Opadanje lišća

Giorgobistve, igrani, romantična drama, Sovjetski savez, 1966

REŽIJA: Otar Iosseliani

Opadanje lišća

ULOGE:
Ramaz Giorgobiani (Nico),
Gogi Kharabadze (Otari),
Marina Kartsivadze (Marine),
Aleksandre Omiadze (šef vinarije),
Baadur Tsuladze (Archili)

SCENARIJ:
Amiran Chichinadze,
Otar Iosseliani

FOTOGRAFIJA:
Abessalom Maisuradze

GLAZBA:
Natela Ioseliani

MONTAŽA:
Julietta Bezuashvili

Sadržaj:

Mladi Nico idealističan je momak koji nakon stečene diplome prvi posao pronađe u vinariji, gdje se zaposli kao tehnički inženjer. Dok svoj posao nastoji obavljati najbolje što može, Nico će se postupno zaljubiti u privlačnu kolegicu Marinu, ali i suočiti s ozbiljnim nepravilnostima i korupcijom na radnom mjestu. Kad mu šef zapovjedi da svojim potpisom ovjeri ispravnost bačve lošeg vina, koje ima okus poput octa, Nico to odbije napraviti. Umjesto toga on u bačvu doda želatinu koja bi vino trebala razbistriti i u njemu smanjiti sadržaj tanina, te pusti da se taloži još tjedan dana. No time će izazvati usporavanje proizvodnje vina i neispunjavanje planirane kvote, što će ga uvaliti u dodatne sukobe s nadređenima. A u suprotstavljanju njima Nica će iznevjeriti i njegov susjed Otari, ambiciozni oportunist koji će se pokazati kao velika kukavica.

Godine 1968. prikazana na Međunarodnom tjednu kritike na festivalu u Cannesu, romantična socijalna drama suscenarista i redatelja Otara Iosselianija, za koju je scenarij sukreirao daroviti Amiran Čičinadze, scenarist hvaljene adaptacije priče Rekordi Karela Čapeka u režiji Gurama Pataraije, drugi je autorov dugometražni scenaristički i redateljski projekt. Riječ je o filmu polaganog ritma koji nudi oštroumne opservacije o ljubavi, radništvu i birokraciji ne samo onog vremena u Sovjetskom Savezu, već u univerzalnom i svevremenom kontekstu. Premijerno prikazivanje filma započelo je u moskovskim kinima 24. lipnja 1968. godine, dva mjeseca prije no što će postrojbe Varšavskog pakta izvršiti invaziju na Čehoslovačku, te se Gruzijac Iosseliani u njemu pokazao svojevrsnim prorokom koji je točno naslutio da u Sovjetskom Savezu krajem 60-ih godina prošlog stoljeća slijede oštre promjene koje će se na dramatičan pa i tragičan način odraziti u europskom kontekstu. Film precizne dramaturške i narativne strukture, čiji je adut i dojmljiva atmosferična fotografija Iosselianijeva čestog suradnika Abessaloma Maisuradzea, otvara se idiličnim dokumentarnim snimcima berbe vinove loze i slavlja među radnicima vinarije, koji predstavljaju izraženi kontrast mnogo oporijoj i pesimističnijoj priči koja slijedi.

c/b, 91'