Claire Denis

21.04.1948, Pariz, Francuska

 

Director
Redateljica i scenaristica specifičnog stila i jedna od najvažnijih autorica suvremenog francuskog filma. Iako je rođena u Parizu, kao kći javnog službenika većinu djetinjstva i mladosti sve do četrnaeste godine provela je u raznim afričkim državama. S majkom i mlađom sestrom se nakon toga vratila u Francusku u predgrađe Pariza i nastavila školovanje. Ipak, vrijeme provedeno u nekadašnjim francuskom kolonijama ostavilo je traga što je vidljivo u njenoj filmografiji. Isprva je studirala ekonomiju, no shvatila je da to nije za nju. Na nagovor supruga, upisala je parišku filmsku školu IDHEC (L'Institut des hautes études cinématographiques), danas poznatu kao La Fémis. Nakon diplome 1971. godine prva iskustva na filmskim setovima ostvarila je radeći kao asistent redatelja kao što su Dušan Makavejev (Sweet Movie, 1974.), Robera Enrico (Le vieux fusil, 1975.), Costa-Gavras (Hanna K., 1983.), Wim Wenders (Paris, Texas, 1984.; Nebo nad Berlinom (Der Himmel über Berlin), 1987.), Jim Jarmusch (Pod udarom zakona (Down by Law), 1986.) i brojne druge. Scenaristički i redateljski debi ostvarila je 1988. godine filmom Chocolat. Već za taj prvi rad, inspiriran djetinjstvom u Africi, primila je pohvale kritike i publike, a film je bio prikazan i na filmskom festvalu u Cannesu. Idući, dokumentarni Man No Run (1989.) o glazbenom sastavu Les Têtes Brulées iz Kameruna snimala je u vrijeme njihove prve turneje u Francuskoj. Slijedeći igrani film Ne bojimo se smrti (S'en fout la mort, 1990) priča je o dvojici muškaraca (jedan iz Afrike, drugi s Kariba) koji pokušavaju opstati na rubu francuskog društva. U kratkometražnom igranom Keep It for Yourself (1991.) manju ulogu ostvario je Vincent Gallo s kojim će kasnije ponovno surađivati. Sudjelovala je u omnibusu Contre l'oubli (1991.), produciranom od strane Amnesty Internationala i sačinjenom od radova čak trideset redatelja u kojima se svaki od njih založio za pojedinog političkog zatvorenika. Nakon toga režirala je nastavak La robe à cerceau televizijske serije Monologues (1993.). Iduće godine snimila je treći dugometražni igrani film J'ai pas sommeil (1994.). Film se bavi pitanjem imigranata i kulturnih, obiteljskih i društvenih problema u multietničkom dijelu Pariza. Film je ujedno jedna od njenih brojnih suradnji s Agnès Godard kao direktoricom fotografije. Tijekom autorskog procesa, Denis veću pažnju i vrijeme posvećuje montaži materijala nakon snimanja, nego brojnim ponavljanjima scena tijekom samog snimanja na filmskom setu. Često radeći za televiziju i sudjelujući u omnibusima snimila je i US Go Home u sklopu Tous les garçons et les filles de leur âge... (1994.), televizijske serije u kojoj je devet redatelja propitivalo temu adolescencije. U Us Go Home ponovno je surađivala s Vincentom Gallom, a bila je to i prva suradnja s mladim Grégoireom Colinom koji će ostvariti veće uloge u njezinim idućim filmovima. Za još jedan, osmodijelni omnibus o francuskom lučkom gradu À propos de Nice, la suite (1995.) snimila je dio Nice, Very Nice. S Grégoireom Colinom u glavnoj muškoj ulozi snimila je priču o odrastanju Nénette i Boni (Nénette et Boni, 1996.). Film se pokazao kao jedno od njenih najuspješnijih djela, a donio joj je i Zlatnog leoparda na švicarskom međunarodnom filmskom festivalu u Locarnu 1996. godine. Tri godine kasnije opet s Grégoireom Colinom snimila je dramu Beau travail (1999.). Film koji je slobodna interpretacija priče Billy Budd, Sailor Hermana Melvillea donio joj je priznanje međunarodne kritike i publike. Nakon njega, okušala se u hororu s Nevolje svakog dana (Trouble Every Day, 2001.) u kojem je Vincent Gallo odigrao glavnu ulogu. Glazbu za film napravila je engleska glazbena grupa Tindersticks, kao i za prethodni Nénette et Boni. U većini filmova, Denis koristi malo dijaloga, dodajući tako dodatni naglasak na glazbu. Ponovno u dramskom žanru snimila je Vendredi soir (2002.). U tom, ali i ostalim filmovima više je orijentirana na motivaciju likova, nego na samu radnju, zaplet koji ih povezuje. U svojim filmovima često je inspirirana radovima filozofa Jean-Luca Nancya kojem je posvetila i dio Vers Nancy omnibusa Ten Minutes Older: The Cello (2002.) progovarajući o problemima prihvaćanja stranaca, integracije i asimilacije. Temeljen na romanu Jean-Luca Nancya je i njen idući dugometražni film Uljez (L'intrus, 2004.). Uslijedio je dokumentarni film Vers Mathilde (2005.), snimljen na Super-8 i Super-16 filmskom formatu i baveći se radom Mathilde Monnier, jedne od najvažnijih francuskih suvremenih koreografa. U drami 35 čašica ruma (35 rhums, 2008.) surađuje s Alexom Descasom, još jednim od svojih čestih glumaca. Isabelle Huppert je u glavnoj ulozi u filmu Bijela roba (White Material, 2009.), u kome se redateljica vraća afričkoj temi i lokacijama. Nakon kratkometražnog To the Devil (2011.) snimila je zasad posljednji dugometražni igrani film Les salauds (2013.). Uz rad na filmu, počevši od 2002. godine radi kao profesorica filma na školi European Graduate School (EGS) u Saas-Feeu u Švicarskoj.


Claire Denis, lutalica



Fućka mu se za smrt

Nitkovi

Prema Mathilde

Dobar posao

Ne zaboravimo

Čokolada

Petak navečer

Prema Nancyju

Uljez

Nevolje svakog dana

35 čašica ruma

Nénette i Boni

Bijela roba

Filmografija

Les salauds (2013)
To the Devil (2011) (kratkometražni)
Bijela roba (White Material, 2009)
35 čašica ruma (35 rhums, 2008)
Vers Mathilde (2005) (dokumentarni)
Uljez (L'intrus, 2004)
Ten Minutes Older: The Cello (2002) (omnibus, dio Vers Nancy)
Vendredi soir (2002)
Nevolje svakog dana (Trouble Every Day, 2001)
Beau travail (1999)
Nénette et Boni (1996)
À propos de Nice, la suite (1995) (dio Nice, Very Nice)
Tous les garçons et les filles de leur âge... (1994) (TV serija, nastavak US Go Home)
J'ai pas sommeil (1994)
Boom-Boom (1994)
Monologues (1993) (TV serija, nastavak La robe à cerceau)
Contre l'oubli (1991) (omnibus, dio Pour Ushari Ahmed Mahmoud, Soudan)
Keep It for Yourself (1991) (kratkometražni)
Ne bojimo se smrti (S'en fout la mort, 1990)
Cinéma, de notre temps (1990) (dokumentarna TV serija, nastavak Jacques Rivette - Le veilleures) (koredateljica)
Man No Run (1989) (dokumentarni)
Chocolat (1988)


Filmovi redatelja

Jacques Rivette - Le veilleur

(1990.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard
Sadržaj:

Dokumentarni film sazdan od intervjua Sergea Danaya, kritičara časopisa Cahiers du cinéma, sa redateljem Jacquesom Rivetteom praćen isječcima iz njegovih filmova. Sam redatelj govori o svom životu, djetinjstvu, karijeri i počecima francuskog novog vala, umjetnosti, radu s glumcima i odnosu s ostalim redateljima.

digitalno, c/b i boja, 125 min

Fućka mu se za smrt

(S'en fout la mort, 1990.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Pascal Marti
Sadržaj:

Dvojica prijatelja, Jocelyn s Kariba i Dah iz Afrike su crnci i imigranti u Francuskoj koji pokušavaju naći put do uspjeha. U predgrađu Pariza, u podrumu restorana koji potajice održava ilegalne borbe pijetlova, treniraju pijetla da pobijedi u brutalnoj borbi. Njih dvojica su potpuni autsajderi, a jedino što ih veže kako međusobno tako i s okolinom su pijetlovi koje šalju u bespoštednu borbu.

boja, 90 min

Nitkovi

(Les salauds, 2013.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard
Sadržaj:

Radeći na teretnom brodu, Marco dobije poziv od sestre kojoj je potrebna pomoć. Obiteljski posao propada, suprug joj je nedavno počinio samoubojstvo, a kćer Justine primljena je u bolnicu nakon što je preživjela težak napad i silovanje. Sandra bratu tvrdi da je za sve krivac Edouard Laporte, poslovni suradnik njena pokojnoga muža. Traži od Marca da mu se osveti. Marco uskoro upoznaje Edouardovu ljubavnicu Raphaëlle...

boja, 100 min

Prema Mathilde

(Vers Mathilde, 2005.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard, Hélène Louvart
Sadržaj:

Dokumentarni film o Mathilde Monnier, jednoj od najvažnijih francuskih suvremenih koreografkinja. Snimljen na Super-8 i Super-16 filmskom formatu, film prati Mathilde od samog početka do završne izvedbe plesnog komada Déroutes iz 2004. godine. Film je prati dok govori o svojoj filozofiji rada, dok režira komad s ansamblom i samostalno izvodi probe.

boja, 84 min

Dobar posao

(Beau travail, 1999.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard
Sadržaj:

U Francuskoj, Galoup se prisjeća dana koje je proveo u Africi kao pripadnik Legije stranaca. Bio je na čelu grupe i život mu je tekao prema točnom rasporedu uz svakodnevne treninge i vježbe. Kad im se priključio novi pripadnik, mlad, lijep i hrabar Gilles Sentain, kod Galoupa se javlja zavist. Vjeruje da će Gilles lako impresionirati njegova zapovjednika kojeg on iznimno cijeni, ali uzalud pokušava dobiti njegovo priznanje.

boja, 93 min

Ne zaboravimo

(Contre l'oubli, 1991.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Philippe Muyl
Sadržaj:

Ovaj je omnibus snimljen na inicijativu organizacije Amnesty International i čine ga kratki filmovi trideset redatelja (Claire Denis, Chantal Akerman, René Allio, Denis Amar, Jean Becker, Jane Birkin, Bertrand Blier, Jean-Michel Carré, Alain Corneau, Costa-Gavras, Dominique Dante, Raymond Depardon, Jacques Deray, Michel Deville, Jacques Doillon, Martine Francke, Gérard Frot-Coutaz, Bernard Giraudeau, Francis Girod, Jean-Luc Godard, Romain Goupil, Jean-Loup Hubert, Robert Kramer, Patrice Leconte,...

c/b i boja, 110 min

Čokolada

(Chocolat, 1988.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Robert Alazraki
Sadržaj:

Mlada Francuskinja posjećuje zapadnu Afriku i Kamerun u kojem je odrastala. Kao djevojčica živjela je tamo zajedno s ocem, majkom i kućnim slugom Protéeom. Iako pripada obitelji kolonizatora, ona se sprijateljila s Protéeom, ne shvaćajući problem rasne nejednakosti odraslih. Jednog dana, njihov gost Luc, naglas prokomentira očitu seksualnu privlačnost između njezine majke i Protéea.

boja, 105 min

Petak navečer

(Vendredi soir, 2002.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard
Sadržaj:

Petak je navečer i zadnji dan koji će Laure provesti u stanu. Sve je stvari spakirala u kutije. Od sutra počinje živjeti s dečkom. No, još nije sigurna oko svega te odluči otići van na večeru s prijateljima. Ulazi u auto i krene svojim putem, ali zapne u prometnoj gužvi. Potpuno je zaboravila na štrajk radi kojeg je nastao prometni kolaps. Dok su svi oko nje nervozni, ona uživa u prostoru svoga automobila.

boja, 90 min

Prema Nancyju

(Vers Nancy, dio omnibusa Ten Minutes Older: The Cello, 2002.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Tony Chapuis, Agnès Godard, Léo Mac Dougall, Lionel Perrin
Sadržaj:

10 minuta stariji je filmski omnibus koji čine radovi osam redatelja pred kojima je prije snimanja bio samo jedan zahtjev: svaki segment omnibusa mora biti dugačak točno deset minuta. U filmu Claire Denis u vlaku se voze pisac i mlada djevojka i vode filozofsku diskusiju o prihvaćanju drugog, integraciji i asimilaciji. Film je inspiriran knjigom filozofa Jean-Luca Nancya.

c/b, 11 min

Uljez (2004)

(L'intrus, 2004.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard
Sadržaj:

Louis Trebor je dobrostojeći usamljenik koji živi s psima u planinama. Približava se sedamdesetima, a ima zdravstvenih problema i potrebna mu je transplantacija srca. Sa sinom Sidneyem, koji živi u blizini, nema dobar odnos. Sidney je brižan suprug i otac, a Louis s nikim ne uspijeva ostvariti emocionalni kontakt. Priprema se za putovanje kako bi pronašao novo srce i upoznao drugog sina koji živi na Tahitiju.

boja, 130 min

Nevolje svakog dana

(Trouble every day, 2001.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard
Sadržaj:

Shane i June mladi su američki bračni par koji je iz Denvera stigao u Pariz na medeni mjesec. Shane ima još jedan razlog posjeta Parizu, treba pomoć Léa, kolege liječnika s kojim je nekoć radio na istraživanjima libida i koji je u međuvremenu odbačen od znanstvene zajednice, a žudi i za ponovnim susretom s Léovom zaraženom suprugom Coré. Shane boluje od iste misteriozne bolesti kao i Coré, koju Léo čuva zatočenu u kući i prikriva njezine ljubavne zločine. Naime, u objesnom biološkom eksperimentu...

boja, 101 min

35 čašica ruma

(35 rhums, 2008.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard
Sadržaj:

Nakon smrti supruge, Lionel se u potpunosti posvetio odgoju kćeri Joséphine s kojom ima blizak odnos pun ljubavi. Inženjer je vlakova, a Joséphine radi u glazbenom dućanu. Žive u zgradi u Parizu. Susjedi u stanu preko puta su starija vozačica taksija Gabrielle i mladi Noé. Gabrielle voli Lionela i prema Joséphine gaji majčinske osjećaje. Noé je pak zaljubljen u Joséphine. Ona je već odrasla i dolazi vrijeme da napusti oca.

boja, 100 min

Nénette i Boni

(Nénette et Boni, 1996.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard
Sadržaj:

Sestra i brat Nénette i Boni su odrasli odvojeno. Njihova majka s kojom je živio devetnaestogodišnji Boni, nedavno je preminula. Petnaestogodišnja Nénette koja živi u internatu, jednog se dana pojavi na vratima Bonijeva stana. On radi kao pizza majstor, sanjari o lijepoj pekarevoj supruzi i ne želi dodatne obaveze u životu. Ljut je zbog njena nenajavljena dolaska i ne želi je pustiti kod sebe. Nénette pak skriva pravi razlog dolaska.

boja, 103 min

Bijela roba

(White material, 2009.)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Yves Cape
Sadržaj:

Priča o borbi neustrašive žene da sačuva plantažu i ostane u zemlji koja je očito ne želi. Tik prije berbe kave u Afici, Mariju Vial napuštaju lokalni najamni radnici. Uz radijske poruke koje pozivaju na ustanak protiv kolonijalista, sve je očitije kako se bliži građanski rat. Dok bijelci napuštaju područje, Marija je odlučna u želji da ostane zajedno s bivšim suprugom Andréom, njegovim ocem Henrijem i sinom Manuelom.

boja, 106 min

Ne mogu spavati

(J’ai pas sommeil, 1994)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard
Sadržaj:

Film je dio trilogije o afričkoj dekolonizaciji i francuskoj kolonizaciji svakodnevice uz filmove Čokolada i Fućka mu se za smrt. Žestoka je to naturalistička priča o uljezima-imigrantima i o stvarnom slučaju Thierryja Paulina (crnca, homoseksualca, oboljela od side), koji je s ljubavnikom ubijao "bakice" 1980-ih u Parizu.

35mm, boja, 110 min

Obje strane oštrice

(Avec amour et acharnement, Francuska, 2022)

Režija: Claire Denis
FOTOGRAFIJA: Eric Gautier
Sadržaj:

Sara i Jean u stabilnoj su vezi već deset godina. Čine se sretnima. On je njezina stijena, netko na koga se može osloniti. Kada su se prvi put upoznali Sara je bila u vezi s Françoisom, Jeanovim najboljim prijateljem. Jednoga dana Sara vidi Françoisa na ulici. On nju ne vidi, no preplavljuje ju osjećaj da bi joj se život mogao drastično promijeniti. François se uskoro javlja Jeanu i predlaže mu da ponovno zajedno rade. Stvari iznenada izmiču kontroli. Obje strane ošt...

boja, 116'
Vidi cijeli program