Nož u vodi
Nóz w wodzie, igrani, drama, Poljska, 1962
REŽIJA: Roman Polanski
ULOGE:
Leon Niemczyk (Andrzej),
Jolanta Umecka (Krystyna),
Zygmunt Malanowicz (mladić)
SCENARIJ:
Jakub Goldberg,
Roman Polanski,
Jerzy Skolimowski
FOTOGRAFIJA:
Jerzy Lipman
GLAZBA:
Krzysztof Komeda
MONTAŽA:
Halina Prugar-Ketling
Sadržaj:
Poljska tijekom prve polovine 60-ih godina prošlog stoljeća. Dok uživaju u zajedničkom godišnjem odmoru, sportski novinar Andrzej i njegova supruga Krystyna tijekom vožnje automobilom do jezera na kojem se planiraju otisnuti na krstarenje zamalo nepažnjom udare mladića koji stopira gotovo na samoj cesti. Iako isprva odluče mladića odbaciti dio puta, po dolasku na jezero Andrzej ga pozove da im se pridruži na jahti kojom kreću na jedrenje. On poziv prihvati, unatoč tome što ne zna mnogo o jedrenju i što će o tome morati dosta naučiti od Andrzeja. No to će se pokazati kao manji problem, jer će tenzije između njega i Andrzeja ubrzo početi rasti, osobito kad postane jasno da mladića privlači Krystyna. Za nevolju, pokazat će se da ni ona nije ravnodušna prema njemu, što će dodatno pojačati antagonizam između mladića i Andrzeja. Naposljetku će on momku zaprijetiti i džepnim nožem, nakon čega će sukob između dvojice muškaraca postati sasvim otvoren.
Godine 1962. na festivalu u Veneciji ovjenčana nagradom Međunarodne federacije filmskih kritičara FIPRESCI, dvije godine kasnije nominirana za Oscara u kategoriji najboljeg filma na stranom jeziku te također 1964. nominirana za najprestižniju britansku filmsku nagradu BAFTA u kategoriji najuspjelijeg filma, psihološka triler-drama Nož u vodi izuzetno je uspjelo debitantsko dugometražno redateljsko ostvarenje Romana Polanskog. Film zbog kojeg je redatelja napao tadašnji poljski komunistički vođa i de facto predsjednik Władysław Gomułka, rekavši da u komunističkoj Poljskoj nema mjesta za takve dekadentne umjetnike, što su s optužbama za nemoral pratili i napadi iz Ministarstva kulture, a za koji je dijaloge napisao glasoviti poljski redatelj Jerzy Skolimowski, jedno je od najvažnijih i najutjecajnijih ostvarenja u povijesti poljske kinematografije. Polanski se već u ovom filmu predstavio kao vrlo intrigantan i provokativan autor koji se voli baviti tamnim naličjem ljudske psihe i egzistencije, kao majstor u tome da jednostavne priče vrlo učinkovito nadograđuje slojevitim karakterima likova, njihovim intrigantnim psihološkim stanjima i gradiranjem tenzija u međusobnim odnosima. Vrline djela su i oštri dijalozi koji dodatno pridonose rastu tenzija, te sjajan rad snimatelja Jerzyja Lipmana, čija kamera zalazi i u najskrivenije kutke i otkriva intimna stanja likova. Konačni rezultat je ne samo iznimna studija karaktera, nego i studija straha, poniženja, agresivnosti i seksualnosti u međuljudskim odnosima. Djelo zbog kojeg će Polanski dospjeti i na naslovnicu uglednog magazina Time odlikuje se neobičnom minimalističkom strukturom i reduciranim brojem likova, svega troje, zapletom koji se doima deriviranim iz glasovite drame Iza zatvorenih vrata Jeana-Paula Sartrea, intrigantnim egzistencijalizmom koji je bio obilježje i redateljevih ranijih kratkih filmova, sugestivnom i vrlo funkcionalnom režijom te dojmljivo kreiranim ugođajem ekspandirajuće nelagode s fokusom na odnose u trokutu likova korz koji se ocrtava i sukob tradicionalizma s tada novim vrijednostima. Prvotno je sam Polanski želio tumačiti ulogu mladog autostopera, no kad se pokazalo da je to neostvarivo svojim je glasom nasinkronizirao glumca koji ga interpretira.
c/b, 94'