Šangajska trijada
Yao a yao, yao dao wai po qiao, igrani, povijesni, krimi-drama, Kina, Francuska, 1995
REŽIJA: Yimou Zhang
ULOGE:
Gong Li (Xiao Jingbao),
Baotian Li (Tang),
Xiaoxiao Wang (Shuisheng),
Xuejian Li (Liu),
Chun Sun (Song),
Biao Fu (Zheng)
SCENARIJ:
Feiyu Bi (prema romanu Lija Xiaoa)
FOTOGRAFIJA:
Yue Lü
GLAZBA:
Guangtian Zhang
MONTAŽA:
Yuan Du
Sadržaj:
Kina 1930-ih. Dječak Shuisheng Tang stigao je u Šangaj kako bi radio za šefa kineske mafije zvane trijada, koji se također preziva Tang. Odveden je u skladište gdje dvije suparničke grupe trijada sklapaju dogovor o opijumu koji pođe po zlu i završi smrću jednog od gangstera. Shuisheng potom biva odveden u Tangov raskošni dom gdje mu je zadatak da služi Xiao Jinbao, kabaretsku pjevačicu i Tangovu ljubavnicu. Ubrzo se otkriva da Jinbao ima aferu i s Tangovim prvim pobočnikom, Songom…
Nakon velikih problema s prethodnim filmom Živjeti, koji je zbog kritičkog prikaza Maoova takozvanog velikog skoka naprijed neko vrijeme bio zabranjen za prikazivanje u kineskim kinima, Yimou Zhang za svoj sljedeći projekt odabrao je adaptaciju politički nespornog romana Pravila klana Xiaoa Lia, koji se bavio šangajskim kriminalnim podzemljem 1930-ih. Bio je prvi Zhangov film sa zapadnjačkim (francuskim) koproducentima i posljednji koji je devedesetih snimio sa svojom muzom i ljubavnicom Gong Li. S obzirom da se ta ljubavna veza našla u završnoj fazi, bilo je to najteže snimanje za njega i nju u njihovim karijerama (suradnju će ipak obnoviti desetak godina kasnije i zajedno snimiti još tri filma). Iako danas ne ide u red najpoznatijih i najcjenjenijih Zhangovih ostvarenja, u vrijeme premijere zapadnjačka kritika, osobito američka, Šangajsku trijadu primila je sa superlativima, posve zasluženo jer zapravo je riječ o jednom od vrhunaca redateljeva opusa. Sjajno sprovedena narativna koncepcija s likom dječaka iz čije se perspektive promatraju sva zbivanja (u romanu nije bio takav slučaj), odlično baratanje elementima kriminalističko-gangsterskog žanra, intrigantni erotizam te uobičajeno raskošan Zhangov vizualni stil veliki su aduta filma koji se uspio izboriti i za jednu oscarovsku nominaciju – onu za najbolju fotografiju, koju je potpisao Yue Lu (Oscar je naposljetku pripao Johnu Tollu za Hrabro srce, iako je Luova fotografija neusporedivo fascinantnija). Šangajska trijada je inače premijerno prikazana u glavnom programu festivala u Cannesu, gdje je Yue Lu dobio Tehničku veliku nagradu za svoju doista impresivnu fotografiju, bila je nominirana i za Zlatni globus u kategoriji najboljeg filma na stranom jeziku, a američka nacionalna kritičarska udruga i proglasila ju je najboljim inojezičnim filmom.
boja, 108'