Imati i nemati

To Have and Have Not, igrani, SAD, 1944

REŽIJA: Howard Hawks

Imati i nemati

ULOGE:
Humphrey Bogart (Harry 'Steve' Morgan),
Walter Brennan (Eddie),
Lauren Bacall (Marie 'Slim' Browning),
Dolores Moran (Hellene de Bursac),
Hoagy Carmichael (Cricket)

SCENARIJ:
Jules Furthman,
William Faulkner (prema romanu Ernesta Hemingwayja)

FOTOGRAFIJA:
Sidney Hickox

GLAZBA:
Franz Waxman

MONTAŽA:
Christian Nyby

Sadržaj:

Francuska luka Fort-de-France tijekom ljeta 1940. godine. Posljedice nacističke okupacije Francuske nisu mimoišle ni njezin karipski otok Martinique, na kojem su vlast preuzeli višijevski kolaboracionisti. No čini se da se rat ne dotiče nonšalantnog Harryja Morgana zvanog Steve, vlasnika ribarskog broda koji sa svojim šeprtljavim pomoćnikom Eddiejem svakodnevno odlazi u ribolov. Ipak, to će se promijeniti kad član francuskog Pokreta otpora Gerard zamoli Harryja da pomogne potajno dovesti na otok Paula de Bursaca, jednog od mjesnih vođa otpora, i njegovu suprugu Hellene. Harry će isprva odbiti Gerardov prijedlog, ali će se predomisliti kada istodobno odluči pomoći i privlačnoj Marie Browning zvanoj Slim, koja također ima problema s višijevskim vlastima. Dok se zbližava s Marie, sitnom američkom kradljivicom koja je na Martinik stigla iz Rija i koja trenutačno radi kao pjevačica u hotelskom baru, Harry mora paziti i na svog prijatelja, starog pijanca Eddieja koji je stalno žedan.

Film u kojem je u vrijeme snimanja 19-godišnja Lauren Bacall ostvarila debitantsku ulogu izuzetno je uspjela adaptacija istoimenog kratkog romana Ernesta Hemingwaya u režiji Howarda Hawksa, jednog od najsvestranijih redatelja iz zlatnog razdoblja Hollywooda. Hemingway je bio majstor kratke priče čiji je stil obilježen naizgled škrtim rječnikom stilizirane svakodnevice i nizovima kratkih rečenica čije se emotivno bogatstvo nalazi u kontekstu. U svojim je djelima Hemingway stvorio neku vrstu mita o modernom čovjeku, lutalici i dragovoljnom prognaniku koji intenzivno živi s prirodom, koji se odaje borbi, alkoholu, sportu i seksu te koji se ništavilu suprotstavlja stoicizmom i vlastitim kodeksom časti. Hawks je na ekran uspio prenijeti dio obilježja Hemingwayeve proze, te je njegov Harry ´Steve´ Morgan ipak prepoznatljiv piščev protagonist, za što zasluge pripadaju i scenaristima filma Julesu Furthmanu i glasovitom književniku Williamu Faulkneru. Posrijedi je slobodna prilagodba Hemingwayeva romana koji je Hawks držao njegovim najneuspjelijim djelom, što mu je i otvoreno kazao uz prijedlog da ga ekranizira. Iako je Hemingway isprva na scenariju radio s redateljem, nakon nekog vremena posla se prihvatio Furthman, a naposljetku i Faulkner. Sugestivno režiran film dojmljiva ozračja, izvrsne fotografije Sidneyja Hickoxa (Usijanje Raoula Walsha) i podjednako uspjele glazbe dvostrukog oskarovca Franza Waxmana (Bulevar sumraka, Rebecca) zadržao je naslov romana, kao i imena i osobine nekih likova, no vjerno ga se pridržava samo do petog poglavlja. K tome, mjesto zbivanja je otok Martinique, a ne Key West kao u romanu, dok je uloga Marie Browning proširena u odnosu na njezin prozni lik, da bi se dodatno iskoristila kemija između Bogarta i Bacall. Nju je, pak, na naslovnici magazina Harper´s Bazaar 1943. zapazila Nancy ´Slim´ Hawks, redateljeva supruga koja mu je predložila da djevojku angažira u svom sljedećem projektu. Hawksovoj supruzi lik Marie i duguje nadimak ´Slim´, a u filmu ona pjeva dvije pjesme Hoagyja Carmichaela i Johnnyja Mercera, pri čemu je Carmichael angažiran i kao glumac, u ulozi pijanista Cricketa.

c/b, 100'

Trailer