O nečem drugom

O necem jiném, drama, Čehoslovačka, 1963 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5)

REŽIJA: Vera Chytilová

O nečem drugom

ULOGE:
Eva Bosáková (gimnastičarka Eva),
Vera Uzelacová (Vera),
Josef Langmiler (Josef,
Verin suprug) Jirí Kodet (Jirka,
Verin ljubavnik),
Milivoj Uzelac Jr. (Mylda),
Miroslava Matlochová (trenerica)

SCENARIJ:
Vera Chytilová

FOTOGRAFIJA:
Jan Curík

GLAZBA:
Jirí Slitr

MONTAŽA:
Miroslav Hájek

SCENOGRAFIJA:
Josef Calta

KOSTIMI:
Dagmar Cejnkova

Sadržaj:

Vera je domaćica i majka na čijim plećima potpuno počivaju kućni poslovi i briga o sinčiću, a njezin muž, kad se vrati s posla, uglavnom je ignorira i posvećuje se čitanju novina i gledanju nogometa na televiziji. Gimnastičarka Eva, pak, priprema se za posljednje natjecanje prije sportskog umirovljenja, pod strogom paskom svog trenera…
 

O nečem drugom debitantski je dugometražni film Vere Chytilove i jedan od probojnih filmova čehoslovačkog (novovalnog) modernizma, također i rani primjer umjetnički samosvjesnog filmskog autorstva ženske osobe u evropskoj kinematografiji. U njemu Chytilova, slijedeći svoju tadašnju inklinaciju cinema verité poetici, izmjenjuje prizore iz svakodnevnog života anonimne fiktivne kućanice i sportskog drila gimnastičarke Eve koju utjelovljuje stvarna i svjetski priznata gimnastičarka Eva Bosakova koja je tada doista bila na zalazu karijere, a prethodno se okitila naslovima olimpijske pobjednice (na gredi) u Rimu 1960. i (dvostruke) svjetske prvakinje (na gredi i u parteru), da se spomenu samo njezine najveće titule, uz činjenicu da se službeno vodi kao prva gimnastičarka koja je izvela premet na gredi (na Olimpijskim igrama u Melbourneu 1956. gdje je osvojila srebrnu medalju).

Dvije žene, dva filmska lika, povezuje neravnopravan položaj u odnosu s bliskim im muškarcima, što je, kao i cjelokupan opus Vere Chytilove, bilo dovoljno da feministička kritika film proglasi feminističkim, no sama autorica odbila se tako svrstati, kao uostalom još jedna slavna sineastica, Chantal Akerman, smatrajući se prije svega individualkom čiji filmovi govore o individualnim likovima, a ne ženama kao nekom specifičnom entitetu. 'Opća' kritika hvalila je osebujne kompozicije kadra i inventivna montažna rješenja, te odličan osjećaj za stapanje drame i humora.  Film je osvojio glavnu nagradu na tada vrlo uglednom festivalu Mannheim-Heidelberg.     

Autor komentara: Damir Radić

c/b, 82'

Trailer