Konformist
Il conformista, igrani, drama, Italija, Francuska, Zapadna Njemačka, 1970
REŽIJA: Bernardo Bertolucci
ULOGE:
Jean-Louis Trintignant (Marcello Clerici),
Stefania Sandrelli (Giulia),
Gastone Moschin (Manganiello),
Enzo Tarascio (profesor Quadri),
Fosco Giachetti (pukovnik)
SCENARIJ:
Bernardo Bertolucci (prema romanu Alberta Moravije)
FOTOGRAFIJA:
Vittorio Storaro
GLAZBA:
Georges Delerue
MONTAŽA:
Franco Arcalli
Sadržaj:
Godine 1920. u to vrijeme 13-godišnjeg Marcella Clericija pokušao je zavesti homoseksualac Lino, koji je dječaku kao nagradu obećao pištolj, ne sluteći da će ga Marcello tim pištoljem ustrijeliti. Zločin koji je Marcello počinio nikad nije otkriven, te ga 18 godina kasnije zatječemo kao uglednog profesora filozofije u fašističkoj Italiji. Dok radi za fašističku tajnu službu, što mu pruža osjećaj sigurnosti jer pripada velikoj i moćnoj organizaciji, a to znači da je i on važan i moćan, pred Marcellom je ženidba s Giulijom, razmjerno privlačnom ali običnom i površnom djevojkom. Istodobno ga obilježavaju i nesređeni i zategnuti odnosi s roditeljima, jer je njegova majka narkomanka s kojom ne održava nikakve kontakte, a otac mu je smješten u psihijatrijsku bolnicu. Jednog dana Marcello dobije zadatak da otputuje u Pariz i ondje uhodi svog nekadašnjeg fakultetskog profesora Quadrija, sad poznatog antifašista i vođu talijanske antifašističke emigracije. No tijekom puta obavijeste ga da profesora treba ubiti, a za obavljanje tog zadatka dostave mu i pištolj. Nakon što s Giuliom doputuje u Pariz, Marcello će se susresti s Quadrijem te upoznati njegovu atraktivnu suprugu Annu, ženu izazovna držanja, te će se početi prisjećati traumatičnih događaja iz svog djetinjstva, zbog kojih sumnja u svoju seksualnost.
Godine 1970. na festivalu u Berlinu ovjenčana dvjema nagradama, od kojih je jedna Posebno priznanje novinarskog ceha, te dvije godine kasnije nominirana za Oscara za najbolji adaptirani scenarij i za Zlatni globus u kategoriji najboljeg filma s neengleskog govornog područja, impresivna psihološka drama Konformist scenarista i redatelja Bernarda Bertoluccija izuzetno je uspjela adaptacija istoimena romana glasovitog talijanskog književnika, dramaturga i esejista Alberta Moravije. U ono vrijeme najuspjelije Bertoluccijevo ostvarenje, koje je među inima hvalila i slavna filmska kritičarka Pauline Kael, jedan je i od najutjecajnijih filmova svog vremena, koji je primjerice prema riječima Francisa Forda Coppole snažno utjecao na njegovo stvaralaštvo, osobito na remek-djelo Kum koje izgled, stil i ozračje umnogome duguje upravo Konformistu. Sam Bertolucci film je opisao kao metaforički prikaz svog odnosa s Jeanom-Lucom Godardom, ustvrdivši da je on kao redatelj zapravo Marcello koji snima fašističke filmove i želi ubiti Godarda koji mu je bio učitelj, a koji je revolucionar i snima revolucionarne filmove. Politički iskaz jasno je predočen kroz Bertoluccijevo izvedbeno majstorstvo, jer on iznimno sugestivnom režijom, dojmljivim stilom i vizualnom estetiziranošću izuzetno vješto zavodi gledatelja koji biva uljuljkan u konformističko zadovoljstvo promatranja protagonistove ideološke zaslijepljenosti, dok ga autor istodobno navodi na kritičko sagledavanje viđenog i preispitivanje vlastitih stavova. Bertolucci je film realizirao pod snažnim dojmom burnih studentskih prosvjeda i gibanja iz 1968. godine, istodobno i razočaran jer taj pokret nije rezultirao konkretnom političkom promjenom. Kao marksist i radikalni ljevičar, redatelj je svoju negativnu fascinaciju konformizmom, zbog kojeg i osobe koje intimno nisu fašisti, poput protagonista Marcella, pristaju na suradnju s režimom, pretočio u kompleksnu psihološku studiju o razlozima i potrebama ljudi da teže konformizmu i „normalnosti”, i na osobnoj i na društvenoj i na političkoj razini. Fascinantnu fotografiju s naglašeno dinamičnim pokretima kamere te s odmakom prema ekspresionizmu i nadrealizmu potpisuje veliki Vittorio Storaro (Apokalipsa sada, Crveni, Posljednji kineski car), trostruki oskarovac koji je upravo zahvaljujući Konformistu doživio međunarodnu afirmaciju i kojem je ovaj film otvorio vrata Hollywooda, a u glavnoj je ulozi izvrsni Jean-Louis Trintignant (Z, Tri boje: Crveno, Ljubav).
boja, 113'