Dugi oproštaj

The Long Goodbye, igrani, kriminalistički, SAD, 1973

REŽIJA: Robert Altman

Dugi oproštaj

ULOGE:
Elliott Gould (Philip Marlowe),
Nina van Pallandt (Eileen Wade),
Sterling Hayden (Roger Wade),
Mark Rydell (Marty Augustine),
Henry Gibson (Dr. Verringer),
David Arkin (Harry)

SCENARIJ:
Leigh Brackett (prema romanu Raymonda Chandlera)

FOTOGRAFIJA:
Vilmos Zsigmond

GLAZBA:
John Williams

MONTAŽA:
Lou Lombardo

Sadržaj:

Kad ga jedne večeri neočekivano posjeti njegov stari prijatelj Terry Lennox, privatni istražitelj Philip Marlowe pristane ga iz Los Angelesa prevesti do gradića Tijuane na granici s Meksikom. Na povratku će ga zaustaviti policajci, te će doznati da je Lennox osumnjičen za ubojstvo svoje bogate supruge Sylvije. Nakon što im odbije otkriti više podataka o prijatelju, Marlowe će biti uhićen, a oslobodit će ga tri dana kasnije nakon vijesti da je Lennox u Meksiku počinio samoubojstvo, u što Marlowe ne može povjerovati. Kad ga ubrzo unajmi atraktivna Eileen Wade, supruga nestalog pisca i alkoholičara Rogera Wadea, Marlowe će krenuti u potragu za piscem koji je i ranije znao nestajati, a istraga će ga odvesti u kliniku za odvikavanje bogatih alkoholičara i narkomana.

Premda je zaplete i priče romana glasovitog američkog pisca Raymonda Chandlera zahtjevno i nezahvalno transponirati u filmske scenarije, Robert Altman se uz suradnju sjajne scenaristice Leigh Brackett (Veliki san, Rio Bravo, Hatari) ipak prihvatio posla slobodnije prilagodbe Chandlerova romana objavljenog 1953. godine. Pritom su zbivanja iz izvornih 40-ih godina prošlog stoljeća prebačena u 70-e godine, no zadržani su ton i duh piščeva djela. U iznimno raspoloženoj te humornim odmakom i određenom dozom autoironije obilježenoj interpretaciji Elliota Goulda protagonist Chandlerove proze se od čvrstog i žilavog momka prometnuo u frivolniju i nemarniju osobu slabu prema mačkama i djevojkama iz susjedstva koje vježbaju jogu. Altmanov film više je priča o prijateljstvu i izdaji nego o ubojstvu i istrazi, isprane boje fotografije Vilmosa Zsigmonda cjelini daju upečatljiv noirovski ugođaj, pojačan i gubitničkom aurom lika Philipa Marlowea, a zasebnu aromu djelu priskrbljuje odmak ka apsurdu i nerealizmu.

boja, 112'

Trailer