Mumijina grobnica
The Mummy's Tomb, horor, SAD, 1942
REŽIJA: Harold Young
ULOGE:
Lon Chaney Jr. (The Mummy - Kharis),
Dick Foran (Prof. Stephen A. Banning),
John Hubbard (John Banning),
Elyse Knox (Isobel Evans),
George Zucco (Andoheb),
Wallace Ford (Babe Hanson),
Turhan Bey (Mehemet Bey),
Virginia Brissac (Mrs. Evans),
Cliff Clark (Sheriff),
Mary Gordon (Jane),
Paul E. Burns (Jim),
Frank Reicher (Prof. Norman),
Emmett Vogan (Coroner)
SCENARIJ:
Griffin Jay,
Henry Sucher
FOTOGRAFIJA:
George Robinson
GLAZBA:
Hans J. Salter
MONTAŽA:
Milton Carruth
KOSTIMI:
Vera West
Sadržaj:
Tri desetljeća nakon događaja koji su prikazani u filmu Mumijina ruka iz 1940. godine, dulje od tri tisuće godina stara mumija egipatskog kraljevića Kharisa ponovo će se naći u svijetu živih, gdje će početi izazivati strah i teror.
U izmišljenom gradu Mapletonu u Massachusettsu, Steve Banning jedne večeri svojoj obitelji i gostima pripovijeda priču o Kharisu. Dok on prisutnima govori kako je mumija uspješno uništena, u jednoj egipatskoj grobnici počinje se odigravati nešto neobično.
Unatoč tome što je navodno ubijen, visoki svećenik Andoheb na samrti svom sljedbeniku Mehemetu Beyu prenosi legendu o kraljeviću Kharisu. Nakon što Beyu prenese upute o korištenju lišća biljke tane, te mu dade zadatak da eliminira preostale članove Banningove ekspedicije, Andoheb premine, a Bey i Kharis kreću na put prema SAD-u. Ondje će Bey preuzeti posao čuvara na gradskom groblju u Mapletonu, te će Kharisu dati napitak od tane.
Zahvaljujući tome mumija će krenuti u osvetnički pohod zbog oskvrnuća Anankine grobnice, a njegova prva žrtva bit će Steve Banning, koji će biti ubijen pri odlasku na spavanje. Dok se u gradu počinju okupljati novinari, a lokalni šerif i mrtvozornik shvaćaju da ne mogu pronaći trag koji bi ih odveo do ubojice, na mjesto zločina stići će Babe Hanson, prijatelj profesora Banninga. Sve će se dodatno zakomplicirati kad ubrzo bude ubijena i Steveova sestra Jane Banning.
Fantastični horor redatelja Harolda Younga (The Scarlet Pimpernel), za koji su scenarij napisali ne osobito poznati Griffin Jay (Cry of the Werewolf Henryja Levina), Henry Sucher i Neil P. Varnick, treći je film iz serijala o mumiji studija Universal. Kao i dva koji će uslijediti, Mumijin duh i Mumijino prokletstvo (ne računajući komediju Abbott i Costello susreću mumiju), ni ovaj film nije nastavak izvorne Mumije redatelja Karla Freunda iz 1932. godine, već filma Mumijina ruka Christyja Cabanea iz 1940. godine. U njemu mumiju Kharisa tumači Lon Chaney Jr., koji će istu ulogu odigrati i u sljedeća dva filma. Premda su od spomenutog naslova Mumijina ruka svi sljedeći projekti studija Universal o mumiji bili uglavnom rutinski, bez osobitih ambicija i usmjereni uglavnom na komercijalnu eksploataciju čudovišta, upravo se Mumijina grobnica izdvaja kao možda i najmanje poticajan od svih nastavaka.
Priča je sasvim konvencionalna i predvidljiva, a u cjelinu su umetnuti isječci iz Mumijine ruke, što funkcionira dosta solidno, no problem je i to što su u filmu koji traje 71 minutu najuspjeliji upravo ti segmenti koji sveukupno traju gotovo 15-ak minuta. Svakako, lik svećenika Mehemeta Beya, kojeg tumači rođenjem austrijski glumac turskih korijena Turham Bey (Arapske noći, Ali Baba i 40 lopova), koji je zbog naočitosti i egzotičnog izgleda u Hollywoodu tijekom 40-ih godina bio dosta popularan, prilično je efektan, a scene u kojima seljani na groblju progone Kharisa, sve do kuće koja će biti u potpunosti spaljena, neosporno su uzbudljive. Budući da je film snimljen tijekom Drugog svjetskog rata, i u njemu je prisutan motiv domoljublja, pa se junak odluči prijaviti za sudjelovanje u ratu, te prije odlaska na bojište oženiti voljenu ženu.
Lon Chaney Jr., koji je u veljači 1942. obnovio ugovor sa studijem Universal, nije krio nezadovoljstvo svojim prvim projektom o mumiji, ponajviše zbog određenih manjkavosti i nelogičnosti u scenariju te zbog ne baš nadahnute režije Harolda Younga. Problematično je bilo i to što je lik Kharisa sveden na drevni egipatski stroj za ubijanje koji svako malo skoči kroz prozor, te Chaney nije imao mogućnosti demonstrirati svoje glumačke vještine. Maska i šminka Jacka Piercea i ovdje su izvrsne, pa tako antagonistu, koji je spaljen u filmu Mumijina ruka, nedostaju desno oko i prsti na desnoj ruci, a zavoji su pocrnjeli, što su vrlo zgodni detalji.
Mumijina grobnica svojevrsna je preteča suvremenih slashera, a premda će fanovi ne samo klasičnih horora studija Universal u filmu pronaći dosta razloga za zadovoljstvo, valja napomenuti da se u glazbenoj podlozi obilato variraju motivi iz četiriju prethodnih Universalovih filmova, one skladatelja Charlesa Previna, Hansa J. Saltera i Franka Skinnera iz Vukodlaka, Salterova tema iz Frankensteinova duha, Skinnerova glazba iz filma Frankensteinov sin te glazba istog autora iz Nevidljive žene.
Autor teksta: Josip Grozdanić
c/b, 61'