Lijepa gnjavatorica
La belle noiseuse, igrani, drama, Francuska, Švicarska, 1991
REŽIJA: Jacques Rivette
ULOGE:
Michel Piccoli (Edouard Frenhofer),
Emmanuelle Béart (Marianne),
Jane Birkin (Liz),
Marianne Denicourt (Julienne),
David Bursztein (Nicolas)
SCENARIJ:
Pascal Bonitzer,
Christine Laurent,
Jacques Rivette (inspirirano novelom Honoréa de Balzaca)
FOTOGRAFIJA:
William Lubtchansky
MONTAŽA:
Nicole Lubtchansky
Sadržaj:
Glasovitom slikaru Edouardu Frenhoferu, koji sa suprugom Liz povučeno živi na imanju u unutrašnjosti Francuske, u posjet stigne njegov dugogodišnji prijatelj Porbus u pratnji mladog slikara Nicolasa i njegove privlačne supruge Marianne. Nicolas je veliki Frenhoferov obožavatelj, te ga razočara saznanje da slikar već deset godina ne radi na novim slikama, još od vremena u kojem nije uspio dovršiti sliku La belle noiseuse. Ta je slika trebala predstavljati krunu Frenhoferova opusa, i za nju mu je tada pozirala Liz, a kad to dozna Nicolas, on slikara uspije nagovoriti na novi pokušaj i drugačiji pristup. U novom pokušaju stvaranja slike La belle noiseuse velikom će umjetniku kao model poslužiti Marianne, no nitko od njih ne zna da će ta odluka utjecati na sve uključene. Tijekom pet dana rada na novoj verziji slike životi svih njih, a posebno njihovi međusobni odnosi, u potpunosti će se promijeniti.
Godine 1991. na festivalu u Cannesu ovjenčana Velikom nagradom žirija i Nagradom Ekumenskog žirija, te godinu kasnije nominirana za prestižnu francusku filmsku nagradu César u pet najvažnijih kategorija, za najbolji film, redatelja te dvije glavne i jednu sporednu ulogu, impresivna drama suscenarista i redatelja Jacquesa Rivettea (Pariz pripada nama, Luda ljubav, Céline i Julie idu na jedrenje) nastala je kao plod nadahnuća pripovijetkom Nepoznato remek-djelo glasovitog francuskog pisca Honoréa de Balzaca. Među petoricom prvaka francuskog novog vala, a pored njega tu su Godard, Chabrol, Truffaut i Rohmer, Jacques Rivette je svakako najzagonetniji i najfluidniji autor. On je umjetnik izrazito sklon cerebralnosti i metafizičnosti, perfekcionist u stvaranju značenjski slojevitih, kompleksnih, neuhvatljivih i nekonvencionalnih dramaturških slagalica, suptilni modernist koji u svojim ključnim djelima čaroliju pokretnih slika kreira posežući i za elementima magije i teorija zavjere. Većina navedenog razvidna je i u ovom filmu, u kojemu su Rivette i suscenaristi Pascal Bonitzer i Christine Laurent Balzacovu pripovijetku iskoristili za kreiranje priče o tajni umjetničkog stvaranja i o umjetnikovoj težnji ka savršenstvu koja mijenja ne samo njegov život, nego i živote onih koji ga okružuju. Unatoč trajanju od četiri sata, iznimno sugestivno režirana Lijepa gnjavatorica na promišljen, iznimno suptilan, dojmljivo estetiziran i za redatelja karakterističan način bavi motivom opasnosti do kojih može dovesti umjetnikova težnja za postizanjem savršenstva. U glavnoj je ulozi sjajni Michel Piccoli (Ljepotica dana, Imamo papu), a njegove su partnerice Jane Birkin (Uvećanje, Smrt na Nilu) i Emmanuelle Béart (Nemoguća misija, 8 žena, Pakao Danisa Tanovića).
boja, 238'