Mjesec
La luna, igrani, drama, Italija, 1979
REŽIJA: Bernardo Bertolucci
ULOGE:
Jill Clayburgh (Caterina Silveri),
Matthew Barry (Joe Silveri),
Fred Gwynne (Douglas Winter),
Veronica Lazar (Marina),
Renato Salvatori
SCENARIJ:
Bernardo Bertolucci,
Franco Arcalli,
Giuseppe Bertolucci,
Clare Peploe,
George Malko
FOTOGRAFIJA:
Vittorio Storaro
GLAZBA:
Ennio Morricone
MONTAŽA:
Gabriella Cristiani
Sadržaj:
Mladi Joe Silveri sin je glasovite operne pjevačice Caterine Silveri, razmažen i hirovit tinejdžer koji vjeruje da je majčin suprug Douglas Winter njegov biološki otac. No Joe ne zna da je on plod Caterinine davne ljubavi s drugim muškarcem, koji sad živi u Italiji i radi kao nastavnik u školi. Mladiću je potrebna snažna očinska figura koja bi ga disciplinirala i vodila tijekom važnih godina odrastanja i sazrijevanja, no distancirani i nezainteresirani Douglas nije takav čovjek. Nakon što bude svjedokom Douglasove iznenadne smrti u New Yorku, na Manhattanu gdje njihova obitelj živi, Joea će to uzrujati i probuditi u njemu bijes. Stoga Caterina zaključi da nakon suprugove smrti ne mogu ostati tu živjeti, te se odluči sa sinom preseliti u Italiju. On će ondje ubrzo upasti u pogrešno društvo i navući se na heroin, da bi Caterina naposljetku, unatoč pretrpanosti poslom i bogatom društvenom životu, osobito zabavama u visokim krugovima, konačno primijetila da s mladićem nešto nije u redu. Želeći mu pomoći i izvesti ga na pravi put, Caterina će se sa sinom upustiti i u zabranjeni odnos.
Godine 1980. mominirana za Zlatni globus u kategoriji najbolje glumice (odlična Jill Clayburgh iz romantične komedije Početi iznova Alana J. Pakule i humorne romantične drame Slobodna žena Paula Mazurskog, za glavnu ulogu u kojoj je također osvojila oskarovsku nominaciju), drama suscenarista i redatelja Bernarda Bertoluccija ostvarenje je u kojem autor odvažno propitkuje i potkopava moralne predrasude. Provokativno djelo u kojem Bertolucci eksplicitno uvodi motiv incesta obilježeno je edipovskim traganjem mladog Joea za identitetom. Dok se protagonistica pokušava ponovo zbližiti sa sinom, te ga s tim ciljem obasipa ljubavlju koja ide do granica seksualnog uzbuđenja i incesta, Bertolucci vješto, možda dajući oduška vlastitim erotskim fantazijama, kroz motiv istraživanja nastranosti likova suptilno i učinkovito razotkriva dimenzije besmislenosti njihovih egzistencija. Pritom umješno balansira na granici između grčke tragedije i opere, mitološku strukturu incesta koristeći za naglašavanje kontrasta umjetnosti i života, te se oslanjajući na vrlo raspoložene glumačke nastupe Jill Clayburgh i debitanta Matthewa Barryja, znanog iz filmova Nemoralna ponuda Adriana Lynea i Ed Wood Tima Burtona, kao i na za svoj autorski prosede prepoznatljiv izraženi stil, dojmljivu fotografiju Vittoria Storara i sjajnu glazbu Ennia Morriconea.
boja, 142'