Ljudsko stanje: Vječna molitva
Ningen no jôken III, igrani, povijesni, ratna drama, Japan, 1961
REŽIJA: Masaki Kobayashi
ULOGE:
Tatsuya Nakadai (Kaji),
Michiyo Aratama (Michiko),
Tamao Nakamura (Hinannmin no Shôjo),
Yûsuke Kawazu (Terada Nitôhei),
Chishû Ryû (Hinanmin no Chôrô),
Taketoshi Naitô (Tange Ittôhei)
SCENARIJ:
Zenzô Matsuyama,
Kôichi Inagaki,
Masaki Kobayashi (prema romanu Jumpeija Gomikawe)
FOTOGRAFIJA:
Yoshio Miyajima
GLAZBA:
Chûji Kinoshita
MONTAŽA:
Keiichi Uraoka
Sadržaj:
Nakon što su japanske postrojbe poražene od sovjetske vojske, humanist i pacifist Kaji u južnoj Mandžuriji s nekoliko suboraca pokušava izbjeći pad u zarobljeništvo sovjetskih snaga te istodobno pronaći ostatke Kvantunške armije, najveće vojne skupine carskog Japana. No nakon sukoba bajunetama s jednim ruskim vojnikom Kajiju je već dosta borbe i prolijevanja krvi, te on odluči prestati s pokušajima ponovnog pridruživanja nekoj postrojbi. Umjesto toga, nekolicinu vojnika i sve veći broj civilnih izbjeglica povede u bijeg iz ratne zone, s ciljem da se svi vrate svojim domovima. No to će biti izuzetno teško, jer će se svi ubrzo izgubiti u gustoj šumi, posljedice čega će biti žestoke svađe među ljudima te brojne smrti od gladi, jedenja otrovnih gljiva i samoubojstava. Ipak, Kaji će sa skupinom izbjeglica uspjeti posljednjim snagama izići iz šume, da bi uskoro susreli pripadnike regularnih postrojbi japanske vojske koji će ih tretirati kao dezertere i uskratiti im hranu. A kad Kaji i izbjeglice nastave put prema jugu, pronaći će dobro opskrbljeno seosko imanje koje će dospjeti pod opsadu naoružanih seljaka. Tu će poginuti i prostitutka prema kojoj se Kaji ophodio s blagošću, zbog čega će on odabrati borbu, a ne bijeg.
I u ratnoj drami snažnog povijesnog konteksta Vječna molitva, zaključnom nastavku trilogije naslovljene Ljudsko stanje, suscenarist i redatelj Masaki Kobayashi (Mladost mojih sinova, Soba debelih zidova, Harakiri, Strašne priče, Pobuna) nastavlja s beskompromisnim naturalističkim prikazom ratne kalvarije humanizmom vođenog i dobronamjernog pacifista kojeg sjajno utjelovljuje Tatsuya Nakadai (Tjelesna straža, Harakiri, Kagemusha: Sjena ratnika, Ran, Mač sudbine Kihachija Okamotoa), čest glumac u filmovima Akire Kurosawe. Čitava trilogija temeljena je na istoimenom šestodijelnom romanu japanskog prozaika Junpeija Gomikawe, piščevu najvažnijem, eponimnom djelu. U njemu je Kobayashi prepoznao brojne motive i događaje kojima je i sam svjedočio na bojištima tijekom Drugog svjetskog rata, jer je nakon novačenja poslan u Mandžuriju, koja je tada bila pod japanskom okupacijom, da bi zbog svojih miroljubivih uvjerenja često dolazio u sukobe s nadređenima te bivao podvrgnut disciplinskim mjerama, kaznama i premlaćivanjima. Vođen osobnim razlozima i željom za simboličnim razračunavanjem s vlastitom prošlošću, Kobayashi je zbog opsega radnje i velikog broja sporednih likova inzistirao na adaptaciji Gomikawine proze u formi trilogije. U tome je unatoč brojnim nevoljama i uspio, pa maestralno režirana, vrlo emotivna te impresivnom crno-bijelom fotografijom snimljena trilogija u trajanju od devet i pol sati strogo slijedi zbivanja iz proze te predstavlja jedinstvenu, nedjeljivu cjelinu.
c/b, 190'