Berlin, simfonija velegrada

Berlin: Die Sinfonie der Großstadt, dokumentarni, nijemi, Njemačka, 1927

REŽIJA: Walther Ruttmann

Berlin, simfonija velegrada

SCENARIJ:
Karl Freund,
Walter Ruttmann

FOTOGRAFIJA:
Robert Baberske,
Reimar Kuntze,
László Schäffer

GLAZBA:
Chui (izvedba uživo)

MONTAŽA:
Walter Ruttmann

Sadržaj:

Buđenjem još jednog dana, iz noćne obamrlosti budi se i Berlin, grad koji funkcionira poput živog organizma s međusobno ovisnim društvenim slojevima. Dok se nižu prizori iz različitih područja gradskog života, ritam grada i užurbanosti njegovih stanovnika postaje sve intenzivniji, a život u gradu neumorno pulsira od jutra do večeri. Njegovi golemi ljudski, prometni i radni potencijali vibriraju sve frenetičnijim ritmom, od ranojutarnjih prizora sumračnog velegrada praznih ulica, dok se na ulici zatječu tek osamljeni policajac i pas, preko dnevne vreve u kojoj ljudi, izmiljeli iz svojih stanova i kuća, žure gradskim ulicama, do večeri kad su njihove aktivnosti drugačije i kad se puls grada mijenja.

Neobičan križanac dokumentarnog i eksperimentalnog filma suscenarista, montažera i redatelja Walthera Ruttmanna (Svršetak tjedna, Čelik) jedno je od klasičnih ostvarenja dokumentarnog podžanra tzv. ´gradske simfonije´, odnosno filmova koji su bilježili svakodnevicu života u gradovima (npr. Zagreb u svjetlu velegrada Oktavijana Miletića), a najveću su popularnost uživali na prijelazu iz 20-ih u 30-e godine prošlog stoljeća. Realiziran pod utjecajem dokumentarca Samo sati (Rien que les heures) Alberta Cavalcantija, u kojem je prikazan život Pariza tijekom 24 sata, panoramski prikaz života Berlina nastajao je dulje od jedne godine, a izvedbenim prosedeom oslanja se na sovjetsku montažnu školu i ekspresionizam Dzige Vertova, kojeg je pak Ruttmannovo djelo nadahnulo za antologijskog Čovjeka s filmskom kamerom. Dokumentarne prizore suptilno preplećući s eksperimentalnim interpolacijama, autor na avangardan način, domišljato, ritmično i začudnim montažnim rješenjima predočava svakodnevicu Berlina, predočavanje građevina i tehnologije križajući s prikazom ritualiziranog društvenog života. Zbog toga film predstavlja trajan autentičan prikaz weimarskog Berlina i brojnih gradskih znamenitosti nestalih tijekom Drugog svjetskog rata.

Na otvorenju festivala Berlinale Special u organizaciji Goethe-Instituta, u sklopu novog programa kina Tuškanac pod nazivom Kinofonija, glasoviti nijemi film Berlin, simfonija velegrada bit će projiciran uz glazbenu pratnju nagrađivanog i popularnog hrvatskog kvarteta Chui, koji će posebno za tu priliku skladati i uživo izvesti originalnu prateću glazbu.

Više informacija o glazbenom sastavu Chui te programu pročitajte ovdje.

c/b, 65'