Za šaku dolara
Per un pugno di dollari, igrani, vestern, Italija, Španjolska, Zapadna Njemačka, 1964
REŽIJA: Sergio Leone
ULOGE:
Clint Eastwood (Joe),
Marianne Koch (Marisol),
Gian Maria Volontè (Ramón Rojo),
Wolfgang Lukschy (John Baxter),
Sieghardt Rupp (Esteban Rojo),
Joseph Egger (Piripero)
SCENARIJ:
Víctor Andrés Catena,
Jaime Comas Gil,
Sergio Leone
FOTOGRAFIJA:
Massimo Dallamano,
Federico G. Larraya
GLAZBA:
Ennio Morricone
MONTAŽA:
Roberto Cinquini,
Alfonso Santacana
Sadržaj:
Ubrzo nakon što stigne u gradić San Miguel u Novom Meksiku, usamljeni revolveraš Joe od pipničara Silvanita dozna da u gradu upravo traje žestoki sukob dviju suparničkih obitelji koje se bore za prevlast u trgovini oružjem i alkoholom. S jedne strane su braća Don Miguel, Esteban i Ramón Rojo, a u njihovu klanu najsposobniji revolveraš je Chico. S druge strane je obitelj Baxter, koju čine šerif John Baxter, njegova lukava i vođenju posla posvećena supruga Consuela te njihov budalasti sin Antonio. Kad otkriju koliko je John vješt u rukovanju revolverima, obje obitelji pokušat će ga angažirati, ne znajući da revolveraš ima drugačije planove i da igra svoju igru. On će ´za šaku dolara´ pristati raditi kao plaćenik za obje obitelji, pritom i jednima i drugima vješto manipulirajući te ih navodeći na međusobne sukobe. Nakon što uspije osloboditi Ramónovu zarobljenicu i prisilnu ljubavnicu Marisol, Joe će shvatiti da se i sam nalazi u opasnosti.
Realiziran u razdoblju zalaska popularnosti američkog vesterna kao žanra, drugi redateljski projekt Sergia Leonea (Bila jednom revolucija / Sakrij se / Za šaku dinamita, Bilo jednom u Americi), snimljen tri godine nakon njegove debitantske pustolovne povijesne drame Kolos s Rodosa, nije samo revitalizirao sam žanr, nego je začeo i zaseban podžanr isprva s podsmijehom nazvan špageti-vesternom, prema Italiji kao zemlji podrijetla. Zlatno razdoblje špageti-vesterna trajalo je od sredine 60-ih do sredine 70-ih godina prošlog stoljeća, a riječ je o djelima realiziranim niskim proračunima, uz razmjerno kratke rokove realizacija i mahom na talijanskom jeziku, od talijanskih redatelja, u talijanskim filmskim studijima Cinecitta, na Sardiniji i na lokacijama u Španjolskoj pustinji u pokrajini Almería. Leoneov film, nastao pod utjecajem Tjelesne straže Akire Kurosawe, postigao je izniman uspjeh kod publike, privukao je i kritiku a redatelj je smjesta postao zvijezda, baš kao i glavni glumac Clint Eastwood, dotad ne baš poznato ime s američke televizije. U ovom je filmu Leone demonstrirao jedinstveni vizualni prosede domiantno temeljen na utjecaju oslikanih krajolika iz vesterna Johna Forda i metode rastezanja kadra iz filmova Akire Kurosawe. Za ulogu ´bezimenog revolveraša´ konkurirali su i James Coburn, Henry Fonda i Charles Bronson, no za razliku od prve dvojice, koji su tražili honorare veće od 15 tisuća dolara, i Bronsona koji je bio nezadovoljan scenarijem, Eastwood se zadovoljio i manjim honorarom. Riječ je o prvom dijelu antologijske Leoneove ´dolarske trilogije´, koja je tijekom slijedeće dvije godine zaokružena naslovima Za dolar više i Dobar, ružan, zao, također s Eastwoodom u glavnim ulogama.
boja, 99’