Holdudvar, drama, Mađarska, 1969 | Mjesto prikazivanja filma: MM Centar (Studentski centar, Savska cesta 25)

Levente Szörényi

Zoltán Farkas

SCENOGRAFIJA:
Tilda Gáti

KOSTIMI:
Erzsébet Újhegyi

Edit je žena ranih srednjih godina koja nakon iznenadne smrti svog supruga, uglednog mađarskog političara, zapadne u egzistencijalnu krizu. Suprug joj je bio istaknuti intelektualac, u braku s njim provela je gotovo 20 godina, i reklo bi se da je kao nekadašnja djevojka sa sela ostvarila zavidan status u građanskoj obitelji. Tu obitelj uz Edit čine njezina skromna majka te dvojica sinova, među kojima se ističe stariji István, mladić sklon manipulacijama. Edit će se ubrzo naći razapeta između svoje želje za neovisnošću i Istvánovih makinacija, te će početi shvaćati da on njezin život kani kontrolirati na jednak način na koji je to činio i njegov otac.

Svjesna da pokojnog supruga nikad nije iskreno voljela, Edit jednako tako zna da ju život bogate udovice okružene lažnim prijateljima sve više guši. Tu je i Istvánova mlada zaručnica Kati, koja promatrajući Edit počne primjećivati kako i sama pod mladićevim nadzorom sve više ponavlja Editine pogreške. A kad sama Edit uskoro zaključi da bi se mogla odreći takvog sigurnog i udobnog života, te se kroz suočavanje s vlastitom prošlošću naći na novom životnom početku, István će takva njezina razmišljanja pripisati histeriji. Stoga će on poslati Kati da u njihovu ljetnikovcu na Balatonu Edit odvrati od takvih ideja.

Drugi dugometražni film scenaristice i redateljice Márte Mészáros ključno je ostvarenje mađarskog novog vala, djelo koje je specifično i po tome što se autorica u njemu fokusirala na visoke i bogate društvene krugove u svojoj domovini krajem 60-ih godina prošlog stoljeća, a ne na radničku klasu kojom se najčešće bavila. Film nudi i rijedak pogled u svakodnevicu više klase u društvu koje je barem deklarativno zagovaralo jednakost. Priča je to oslobađanju jedne žene od klasnih okova i konvencija, o njezinu vraćanju korijenima, i to na način da će najvažniju suputnicu na tom putovanju pronaći u djevojci koja je poslana upravo sa suprotnim ciljem.

U središtu i ovog filma su snažni ženski likovi kao i njihov međusoban odnos, dok relacije između žena i muškaraca zauzimaju bitno, ali ne i najvažnije mjesto. U određenoj mjeri odnos između dvije žene dovodi se u jukstapoziciju s relacijom između muškaraca i žena, pri čemu je odnos između dviju žena različitih generacija obilježen većim međusobnim razumijevanjem u odnosu na relacije muškaraca i žena, pa se čak pokazuje i vitalnijim i sugestivnijim naspram potonjih odnosa. U tome ne smeta previše ni dijelom načelno zategnut odnos dviju žena, jer je i kao takav zanimljiviji i intrigantniji od muško-ženskih relacija, u kojima se presudnim ne pokazuju ni romantična čuvstva, koja mogu biti i obostrana. To su motivi kojima se autorica često vraćala i koje je varirala u svojim možda i najuspjelijim filmovima, od Usvojenja i Sunce je zašlo do Njih dvije i Intimnog dnevnika.

Djelo je režirano prilično sigurno i sugestivno, likovi imponiraju i iznijansiranošću i kompleksnošću, atmosferičnosti cjeline i sugeriranju intimnih stanja likova pridonosi i izvrsna fotografija Jánosa Kendea (Crveni psalam i Elektra, ljubavi moja Miklósa Jancsóa), a glumačke izvedbe su vrlo raspoložene i uvjerljive. To se podjednako odnosi na Edit, koju tumači Mari Törőcsik, jedna od najvećih mađarskih zvijezda onog vremena, kao i na Kati Kovács, mađarsku glazbenu zvijezdu koju je Márta Mészáros angažirala i u svom prvijencu Sunce je zašlo.

Autor teksta: Josip Grozdanić

c/b, 98'