka Gusa Minissija, grbavog vlasnika restorana te čovjeka kojemu Louis jedinom vjeruje i kojeg vidi u ulozi vozača, te Gusova prijatelja Dixa Handleyja. Stvari će se početi komplicirati kad Dix svoje namjere otkrije Doll Conovan, djevojci koja je zaljubljena u njega, te kad se na Emmerichovu inicijativu u priču uključe privatni detektiv Bob Brannom i odvjetnikova mlada ljubavnica Angela Phinlay.

Godine 1951. nominirana za četiri Oscara, uključujući one za najboljeg redatelja i scenarij, iste godine nominirana za tri Zlatna globusa i nagradu BAFTA te godinu ranije na festivalu u Veneciji ovjenčana Međunarodnom nagradom za najboljeg glumca (Sam Jaffe), žestoka noirovska krimi-drama Johna Hustona adaptacija je istoimenog romana američkog prozaika i scenarista Williama Rileyja Burnetta (Mali Cezar). Burnett je bio vrlo plodan pisac tvrdokuhane krimi-proze tematski i literarnim izrazom srodan glasovitim piscima Dashiellu Hammetu (Malteški sokol, Mršavko) i Jamesu M. Cainu (Poštar uvijek zvoni dvaput, Dvostruka obmana), autor izuzetno vješt u stvaranju fikcijskih svjetova napučenih grubim muškarcima, prevrtljivim djevojkama, nemoralnim tipovima i nasiljem, a to je okruženje u kojem se Huston odlično snalazio. Film za koji je Huston s Benom Maddowom (Divljak Lasla Benedeka, također Hustonovi Nepomirljivi) supotpisao scenarij realiziran je tijekom prvog desetljeća redateljeve karijere, desetljeća obilježenog remek-djelima, a riječ je o prvom filmu pljačke ispripovijedanom iz perspektive kriminalaca. Huston prema njima iskazuje veliko razumijevanje i simpatiju, naglašavajući važnost socijalnog konteksta koji uvjetuje njihove postupke, što se prilično svidjelo onodobnoj marksističkoj kritici. Istodobno, sjajno režiran i ambijentiran film odličnog ritma i pseudodokumentarističkog prosedea afirmira i individualizam u djelovanju.

boja, 112'

Trailer