Zaseda
igrani, Jugoslavija, 1969
REŽIJA: Živojin Pavlović
ULOGE:
Milena Dravić,
Ivica Vidović,
Severin Bijelić,
Pavle Vujisić,
Slobodan Aligrudić
SCENARIJ:
Živojin Pavlović
FOTOGRAFIJA:
Milorad Jakšić Fanđo
MONTAŽA:
Olga Skrigin
Sadržaj:
Nakon završetka Drugog svjetskog rata, na području tadašnje Jugoslavije nastupilo je vrijeme obnove i izgradnje zemlje, dok stanovništvo biva izloženo sve većoj ideološkoj indoktrinaciji. Mladi Dalmatinac Ive Vrana, kojem su talijanski vojnici ubili oca, iskreni je idealist koji se školuje kod rođaka u Srbiji te neumorno i srčano djeluje kao aktivist, vjerujući da tako pridonosi višim ciljevima. Želeći u potpunosti služiti revoluciji, Ive se odluči uključiti u redove OZNA-e, ni ne sluteći da ga očekuje razočaranje i grubo suočenje s gubitkom ideala. Naime, njegovi suborci, kolege i nadređeni poput zapovjednika OZNA-e Jotića, zastavnika Zeke i djevojke Milice, preobraćene kćeri domaćeg izdajnika, ne dijele Ivinu vjeru u revoluciju i ideale. A tu je i lokalno stanovništvo, seljaštvo koje je dijelom na strani partizana, a dijelom četnika.
Godine 1969. prikazana u službenom programu festivala u Veneciji, na kojem je i ovjenčana nagradom CIDALC, te iste godine na pulskom festivalu ovjenčana posebnom nagradom, sjajna revizionistička romantična postratna drama Živojina ´Žike´ Pavlovića (Buđenje pacova, Kad budem mrtav i beo, Hajka) temeljena je na motivima redateljeve pripovijetke Legende te pripovijetke Po treći put srbijanskog književnika i scenarista Antonija Isakovića. Riječ je o vrlo hrabrom i subverzivnom ostvarenju kojemu je zbog generalne ideološke nepodobnosti onemogućena kino-distribucija, a problematična je bila i posljednja protagonistova rečenica „I vi ste mi neka revolucija!”, zbog čega je tadašnja savezna komisija za „ideološka skretanja” djelo ocijenila kao „najveći antikomunistički film”. Jedno od ključnih ostvarenja „crnog talasa” nastalo je u najkreativnijem razdoblju Pavlovićeva stvaralaštva, a autor je u filmu, čiji protagonist svojim idealizmom figurira kao njegov alter-ego iz mladenačkih dana, kroz kontrast idealizma s jedne i beskrupuloznosti političkih vođa s druge strane izravno i beskompromisno demistificirao prirodu partizansko-komunističke revolucije.
Službeno otvorenje programa Portreti: Milena Dravić.
c/b, 80'