Purpurna ruža Kaira
The Purple Rose of Cairo, igrani, romantična komedija, SAD, 1985
REŽIJA: Woody Allen
ULOGE:
Mia Farrow (Cecilia),
Jeff Daniels (Tom Baxter / Gil Shepherd),
Danny Aiello,
Edward Herrmann,
Dianne Wiest,
Stephanie Farrow,
Deborah Rush
SCENARIJ:
Woody Allen
FOTOGRAFIJA:
Gordon Willis
GLAZBA:
Dick Hyman
MONTAŽA:
Susan E. Morse
Sadržaj:
New York 1935. godine, u vrijeme velike gospodarske krize. Dok emotivna Cecilia naporno radi kao konobarica u kafiću, njezin neodgovorni suprug Monk teško zarađeni novac troši na piće i kocku. Razočarana Monkovim zanemarivanjem, Cecilia jedinu utjehu pronalazi u obližnjem kinu, gdje često gleda romantičnu komediju Purpurna ruža Kaira, s markantnim junakom, arheologom i pustolovom Tomom Baxterom. A onda jednog dana, nakon što na projekciji opet primijeti Ceciliju, Tom neočekivano siđe s ekrana i priđe nesretnoj ženi. Isprva izuzetno iznenađena događajima, Cecilia ubrzo dozna da je Tom romantičan mladić koji se, videći ju često u kinu, u nju naposljetku zaljubio. Čini se, međutim, da Tom nema pojma o stvarnom svijetu, jer nikad nije čuo za trudnicu ili seks, ali i da njegov izlazak iz filma uznemirava Gila Shepherda, glumca koji ga tumači.
Premda nije potvrdila nominaciju za Oscara u kategoriji najboljeg izvornog scenarija, za koji je autor osvojio Zlatni globus, u Cannesu nagradom FIPRESCI ovjenčana fantastična romantična komedija još je jedno impresivno ostvarenje Woodyja Allena. U filmu nadahnutom komedijom Sherlock Jr. Bustera Keatona iz 1924. godine, u kojoj Keaton također silazi s filmskog ekrana, Allen se na vrlo zanimljiv, inventivan i nostalgično-romantičan način pozabavio razlikama između stvarnog života i načina na koji je on prikazan u klasičnim holivudskim filmovima. Sjajno s osloncem na satiru ukidajući granicu između stvarnosti i filmske fikcije, Allen je kreirao izuzetno šarmantan, maštovit i emotivan prikaz razlika između realnosti i snova koje gledateljima posreduje holivudska fikcija. Djelo u kojem je glavnu mušku ulogu prvotno trebao tumačiti Michael Keaton, ujedno i drugi Allenov redateljski projekt u kojemu autor nije i glumio, raskošna je pirandelovska komedija o prirodi filmske iluzije, s protagonisticom koja stvarnost uči voljeti podjednako kao i čaroliju pokretnih slika.
boja i c/b, 82'