Priroda
La Nature, Francuska, Armenija, Njemačka, 2020
REŽIJA: Artavazd Pelešjan
SCENARIJ:
Artavazd Pelešjan
MONTAŽA:
Artavazd Pelešjan
Sadržaj:
DODJELA WILD DREAMERA
Uvjeren sam da film može dočarati određene stvari koje nijedan svjetski jezik ne može prevesti. Za mene on se vraća u vrijeme prije Babilonske kule, prije podjele na različite, međusobno nerazumljive jezike.
Artavazd Pelešjan
Razgovor između Artavazda Pelešjana i Jean-Luc Godarda, intervju je vodio Jean-Michel Frodon, Le Monde, 2. travnja, 1992.
Više od 25 godina nakon svojeg prethodnog filma 82. godišnji armenski redatelj iznenadio je svijet novim djelom. Jednostavan naslov krije film velike kompleksnosti o veličanstvenoj i destruktivnoj moći prirode. Film je komponiran od sekvenci nađenih snimki (found footage) u kojima su ljudske zajednice i postignuća izloženi na milost i nemilost velikih prirodnih sila, kao što su vulkanske erupcije, poplave, uragani i tornada. Većina snimaka preuzeta je s interneta no Pelešjan ih preoblikuje na takav način da se bešavno stapaju s njegovim posve osebujnim filmskim jezikom, koji je sustavno rafinirao tijekom svoje karijere. Ukratko, slike su crno-bijele, lišene dijaloga i posjeduju monumentalnu kakvoću. Značenje im daje Pelešjanova poznata „montaža distance“ (iznijeta u knjizi Moyo Kino 1988.) koja teži stvoriti oko sebe „emotivno magnetsko polje“ i u kojoj repeticija i suptilne varijacije tvore poetsku intenzivnost djela. Upotrebljavajući izrazito singularan, ali svejedno bezvremenski filmski idiom Pelešjan predstavlja posve suvremen i urgentan film koji nas budi iz iluzije da čovječanstvo može kontrolirati prirodu. Priroda donosi uznemirujuću vizualnu elegiju i izglednu završnicu ekološkog rasula koje je trenutačno na djelu.
Nagrade i festivali:
Fondation Cartier (2022) – svjetska premijera; IDFA (2022) – europska premijera
c/b, 64’