Geoffrey Lewis – glumac iz sjene

Lewis je bio vrstan karakterni glumac, poput Roberta Loggije uvijek sjajan, važan i zapažen sporedni lik koji je filmovima u kojima je nastupao davao posebnu aromu



Tijekom većeg dijela njegove karijere, još od Eastwoodova vesterna Nepoznati zaštitnik iz 1973. pa do krimi-komedije Ružičasti Cadillac iz 1989. godine, glumački put pouzdanog karakternog glumca Geoffreya Lewisa, oca glumice Juliette Lewis kojemu je vestern bio možda i najomiljeniji žanr, bio je isprepleten s onim Clinta Eastwooda, i kao glumca i kao redatelja. Njih su dvojica nastupila i u Ciminovoj krimi-drami Kalibar 20 za specijalista, i u Čovjeku iz San Fernanda Jamesa Fargoa i u njegovu nastavku u režiji Buddyja Van Horna, i u također Eastwoodovoj pustolovnoj komediji Bronco Billy, a posljednji zajednički projekt im je na istoimenoj knjizi Johna Berendta temeljena krimi-drama Ponoć u vrtu dobra i zla iz 1997. godine. U tim je filmovima Lewis najčešće tumačio zabavnog sidekicka ili lagane komične odnosno humornim odmakom obilježene uloge koje su mu savršeno ležale, a u kakvim smo ga gledali i u serijama Magnum i Zovem se Earl. No bio je i vrstan karakterni glumac, poput Roberta Loggije uvijek sjajan, važan i zapažen sporedni lik koji je filmovima u kojima je nastupao davao posebnu aromu, a u čiji su se dar mogli uvjeriti gledatelji ne samo izvrsne gangsterske drame Dillinger Johna Miliusa, nego i Ciminovih Vrata raja, Kershnerova Povratka čovjeka zvanog Konj, pustolovne drame Veliki Waldo Pepper Georgea Roya Hilla i impresivne te za dva Oscara nominirane također Miliusove pustolovne drame Vjetar i lav. Kao glumac iz sjene uvijek je nekako prolazio "ispod radara" i nagrade su ga zaobilazile, a jedinu nominaciju za Zlatni globus osvojio je kao sporedni glumac u humorističnoj TV-seriji Flo. Veliki Waldo Pepper s Robertom Redfordom u glavnoj roli prilično je šarmantno, zabavno i uzbudljivo ostvarenje koje najbolje funkcionira kao posveta nekim prošlim vremenima u kojima su nezreli akrobatski piloti bili zvijezde, a aduti filma su i atraktivne zračne vratolomije, uobičajeno ležeran Robert Redford, izvrsna fotografija trostrukog oskarovca Roberta Surteesa i odlična glazba legendarnog Henryja Mancinija.

Iako od dviju nominacija za Oscara nije potvrdio niti jednu, Vjetar i lav je još jedno dojmljivo Miliusovo djelo, nadahnuto istinitim slučajem otmice američkog građanina u Maroku početkom 20. stoljeća. Spretno križajući stvarne događaje i fikciju, Milius je kreirao klasični pustolovni film fascinantne likovnosti, nadahnute režije i suptilna humora, u kojem se posvetio svojoj omiljenoj temi razvijanja povjerenja i poštovanja među snažnim karakterima "većima od života" koji se spletom okolnosti nalaze na suprotstavljenim stranama te koji pripadaju različitim kulturama, a cjelina imponira i slojevitim prikazom islamske kulture te sugestivnim glumačkim nastupima.

(Josip Grozdanić)