Uzaludna pljačka

The Killing, igrani, krimi-drama, SAD, 1956

REŽIJA: Stanley Kubrick

Uzaludna pljačka

ULOGE:
Sterling Hayden (Johnny Clay),
Coleen Gray (Fay),
Vince Edwards (Val Cannon),
Jay C. Flippen (Marvin Unger),
Ted de Corsia (Randy Kennan)

SCENARIJ:
Stanley Kubrick,
Jim Thompson (na temelju romana Clean Break Lionela Whitea)

FOTOGRAFIJA:
Lucien Ballard

GLAZBA:
Gerald Fried

MONTAŽA:
Betty Steinberg

Sadržaj:

Nakon što je pušten s odsluženja petogodišnje zatvorske kazne, Johnny Clay okuplja tim od pet ljudi, uključujući dva insajdera, kako bi izvršili pljačku dva milijuna dolara na hipodromu Lansdowne. Osim Johnnyja, nitko od članova njegove ekipe nije kriminalac u tipičnom smislu. Johnny je također angažirao dvojicu ljudi izvan tima da obavljaju određene funkcije u pljački, uz fiksnu naknadu. Pritom ostala četvorica neće upoznati tu dvojicu najamnika niti znati tko su oni, dok dvojica plaćenika neće biti upoznati sa širom slikom pljačke. Nitko od uključenih ne smije nikome, čak ni svojim najmilijima, reći o planiranom pothvatu. Svaki od petorice članova tima ima poseban razlog zašto želi svoj dio novca: Johnny, u želji da se vjenča sa svojom dugogodišnjom djevojkom Fay, s kojom se poznaje još od malih nogu, shvaća da joj mora pružiti udoban, materijalno bezbrižan život; Marvin Unger, knjigovođa koji financira plan, čini to zbog prijateljstva i odanosti Johnnyju; Randy Kennan, pokvareni policajac, kasni s otplatom kredita opasnom lihvaru; Mike O'Reilly, jedan od barmena na hipodromu, želi pružiti bolju cjelokupnu njegu, a osobito medicinsku, svojoj za krevet prikovanoj supruzi Ruthie; George Peatty, jedan od prodavača karata na hipodromskoj trkališnoj stazi, pokušava ponovo zadobiti ljubav svoje supruge Sherry, iako je pitanje je li tu ljubav ikad imao. Pomno i minuciozno razrađen plan zahtijeva pažljivo vremensko usklađivanje svih sedam sudionika pljačke…

Uzaludna pljačka treći je u nizu nezavisnih filmova Stanleyja Kubricka, a drugi zaredom rađen uz podršku hollywoodske major kompanije United Artists. Baš kao i na prethodnom projektu Poljubac ubojice, gdje je pristao na kompromisni happy end kako bi od kompanije dobio sredstva za distribuciju, i ovdje je Kubrick, za dvostruku veći iznos, napravio jedan autorski ustupak - protiv svoje volje dodao je off-naraciju (voiceover), ali ju je i subvertirao činjenicom da je narator u offu nepouzdan. Film je adaptacija romana Clean Brake Lionela Whitea, koji je u scenarij (preciznije scenoslijed) pretočio sam Kubrick, ali je pisanje dijaloga povjerio Jimu Thompsonu, scenaristu i autoru tvrdokuhanih krimića koji će tek poslije smrti 1977. biti revaloriziran kao jedan od najznačajnijih autora tog žanrovskog usmjerenja (prema njegovom je romanu Sam Peckinpah snimio jedan od svojih najuspješnijih filmova Bijeg). Uzaludna pljačka smjesta je od kritike prepoznata kao izvanredno ostvarenje (niz kritičara svrstalo ga je na liste najboljih filmova godine), ali na kino blagajnama je, usprkos skromnom budžetu, ostvarila gubitak (navodno ju je United Artists jako traljavo distribuirao). To međutim nije pokolebalo Kirka Douglasa, koji je filmom bio oduševljen (kao i, usput rečeno, Marlon Brando), da Kubricka producentski (i glumački) podrži kao redatelja njegova narednog projekta Staze slave, realiziranog godinu kasnije. Uzaludna pljačka prvi je film koji je Stanley Kubrick radio na standardno profesionalan način, uz angažman filmskih radnika koji su bili članovi sindikata, što ga je prisililo da poziciju direktora fotografije prepusti nekom drugom (svoje prethodne kratke i duge filmove snimio je sam), s obzirom da sindikat nije dozvoljavao da režiser bude istovremeno i snimatelj. Izbor je pao na iskusnog profesionalca Luciena Ballarda, koji će se kasnije proslaviti kao direktor fotografije nekih od ključnih Peckinpahovih filmova (ponajprije Divlje horde, ali i spomenutog Bijega). Suradnja Kubricka i Ballarda bila je, međutim, prepuna sukoba oko pozicija kamere i osvjetljenja, jer prekaljeni snimatelj s tada već nekoliko desetaka filmova iza sebe nije lako primao obvezujuće zahtjeve 24 godine mlađeg režisera, koji je u to doba de facto bio anonimac. No ne zadugo, jer upravo je Uzaludna pljačka svojim briljantnim scenarijem i redateljskom izvedbom skrenula pozornost na 28-godišnjeg Stanleyja Kubricka kao na važnog nadolazećeg talenta. Film strukturiran kao složena i precizna narativna slagalica izvršio je golem utjecaj na postmodernističku filmsku naraciju 1990-ih, a kao izravan uzor za svoj debi Psi iz rezervoara naveo ga je Quentin Tarantino.

c/b, 84'

Trailer