Retrospektiva Davida Finchera u kinu Tuškanac

Programski jak početak 2022. godine zagrebačko kino Tuškanac nastavlja retrospektivom američkog redatelja i producenta Davida Finchera koju čini deset filmova, između ostalih i Klub boraca, Sedam, Zodijak, Igra, Nestala, Neobična priča o Benjaminu Buttonu i Mank.
 
Od 19. do 26. siječnja u kinu Tuškanac održava se retrospektiva Davida Finchera,  filmaša koji je danas gotovo podjednako utjecajan i kao producent (serije Kuća od karata, Mindhunter,  Ljubav, smrt i roboti) i kao redatelj. Tijekom protekla tri desetljeća iskazao je afinitet prema dvjema, odnosno posredno trima tematskim preokupacijama: osim kao redatelj koji će ambiciozno, ali promišljeno i pametno posegnuti za zahtjevnim književnim predlošcima, Fincher se profilirao i kao autor posvećen prikazu ljudske patologije i njezine destruktivnosti, pa i autodestruktivnosti. 

Bavljenje osobitim pojedincima, društvena kritičnost, sklonost adaptacijama intrigantnih i provokativnih literarnih predložaka, iznimna vizualna kultiviranost i promišljenost u komponiranju minuciozno režiranih i zrelo artikuliranih cjelina, zaokupljenost egzistencijalnim tjeskobama apartnih pojedinaca, slojevito psihološko nijansiranje jasnim etičkim predznacima obilježenih protagonista suočenih s nepobjedivim zlom bilo u sebi bilo u društvu oko sebe, te afinitet prema ironiji samo su neka od obilježja Fincherova autorskog rukopisa.

Fincherovu retrospektivu kino Tuškanac otvara u srijedu Klubom boraca (1999), izvrsnom ekranizacijom debitantskog romana Chucka Palahniuka koja je gotovo preko noći, jednako kao i književni predložak, zadobila kultni status. Sasvim zasluženo jer se radi o tjeskobnom, vizualno fascinantnom, intelektualno izazovnom, precizno režiranom i besprijekorno odglumljenom remek-djelu. Fincher je izuzetno intrigantan roman gotovo trendovske tematike pretvorio u iznimno slojevitu psihološku triler dramu koja savršeno funkcionira i kao vrlo zanimljiva politička alegorija.

Program se nastavlja Fincherovim najnovijm filmom, biografskom humornom dramom Mank (2020) koja donosi prikaz klasičnog Hollywooda i njegova studijskog sustava 1930-ih. Naslovni protagonist filma je Herman J. Mankiewicz, a priča filma je fokusirana na pisanje scenarija za Građanina Kanea. Film je s jedne strane ljubavno pismo klasičnom Hollywoodu, no s druge strane pismo praktički odbačenog ljubavnika, onog koji zna sve mane i svjestan je sve truleži Hollywooda, ali ipak ne može zamisliti bilo koji drugi posao niti neki drugi milje u kojem bi radio i živio. 

Psihološka triler-drama Sedam (1995), jedan od najvažnijih i najuspjelijih trilera 1990-ih, na rasporedu je u petak. U izuzetno tjeskobnom, mračnom, naglašeno mizantropskom, dojmljivo atmosferičnom i vrlo raspoloženo glumljenom ostvarenju maestralnu ulogu odigrao je Morgan Freeman, a valja izdvojiti i izvrstan nastup Brada Pitta koji je ovdje ostvario jednu od najboljih uloga u karijeri. Fincher je zadržao kreativni nadzor nad svim aspektima rada na projektu pa je i završetak filma izmijenjen na njegovo inzistiranje, stvorivši na kraju antologijsko remek-djelo. 

Jedan od najpodcjenjenijih naslova u autorovu dosadašnjem opusu je psihološki triler Igra (1997). Radi se o još jednom predstavniku svojevrsnog mini-trenda iz 1990-ih, filmova koji su se poigravali motivom prave i simulirane stvarnosti. Fincher je Igru opisao kao „film o filmovima”, a radi se ostvarenju energične i promišljene režije, dinamičnog i preciznog ritma, sjajnog gradiranja suspensa i dovoljno slojevite karakterno-psihološke razrade inicijalno odbojnog protagonista kojeg je odigrao Michael Douglas, ostvarivši jednu od najmarkantnijih uloga u karijeri.

Publika će u subotu moći pogledati nagrađivanu krimi-dramu Zodijak (2007) o okrutnom serijskom ubojici koji je niz godina terorizirao područje San Francisca i Sjeverne Kalifornije, da bi se naposljetku prometnuo u najpoznatiji neriješeni slučaj u američkoj povijesti. Posrijedi je djelo sjajne vizualne naracije, vješto profiliranih karaktera i njihovih međuodnosa, preglednog i vrlo spretno komponiranog predočavanja zbivanja iz perspektiva više likova te odličnih glumačkih interpretacija čitave postave predvođene Jakeom Gyllenhaalom i Robertom Downeyjem Jr.-om. 

Kino Tuškanac u nedjelju donosi fantastičnu dramu Neobična priča o Benjaminu Buttonu (2008) o čovjeku koji obrnuto stari, odnosno rađa se s tijelom starca. Kroz slojevitu, mudru i bajkovitu epsku priču o životu, ljubavi i ljudskosti jednog uistinu osobitog čovjeka pratimo američku povijest 20. stoljeća, u pozadini njegovih osobnih ´retrogradnih´ životnih razdoblja. Imponiraju scenografska, ikonografska i kostimografska pedantnost kojima su kreirana razdoblja američke povijesti, kao i glumačke izvedbe Brada Pitta, Cate Blanchett, Tilde Swinton i Julije Ormond.

Retrospektiva Davida Finchera nastavlja se i idući tjedan. U ponedjeljak će biti prikazana biografska drama Društvena mreža (2010) o Marku Zuckerbergu i nastanku Facebooka. Film je nagrađen Oscarima za scenarij, izvornu glazbu i montažu, Zlatnim globusima za najbolji film, redatelja i scenarij te nagradom BAFTA za scenarij i montažu. Egoističnog, asocijalnog i rubno autističnog protagonista Fincher nije prikazao isključivo kao negativca, uspješno izbjegavajući dociranje i nudeći neveselu sliku društva s naznakom još pesimističnije budućnosti.

Istoga dana bit će prikazan i znanstvenofantastični akcijski horor Alien 3 (1992), vrlo uspio treći nastavak poznatog serijala. Iako je film u vrijeme premijere nezasluženo podcijenjen, prilično vješto je uspio spojiti stravu u svemiru iz prvog filma s uzbudljivom akcijom iz drugog filma. Projekt je od samog početka produkcije bio suočen s brojnim problemima, a Fincher ga je napustio prije završetka montaže, ne želeći naknadno imati nikakve veze s filmom. Unatoč svemu, posrijedi je djelo s iznimno uspjelom ulogom Sigourney Weaver.

Još jedna od Fincherovih adaptacija je noirovski triler Nestala (2014), snimljen prema bestseler-romanu Gillian Flynn koja je napisala i scenarij. U njezinu romanu Fincher je pronašao motive koji ga i inače ponajviše intrigiraju, od odnosa stvarnosti i pričina, preko igara manipulacije i stjecanja društvene i političke moći, potom nerijetko mizoginijom, a rjeđe mizandrijom obilježenih muško-ženskih relacija, kao i pitanja života, smrti i posredno ljubavi, do tamnijim i tjeskobnijim tonovima obojane slike društva u pozadini kojeg su zločini i psihopatologija. 

Retrospektiva će završiti u srijedu, 26. siječnja, politiziranom psihološkom triler-dramom Muškarci koji mrze žene (2011), adaptiranom prema prvom nastavku megabestseler trilogije Milenij pokojnog švedskog pisca Stiega Larssona. Djelo savršeno korespondira s Fincherovim autorskim habitusom i svjetonazorom, a odlike Fincherove adaptacije romana su vrlo rafinirana i sugestivna režija, dojmljive stilizacije, iznimno atmosferična fotografija, scenografska preciznost s bogatstvom detalja i odlične glumačke interpretacije postave predvođene Rooney Marom i Danielom Craigom.