Strava u Ulici brijestova
A Nightmare on Elm Street, horor, SAD, 1984 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)
REŽIJA: Wes Craven
ULOGE:
John Saxon (poručnik Thompson),
Ronee Blakley (Marge Thompson),
Heather Langenkamp (Nancy Thompson),
Robert Englund (Freddy Krueger),
Amanda Wyss (Tina Gray),
Jsu Garcia (Rod Lane)
SCENARIJ:
Wes Craven
FOTOGRAFIJA:
Jacques Haitkin
GLAZBA:
Charles Bernstei
MONTAŽA:
Patrick McMahon,
Rick Shaine
SCENOGRAFIJA:
Anne H. Ahrens
KOSTIMI:
Dana Lyman
Sadržaj:
Tinejdžerica Tina Gray budi se iz noćne more u kojoj ju je napao groteskni čovjek s oštricama na mjestu prstiju. Tinina najbolja prijateljica Nancy Thompson i njezin dečko Glen otkrivaju da su i oni sanjali sličan san. Sljedeće noći Tinin dečko Rod prespava kod nje nakon što su imali seksualni odnos, i usred noći svjedoči kako joj se na tijelu pojavljuju tragovi rezanja oštricama. Tina, naime, sanja isti san od prošle noći, istu strašnu kreaturu, ali sada ono što se dešava u snu ostavlja konkretne i fatalne tragove na javi…
Strava u Ulici brijestova bila je prekretnica u karijeri i opusu Wesa Cravena. Do tad poznat kao specijalist za žanr horora i ozloglašen zbog svog enormno nasilnog debija Zadnja kuća nalijevo, Craven je Stravom u Ulici brijestova izrastao u središnju figuru žanra u Sjedinjenim Državama, ali i toliko intrigantno prekoračio žanrovske granice da ga je dio kritike s pravom prepoznao kao postmodernističkog autora par excellence. Tim izvanredno komercijalno uspješnim ostvarenjem koje je kompaniju New Line prometnulo u vodeću američku nezavisnu filmsku kuću, Craven je demonstrirao superiorno rabljenje metafilmskih odnosno intertekstualnih postupaka – film u blažem obliku preuzima od Hitchcockova Psiha ideju junakinje koja neočekivano rano smrtno stradava, te eksplicira implicitnu kritiku neodgovornih roditelja tinejdžera iz Noći vještica Johna Carpentera. Također, čudovišni lik Freddyja Kruegera oblikovan je na tragu grotesknog naslovnog junaka Murnauova nijemog klasika Nosferatu.
Ponajprije je, međutim, riječ o elaboriranju završne sekvence filma Carrie Briana De Palme, također velikog postmodernista američke i svjetske kinematografije – De Palmino uznemirujuće supostavljanje sna i jave iz te sekvence Craven dovodi do stanja njihova nerazabirljivog prepletanja, izmičući i likovima i gledateljima (gotovo) svaki oslonac. Strava u Ulici brijestova maštovit je horor izdanak tradicije oniričkog filma i jedno od temeljnih ostvarenja američkog novog filma strave kojeg reprezentira i pametnom, privlačnom te napose aktivnom protagonisticom (u odličnoj izvedbi debitantice Heather Langenkamp), zbog čega je dio feminističke kritike prigrlio žanr horora u tom razdoblju, tvrdeći da su junakinje poput Nancy spolno određene, ali rodno ambivalentne te da tako pozitivno 'feminiziraju' (mušku) publiku. Film se pamti i po prvoj ulozi koju je ostvarila buduća velika (i kontroverzna) zvijezda Johnny Depp. Strava u Ulici brijestova 2021. je uvrštena u Nacionalni filmski registar Kongresne knjižnice kao djelo od posebnog kulturnog, povijesnog ili estetskog značaja.
Autor komentara: Damir Radić
boja, 91'