Interstellar

igrani, znanstveno-fantastični, avanturistički, SAD, UK, Kanada, 2014

REŽIJA: Christopher Nolan

Interstellar

ULOGE:
Matthew McConaughey (Cooper),
Anne Hathaway (Brand),
Jessica Chastain (Murphy Cooper) Ellen Burstyn (Murph - starija),
Mackenzie Foy (Murph - mlađa),
John Lithgow (Donald),
Michael Caine (profesor Brand)

SCENARIJ:
Jonathan Nolan,
Christopher Nolan

FOTOGRAFIJA:
Hoyte Van Hoytema

GLAZBA:
Hans Zimmer

MONTAŽA:
Lee Smith

Sadržaj:

Sjedinjene Američke Države u nedefiniranoj, ali ne tako dalekoj budućnosti. Markantni udovac Cooper nekadašnji je NASA-in testni pilot i inženjer koji sad živi kao farmer. U vrijeme sve težeg života na Zemlji, na kojoj vlada velika nestašica hrane, Cooper svoja znanja i iskustva svakodnevno koristi da bi olakšao život sinu Tomu, kćeri Murph i puncu Donaldu. Unatrag desetak godina na Zemlji je započela kriza koja je ubrzo dovela do nestašice hrane, a to je rezultiralo drastičnim promjenama te su ukinute vojska kao i medicinska i znanstvena istraživanja, zbog čega je od neizlječive bolesti umrla i Cooperova supruga. Ukinuto je i mnoštvo drugih stvari povezanih s tehnologijom i njezinim razvojem, a američko se društvo posve orijentiralo na poljoprivredu. No i tu je situacija sve teža, jer ne samo da sve češće oluje uništavaju ljetinu i sve prekrivaju debelim slojevima prašine i zemlje od koje se nemoguće zaštiti, nego je i sve žitarice osim kukuruza uništila pošast koja prijeti i kukuruzu zahvaljujući kojem Cooperova obitelj barem nije gladna. I Murph i Tom bistra su djeca za koju bi Cooper želio da upišu fakultete, no vlasti sad djeci lažu da ljudi nikad nisu letjeli u svemir, da se nisu spustili na Mjesec i da je sve bila obmana, jer ih tako žele okrenuti poljoprivredi i zemlji. Ljubav prema znanosti od oca je naslijedila ponajviše Murph, koja vjeruje da knjige pokušavaju „komunicirati” s njom i koja u posljednje vrijeme primjećuje neobično raspoređivanje prašine u knjižnici. Kad Cooper zajedno s njom zaključi da je to posljedica izmijenjenog djelovanja gravitacije te da su to prouzročile magnetske i ine promjene u njihovoj blizini, njih će dvoje spletom okolnosti otkriti nedaleku tajnu NASA-inu bazu koju vodi Cooperov stari znanac, profesor Brand. Svjestan činjenice da su uvjeti života na Zemlji za čovjeka postali toliko teški da tu za čovječanstvo nema budućnosti, profesor Brand s kćeri Ameliom, njezinim kolegom Doyleom i drugim suradnicima u bazi već dugi niz godina razvija projekt leta u svemir koji bi uključio prolaz kroz crnu rupu koja se pojavila 48 godina ranije, te traganje za nastanjivim planetima onkraj crne rupe na koje bi ljudi mogli odseliti sa Zemlje. Prema profesorovu mišljenju, upravo je Cooper onaj suradnik koji im zbog iskustva NASA-ina pilota u kombinaciji s tehničkim znanjima ključno nedostaje da bi čitava operacija uopće imala izgleda za uspjeh.

Godine 2014. od pet nominacija za Oscara ovjenčana onim u kategoriji najboljih vizualnih efekata, te godinu kasnije u istoj kategoriji ovjenčana i najprestižnijom britanskom filmskom nagradom BAFTA (uz još tri nominacije), egzistencijalna znanstvenofantastična drama suscenarista i redatelja Christophera Nolana najosobnije je i najintimnije ostvarenje u njegovoj dosadašnjoj karijeri. U djelu koje je godinu kasnije osvojilo nominaciju za Zlatni globus u kategoriji najuspjelije glazbe, koju je skladao oskarovac Hans Zimmer (Kralj lavova, Gladijator), zamjetne su praktički sve osobine Nolanova autorskog rukopisa, no predočene na naglašeno intimističan način. Nolan je autor koji, često se baveći podvojenim ličnostima s ozbiljnim psihičkim smetnjama, zaplete svojih djela garnira manje ili više izraženim elementima fantastike, pri čemu prvenstveno igra na kartu formalne ekvilibristike, vizualne zavodljivosti, redateljskih bravura i efektne, nerijetko oniričke ugođajnosti. Kad se kaže da je Interstellar najosobniji projekt u dosadašnjoj Nolanovoj karijeri, to ne znači da u njemu nema (znanstvenofantastičnog) spektakla sa svim što on uključuje, od vizualne atraktivnosti preko istraživanja svemira s elaboriranjem teorije relativnosti, do objašnjavanja crne rupe i pripadajućih prostorno-vremenskih ugibanja. No elementi spektakla ovdje su namjerno i efektno podigrani, doimaju se razmjerno staromodno i tim realističnije, a u dramskom i narativnom fokusu su intimne drame središnjeg protagonista i članova njegove obitelji, pri čemu je osobita pozornost posvećena Cooperovu odnosu s kćeri Murph. Vizualna, narativna i značenjska epičnost neosporno jesu atraktivne i predstavljaju možda glavne mamce za publiku, no u srcu filma je intenzivna (među)ljudska drama, štoviše drama o ljudskosti i humanizmu kao takvom. Uspjeh same svemirske misije tako manje počiva na tehnologiji i znanstvenim objašnjenjima, a mnogo više na obiteljskoj i međuljudskoj ljubavi, brizi i požrtvovnosti. Ta dimenzija Nolanova filma je hvalevrijedna, no problem je što ovaj ep o humanosti pati od autoru imanentne pretencioznosti i idejne grandomanije, pri čemu filozofska i metafizička komponenta mjestimice bivaju opterećene trivijalnošću, a emotivnost je povremeno prelivena naslagama patetike. Zvjezdanu glumačku postavu predvodi izuzetno uvjerljiv Matthew McConaughey, koji je iste 2014. godine osvojio Oscara za glavnu rolu u drami Dobri dileri iz Dallasa, a pored također oskarovaca Michaela Cainea i Ellen Burstyn partneri(ce) su mu Anne Hathaway, Jessica Chastain, Matt Damon, Casey Affleck i uvijek pouzdani John Lithgow, te tada mlada a danas sve traženija mlada zvijezda Timothée Chalamet (Skrivena ljubav, Dina).

boja, 169'

Trailer