Mlin i križ
Mlyn i krzyz, igrani, povijesna drama, Poljska, Švedska, 2011
REŽIJA: Lech Majewski
ULOGE:
Rutger Hauer (Pieter Bruegel),
Michael York (Nicolaes Jonghelinck),
Charlotte Rampling (Mary),
Joanna Litwin (Marijken Bruegel),
Dorota Lis (Saskia Jonghelinc)
SCENARIJ:
Michael Francis Gibson,
Lech Majewski
FOTOGRAFIJA:
Lech Majewski,
Adam Sikora
GLAZBA:
Lech Majewski,
Józef Skrzek
MONTAŽA:
Lech Majewski,
Norbert Rudzik
Sadržaj:
Glasovita slika Uspon na Kalvariju flamanskog majstor Pietera Bruegela starijeg, naslikana 1564. godine, epsko je djelo koje prikazuje Isusovo raspeće u panoramskom krajobrazu s više od petsto likova. Isusovu pasiju prikazujući kao jednu od brojnih vinjeta, Bruegel ju smješta u Flandriju tijekom 16. stoljeća, u vrijeme u kojem je belgijski narod patio pod nemilosrdnom španjolskom okupacijom. Filmska adaptacija slavnog platna fokusira se na desetak likova prikazanih na njemu, pri čemu se nižu vinjete iz svakodnevnog života seljaka, uz povremene monologe nekih od istaknutijih likova, među kojima su bogati trgovac i slikarov prijatelj Nicolaes Jonghelinck te Isusova majka Marija, osuđena na nepodnošljivu patnju da mora svjedočiti sudbini svoga sina. A tu su i Bruegelova tumačenja strukture i simbolizma vlastite slike.
Godine 2012. ovjenčana Poljskim filmskim nagradama najboljeg dizajna produkcije i najuspjelije kostimografije, te godinu ranije na Poljskom filmskom festivalu ovjenčana trima nagradama, ambiciozna povijesna drama suscenarista i redatelja Lecha Majewskog (Woyaczek, Angelus, Jelenja soba, Krv pjesnika) dijelom je nadahnuta znamenitom slikom Uspon na Kalvariju Petera Bruegela starijeg, a dijelom knjigom Mlin i križ američkog povjesničara umjetnosti, likovnog kritičara i scenarista Michaela Francisa Gibsona, objavljenom 1996. godine. Toj knjizi, u kojoj je Gibson detaljno analizirao Bruegelovu sliku na kojoj je na maniristički način prikazana Kristova muka a na ciničan način psihologija mase, film Majewskog i duguje svoj naslov. Film koji je hrvatsku premijeru doživio na Motovunskom filmskom festivalu 2012. godine neobično je ostvarenje realizacijom kojeg je Majewski ostvario životni san. Naime, njemu je još od djetinjstva, dok je svakog ljeta iz Katowica putovao ujaku u Veneciju, te pri presjedanju redovito obilazio Muzej povijesti umjetnosti u Beču, Bruegel bio omiljeni slikar. Njegove su ga slike, a osobito Uspon na Kalvariju, oduševljavala ne samo epičnošću i bogatstvom detalja, nego i time što je središnji motiv na njima uvijek u pozadini, dok se u prvom planu prikazuje nešto drugo. Kad je konačno došao u priliku ponuditi svoju (filmsku) interpretaciju Bruegelove slike, Majewski je stvorio začudan hibrid koji osim dosta sugestivnom režijom imponira i stilom i likovnošću, te u kojem su raspoložene uloge ostvarili Rutger Hauer (Vojnik Nizozemske, Blade Runner, Krv i meso), sjajna karakterna glumica Charlotte Rampling (Noćni portir, Presuda, Anđeosko srce) i Michael York (Romeo i Julija Franca Zeffirellija, Cabaret, Loganov bijeg).
boja, 92'