sci-fi, USA, 1982 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)

Hampton Fancher,
David Webb Peoples (based on novel by Philip K. Dick)

Jordan Cronenweth

Vangelis

Marsha Nakashima,
Terry Rawlings

Los Angeles 2019. godine prljav je i prenapučen grad, hladan, mračan, negostoljubiv i dekadentan megalopolis u kojem živi detektiv Rick Deckard. On je osamljenik koji radi za posebnu policijsku organizaciju Blade Runner, čiji su djelatnici zaduženi za likvidiranje odmetnutih 'replikanata'. Naime, na drugim planetima formiraju se kolonije tzv. 'replikanata', androida izgledom i ponašanjem posve identičnih ljudima, koji su stvoreni u okrilju korporacije Tyrell.

Replikanti su snažniji od ljudi, programirani su da žive svega četiri godine, a kako bi živjeli u zabludi da su pravi ljudi i kako bi ostali mentalno stabilni, ugrađena su im lažna sjećanja na djetinjstvo. Iako im je zabranjeno stupiti nogom na Zemlju, nekoliko njih nedavno je prekršilo to pravilo te na Zemlji ubilo nekoliko ljudi, zbog čega Deckard od svog zapovjednika Gaffa dobije zadatak ubiti četvoro replikanata predvođenih Royom Battyjem.

Deckard je promišljen i inteligentan profesionalac posvećen poslu, koji se i sam često prisjeća vlastite prošlosti te koji će u korporaciji Tyrell, kojom upravlja genijalni izumitelj dr. Eldon Tyrell, upoznati njegovu privlačnu tajnicu Rachael, također replikanticu. Sve će se dodatno zakomplicirati kad se Rick zaljubi u Rachael te kad tijekom lova na Beattyja i replikante Zhoru, Pris i Leona Kowalskog počne sumnjati u opravdanost svoje misije.

Godine 1983. nominiran za Oscara u kategorijama najbolje scenografije i specijalnih efekata, te iste godine nominiran za Zlatni globus za najuspjeliju izvornu glazbu (Vangelis) i za osam nagrada BAFTA, od kojih je potvrdio nominacije za najbolju fotografiju (Jordan Cronenweth), kostimografiju i scenografiju, u svim izvedbenim segmentima impresivan noirovski SF-triler redatelja Ridleyja Scotta (Alien, Thelma i Louise, Pad Crnog jastreba, Prometej) iznimno je uspjela adaptacija romana Sanjaju li androidi električne ovce? Philipa K. Dicka.

Riječ je o jednom od najznačajnijih i najutjecajnijih filmova svih vremena, u kojem je Scott u suradnji sa scenaristima Hamptonom Fancherom (Moćni Quinn, Blade Runner 2049) i Davidom Webbom Peoplesom (Nepomirljivi, 12 majmuna) žanrovski okvir maestralno režiranog, iznimno sugestivnog i vizualno fascinantnog fantastičnog noirovskog trilera izuzetno vješto iskoristio za umetanje i elaboriranje vrlo intrigantnih Dickovih motiva poput rasizma, zatiranja humanosti, (ne)poštivanja autoriteta, etičnosti kloniranja itd., cjelinu efektno obogaćujući snažnim religijskim konotacijama.

Iznimno sugestivno režiran, do najsitnijeg detalja promišljen, impresivno stiliziran i atmosferičan film koji imponira prikazom dekadencije jednog izuzetno bogatog i zaokruženog distopijskog svijeta u kojem je stalno mračno i pada kiša, Blade Runner, koji je u domaćim kinima distribuiran i pod naslovom Istrebljivač, trajno je moderan svevremenski žanrovski klasik realiziran tri godine nakon što je Scott remek-djelom Alien već ključno revolucionirao žanr, te u kojem je prvi put adaptirano neko djelo Philipa Kindreda Dicka (Neuromancer, Total Recall, Specijalni izvještaj, Čovjek u visokom dvorcu).

Glavnom ulogom u filmu koji se pamti i po improviziranim riječima replikanta Royja Beattyja u završnici, koje izgovara nedavno preminuli Rutger Hauer, Harrison Ford je etabliran kao vodeći holivudski glumac 80-ih. Zanimljivo je da je Ridley Scott prethodno bio odustao od ovog projekta, svog prvog američkog filma, da bi mu se vratio nakon napuštanja produkcije ekranizacije romana Dina – pješčani planet Franka Herberta, kojeg će dvije godine kasnije ekranizirati David Lynch.

Film će biti prikazan u Kinu Forum (Studentski dom Stjepan Radić, Jarunska ulica 2), a ulaznice za projekciju 26. 10. u 20:00 moguće je kupiti OVDJE ili na blagajni Kina Forum sat vremena prije projekcije.

color, 117'