Redateljica i scenaristica specifičnog stila i jedna od najvažnijih autorica suvremenog francuskog filma. Iako je rođena u Parizu, kao kći javnog službenika većinu djetinjstva i mladosti sve do četrnaeste godine provela je u raznim afričkim državama. S majkom i mlađom sestrom se nakon toga vratila u Francusku u predgrađe Pariza i nastavila školovanje. Ipak, vrijeme provedeno u nekadašnjim francuskom kolonijama ostavilo je traga što je vidljivo u njenoj filmografiji. Isprva je studirala ekonomiju, no shvatila je da to nije za nju. Na nagovor supruga, upisala je parišku filmsku školu
IDHEC (
L'Institut des hautes études cinématographiques), danas poznatu kao
La Fémis. Nakon diplome 1971. godine prva iskustva na filmskim setovima ostvarila je radeći kao asistent redatelja kao što su Dušan Makavejev (
Sweet Movie, 1974.), Robera Enrico (
Le vieux fusil, 1975.), Costa-Gavras (
Hanna K., 1983.), Wim Wenders (
Paris, Texas, 1984.;
Nebo nad Berlinom (Der Himmel über Berlin), 1987.), Jim Jarmusch (
Pod udarom zakona (Down by Law), 1986.) i brojne druge. Scenaristički i redateljski debi ostvarila je 1988. godine filmom
Chocolat. Već za taj prvi rad, inspiriran djetinjstvom u Africi, primila je pohvale kritike i publike, a film je bio prikazan i na filmskom festvalu u Cannesu. Idući, dokumentarni
Man No Run (1989.) o glazbenom sastavu Les Têtes Brulées iz Kameruna snimala je u vrijeme njihove prve turneje u Francuskoj. Slijedeći igrani film
Ne bojimo se smrti (S'en fout la mort, 1990) priča je o dvojici muškaraca (jedan iz Afrike, drugi s Kariba) koji pokušavaju opstati na rubu francuskog društva. U kratkometražnom igranom
Keep It for Yourself (1991.) manju ulogu ostvario je Vincent Gallo s kojim će kasnije ponovno surađivati. Sudjelovala je u omnibusu
Contre l'oubli (1991.), produciranom od strane Amnesty Internationala i sačinjenom od radova čak trideset redatelja u kojima se svaki od njih založio za pojedinog političkog zatvorenika. Nakon toga režirala je nastavak
La robe à cerceau televizijske serije
Monologues (1993.). Iduće godine snimila je treći dugometražni igrani film
J'ai pas sommeil (1994.). Film se bavi pitanjem imigranata i kulturnih, obiteljskih i društvenih problema u multietničkom dijelu Pariza. Film je ujedno jedna od njenih brojnih suradnji s Agnès Godard kao direktoricom fotografije. Tijekom autorskog procesa, Denis veću pažnju i vrijeme posvećuje montaži materijala nakon snimanja, nego brojnim ponavljanjima scena tijekom samog snimanja na filmskom setu. Često radeći za televiziju i sudjelujući u omnibusima snimila je i
US Go Home u sklopu
Tous les garçons et les filles de leur âge... (1994.), televizijske serije u kojoj je devet redatelja propitivalo temu adolescencije. U
Us Go Home ponovno je surađivala s Vincentom Gallom, a bila je to i prva suradnja s mladim Grégoireom Colinom koji će ostvariti veće uloge u njezinim idućim filmovima. Za još jedan, osmodijelni omnibus o francuskom lučkom gradu
À propos de Nice, la suite (1995.) snimila je dio
Nice, Very Nice. S Grégoireom Colinom u glavnoj muškoj ulozi snimila je priču o odrastanju
Nénette i Boni (Nénette et Boni, 1996.). Film se pokazao kao jedno od njenih najuspješnijih djela, a donio joj je i Zlatnog leoparda na švicarskom međunarodnom filmskom festivalu u Locarnu 1996. godine. Tri godine kasnije opet s Grégoireom Colinom snimila je dramu
Beau travail (1999.). Film koji je slobodna interpretacija priče Billy Budd, Sailor Hermana Melvillea donio joj je priznanje međunarodne kritike i publike. Nakon njega, okušala se u hororu s
Nevolje svakog dana (Trouble Every Day, 2001.) u kojem je Vincent Gallo odigrao glavnu ulogu. Glazbu za film napravila je engleska glazbena grupa Tindersticks, kao i za prethodni
Nénette et Boni. U većini filmova, Denis koristi malo dijaloga, dodajući tako dodatni naglasak na glazbu. Ponovno u dramskom žanru snimila je
Vendredi soir (2002.). U tom, ali i ostalim filmovima više je orijentirana na motivaciju likova, nego na samu radnju, zaplet koji ih povezuje. U svojim filmovima često je inspirirana radovima filozofa Jean-Luca Nancya kojem je posvetila i dio
Vers Nancy omnibusa
Ten Minutes Older: The Cello (2002.) progovarajući o problemima prihvaćanja stranaca, integracije i asimilacije. Temeljen na romanu Jean-Luca Nancya je i njen idući dugometražni film
Uljez (L'intrus, 2004.). Uslijedio je dokumentarni film
Vers Mathilde (2005.), snimljen na Super-8 i Super-16 filmskom formatu i baveći se radom Mathilde Monnier, jedne od najvažnijih francuskih suvremenih koreografa. U drami
35 čašica ruma (35 rhums, 2008.) surađuje s Alexom Descasom, još jednim od svojih čestih glumaca. Isabelle Huppert je u glavnoj ulozi u filmu
Bijela roba (White Material, 2009.), u kome se redateljica vraća afričkoj temi i lokacijama. Nakon kratkometražnog
To the Devil (2011.) snimila je zasad posljednji dugometražni igrani film
Les salauds (2013.). Uz rad na filmu, počevši od 2002. godine radi kao profesorica filma na školi European Graduate School (EGS) u Saas-Feeu u Švicarskoj.
Claire Denis, lutalica
Fućka mu se za smrt
Nitkovi
Prema Mathilde
Dobar posao
Ne zaboravimo
Čokolada
Petak navečer
Prema Nancyju
Uljez
Nevolje svakog dana
35 čašica ruma
Nénette i Boni
Bijela roba
Filmografija
Les salauds (2013)
To the Devil (2011) (kratkometražni)
Bijela roba (White Material, 2009)
35 čašica ruma (35 rhums, 2008)
Vers Mathilde (2005) (dokumentarni)
Uljez (L'intrus, 2004)
Ten Minutes Older: The Cello (2002) (omnibus, dio Vers Nancy)
Vendredi soir (2002)
Nevolje svakog dana (Trouble Every Day, 2001)
Beau travail (1999)
Nénette et Boni (1996)
À propos de Nice, la suite (1995) (dio Nice, Very Nice)
Tous les garçons et les filles de leur âge... (1994) (TV serija, nastavak US Go Home)
J'ai pas sommeil (1994)
Boom-Boom (1994)
Monologues (1993) (TV serija, nastavak La robe à cerceau)
Contre l'oubli (1991) (omnibus, dio Pour Ushari Ahmed Mahmoud, Soudan)
Keep It for Yourself (1991) (kratkometražni)
Ne bojimo se smrti (S'en fout la mort, 1990)
Cinéma, de notre temps (1990) (dokumentarna TV serija, nastavak Jacques Rivette - Le veilleures) (koredateljica)
Man No Run (1989) (dokumentarni)
Chocolat (1988)