Taking Off

feature film, humorous drama, USA, 1971

DIRECTED BY: Miloš Forman

Taking Off

CAST:
Lynn Carlin (Lynn Tyne),
Buck Henry (Larry Tyne),
Georgia Engel (Margot),
Tony Harvey (Tony),
Audra Lindley (Ann Lockston),
Paul Benedict (Ben Lockston)

SCRIPT:
Miloš Forman,
John Guare,
Jean-Claude Carrière,
John Klein

PHOTOGRAPHY:
Miroslav Ondrícek

EDITING:
John Carter

Synopsis:

New York početkom 70-ih godina prošlog stoljeća. Mlada Jeannie Tyne povučena je tinejdžerica koja svoju jednoličnu svakodnevicu odluči prekinuti odlaskom na audiciju za kazališni mjuzikl. Kad se zbog toga njezin boravak u gradu produlji, djevojčini zabrinuti roditelji Lynne i Larry brzopleto zaključe da je Jeannie nestala. Stoga oni smjesta počnu organizirati potragu za kćeri, ni ne sluteći da će uskoro upoznati mnogo zanimljivih, neobičnih i usamljenih osoba, kao i da će zbog razvoja događaja tijekom noći ponovo početi upoznavati i same sebe. Nakon što za sudjelovanje u potrazi uspiju angažirati prijatelje Tonyja i Margot, a nedugo potom i skupinu ljudi iz Udruge roditelja pobjegle djece, Lynn i Larry će krenuti u ´akciju´. Ona će, međutim, zapeti već kad se muškarci skrase za šankom i kad se žene zabave brbljanjem o privatnom životu. Malo po malo Lynn i Larry prisjetit će se vlastite mladosti, te će, želeći bolje razumjeti svoje dijete, zapaliti joint i zapjevati u slavu seksa. A kad Jeannie nakon propale audicije napokon stigne kući, njezin otac neće imati nimalo razumijevanja za ono što se dogodilo, te će kćer optužiti za konzumiranje droge.

Godine 1971. prikazana u konkurenciji festivala u Cannesu, na kojem je ovjenčana Velikom nagradom žirija, te slijedeće godine nominirana za najprestižniju britansku filmsku nagradu BAFTA u čak šest kategorija, uključujući i najvažnije za najbolji film, režiju, glavnu i sporednu žensku ulogu te scenarij, izvrsna glazbena humorna drama suscenarista i redatelja Miloša Formana njegov je prvi film realiziran u američkoj produkciji i na engleskom jeziku. Autor koji je iz tadašnje Čehoslovačke emigrirao zbog sovjetske invazije u djelu je s jedne strane izrazio svoju fascinaciju slobodnim životom na Zapadu onog vremena, dok se s druge strane pozabavio u to vrijeme aktualnom temom generacijskog jaza i kontrakulturnim trendovima. Formanov izvedbeni pristup je nekonvencionalan, uključuje i dokumentarni materijal kakav predstavljaju snimke koncerta Ikea i Tine Turner, kao i snimke pjevačke audicije na kojoj nastupaju u vrijeme snimanja buduće zvijezde Carly Simon i Kathy Bates, od kojih će potonja postati glumica i osvojiti Oscara za sjajnu ulogu u psihološkoj triler-drami Misery Roba Reinera. Film je nastao u djelomičnoj produkciji studija Universal, čiji su se čelnici nadali da će zbog bavljenja kontrakulturom privući tome sklonu mlađu publiku i tako ponoviti uspjeh kultne pustolovne drame Goli u sedlu Dennisa Hoppera, to se ipak nije dogodilo. Unatoč tome pobrao je izuzetno pozitivne kritike i s vremenom ipak stekao određeni kultni status, što može zahvaliti i impresivnoj režiji, dojmljivoj atmosferičnosti kojoj pridonosi i odlična fotografija Formanova sunarodnjaka i stalnog suradnika Miroslava Ondríčeka, priličnoj količini empatičnog humora, obilju šarma te sjajno napisanim i odglumljenim likovima, kao i njihovim zanimljivim međuodnosima. Sam redatelj Svlačenje je nazvao ´svojim posljednjim češkim filmom´, što je razumljivo i zbog tema kojima se bavi i zbog načina na koji se njima bavi, a u njemu je svoj afinitet prema komediji koja je i tjelesna vješto spojio s inteligentnom i promišljenom društvenom satirom. Ako se film pokuša sagledati iz vizure nekog tko je početkom 70-ih tek otkrivao SAD, postat će razvidno da se u njemu s jedne strane oblikuje Formanova percepcija novog društva i okruženja, dok je s druge već moguće pronaći i jasne kritičke detalje.

color, 93'