Rosemaryna beba
Rosemary's Baby, igrani, horor, SAD, 1968
REŽIJA: Roman Polanski
ULOGE:
Mia Farrow (Rosemary Woodhouse),
John Cassavetes (Guy Woodhouse),
Ruth Gordon (Minnie Castevet),
Sidney Blackmer (Roman Castevet),
Maurice Evans (Edward 'Hutch' Hutchins)
SCENARIJ:
Roman Polanski (prema romanu Ire Levina)
FOTOGRAFIJA:
William A. Fraker
GLAZBA:
Krzysztof Komeda
MONTAŽA:
Sam O'Steen,
Bob Wyman
Sadržaj:
Senzibilna Rosemary Woodhouse i njezin suprug Guy useljavaju se u stan u zgradi koja je na lošem glasu. Oni su mladi bračni par koji se ubrzo sprijatelji s novim susjedima, starijim supružnicima Romanom i Minnie Castevet, koji će Rosemary pružiti više pozornosti no što bi ona željela. Iako se isprva sve čini gotovo idiličnim, mir mladog para uskoro će poremetiti niz neobičnih događaja. Nakon što jedna djevojka iz zgrade pogine na nerazjašnjen način, Rosemary će početi doživljavati noćne more, a iz susjednog stana će se začuti neobični napjevi. Uz to će i Guy postati drugačiji no inače, nekako hladan i distanciran. A kad Rosemary ostane u drugom stanju, suprotno očekivanjima počet će gubiti na težini, postat će blijeda i iscrpljena, a osjećat će i jake bolove. Uskoro će ju početi proganjati i zloslutne misli o tome da stanari zgrade imaju zagonetan plan za njezino nerođeno dijete, te će odlučiti poduzeti sve da bi ga zaštitila. No Rosemary ni ne sluti da možda dijete nije ono koje će trebati zaštitu.
Godine 1969. nagrađena Oscarom za najbolju žensku sporednu ulogu Ruth Gordon, uz nominaciju za najuspjeliji adaptirani scenarij, iste godine nominirana za Zlatni globus u četiri kategorije, uključujući one za najbolju glumicu Miu Farrow i najuspjeliji scenarij, da bi nagradu opet osvojila sjajna Ruth Gordon, izvrsna psihološka horor-drama Rosemaryna beba scenarista i redatelja Romana Polanskog izuzetno je uspjela adaptacija istoimena romana američkog pisca Ire Levina. Rosemaryna beba je najpoznatije ostvarenje majstora trilera koji je pisao i pjesme i kazališne komade te čiji je veliki broj djela ekraniziran, primjerice višekratno roman Stepfordske supruge, roman Momci iz Brazila u režiji Franklina J. Schaffnera, s Gregoryjem Peckom i Laurenceom Olivierom u vodećim rolama, te roman Smrtonosna zamka koji je adaptaciju doživio 1982. godine u režiji Sidneyja Lumeta, s Michaelom Caineom i Christopherom Reeveom u glavnim ulogama. Uspjeh Levinove proze širom je otvorio vrata suvremenim autorima horora, ne samo velikom Stephenu Kingu ili recimo autoru Egzorcista Williamu Peteru Blattyju, nego i nizu slabih ili osrednjih pisaca čija su djela tematizirala sotonizam i zaposjedanje. Rosemaryna beba je izvrstan roman, suptilno ostvarenje u kojem pisac promišljeno nije posezao za narativnim i dramaturškim trikovima, već je fokus stavio na vrlo intrigantnu priču, sugestivno kreiranje tjeskobnog i paranoidnog ozračja, zanimljive likove i sjajne dijaloge, čime je čitatelja maestralno uvukao u svoju priču. Sve je to u svom filmu na ekran prenio Roman Polanski, koji je zadržao vrline proznog predloška te je iste nadogradio dojmljivim gradiranjem osjećaja nelagode i progonjenosti naslovne protagonistice, atraktivnim zvučnim efektima, atmosferičnom i nenametljivo stiliziranom fotografijom pet puta za Oscara nominiranog Williama A. Frakera i odličnom glazbom zasluženo za Zlatni globus nominiranog Krzysztofa Komede. Producent Robert Evans ispred Paramount Picturesa prava za adaptaciju Levinova romana kupio je u vrijeme dok je roman još bio u fazi rukopisa, jer mu se izuzetno svidio te je i prije objavljivanja knjige krenuo u pripreme za njezinu ekranizaciju. Njegova oduševljenost romanom podudarila se s onom Romana Polanskog, koji je Rosemarynu bebu pročitao tijekom jedne noći te je odlučio da će upravo to biti njegov prvi holivudski projekt. On je u filmu zadržao ne samo sve dijaloge iz romana, nego i većinu opisa, a poštovao je i najsitnije detalje poput reklame za košulje koju Guy kao glavni muški lik vidi u The New Yorkeru. Polanski je besprijekorno odabrao glumačku postavu, jer je Mia Farrow u liku krhke i zdvojne protagonistice ostvarila prijelomnu i najmarkantniju ulogu karijere, a izvrsne su uloge ostvarili i njezini partneri John Cassavetes i Ruth Gordon. François Truffaut je kasnije tvrdio da je Alfred Hitchcock bio prvi redatelj kojemu je ponuđena adaptacija Levinova romana, i da se nakon njegove odbijenice Evans obratio Polanskom, jer su mu se svidjeli njegovi europski filmovi. Polanski je, pak, u to vrijeme radio na scenariju sportske drame Downhill Racer, jer je navodno želio obraditi priču sportske tematike, a kad je prihvatio ponudu za režiju Rosemaryne bebe taj je scenarij prepušten mladom redatelju Michaelu Ritchieju, koji će prema njemu snimiti svoj debitantski film Vozač spusta s Robertom Redfordom i Geneom Hackmanom u glavnim ulogama.
boja, 137'