Johnny Guitar

igrani, western, drama, SAD, 1954

REŽIJA: Nicholas Ray

Johnny Guitar

ULOGE:
Joan Crawford (Vienna),
Sterling Hayden (Johnny 'Guitar' Logan),
Mercedes McCambridge (Emma Small),
Scott Brady (Dancin' Kid),
Ward Bond (John McIvers),
John Carradine (Old Tom)

SCENARIJ:
Philip Yordan (prema romanu Roya Chanslora)

FOTOGRAFIJA:
Harry Stradling Sr.

GLAZBA:
Victor Young

MONTAŽA:
Richard L. Van Enger

Sadržaj:

Energična Vienna vlasnica je uspješnog casina u jednom gradiću u Arizoni, u području pored kojeg bi uskoro trebala proći željeznička pruga. To znači da će ubrzo u čitav grad stizati više gostiju, pa i više mušterija za njezin casino, zbog čega Vienna odluči kao zaštitara angažirati svog bivšeg ljubavnika Johnnyja Logana zvanog Johnny ´Guitar´. Pri dolasku u grad Johnny naleti na pljačku kočije, ali se ne zaustavi da bi pomogao putnicima, te uskoro dozna da je u pljački ubijen brat rančerice Emme Small. Ona je vrlo utjecajna žena i vlasnica velikog ranča, koja ubrzo pred Viennin casino stigne u pratnji šerifa i velike skupine ljudi, te za pljačku optuži Viennina aktualnog ljubavnika Dancing Kida. Iako Kid nije odgovoran, biva prisiljen sa svojim ljudima napustiti grad, dok sukob između Vienne i Emme biva sve žešći, i zbog Viennine povezanosti s članovima bande pljačkaša. Istodobno, Johnny i Vienna shvaćaju da se još uvijek vole, te odluče napustiti grad nakon što podignu novac iz banke.

Netipični vestern redatelja Nicholasa Raya adaptacija je romana američkog novinara, scenarista i pisca Roya Chanslora (Fatalna bolničarka, Dvostruki alibi, Cat Ballou), koji je u scenarij pretočio oskarovac Philip Yordan (Dillinger, Slomljeno koplje, Detektivska priča). Realiziran razmjerno niskim proračunom u produkciji tada moćne tvrtke Republic Pictures, film je zbog brojnih neobičnih detalja i za ono doba hrabrih autorskih odluka u vrijeme premijere izazvao veliku pozornost. Uz to što je glavnu žensku ulogu povjerio sredovječnoj oskarovki Joan Crawford (Mildred Pierce, Humoreska, Što se dogodilo s Baby Jane?), Ray ju je veći dio filma odjenuo u mušku odjeću te u cjelinu jarkog kolorita umetnuo scenu revolveraškog obračuna dviju žena, što je u tadašnjim holivudskim projektima bila velika rijetkost. Snimanje se odvijalo u sjeni brojnih sukoba između Crawford i također oskarovke Mercedes McCambridge (Svi kraljevi ljudi, Div, Iznenada, prošlog ljeta), dijelom i stoga što je suprug potonje ranije bio u vezi s Crawford, a redatelj je namjerno potpirivao njihove antagonizme i svađe znajući da će tako dobiti što uvjerljivije glumačke interpretacije. Crawford se često sukobljavala i s markantnim Sterlingom Haydenom (Džungla na asfaltu, Povedi me u grad, Ubijanje, Dr. Strangelove), koji je rad na ovom filmu kasnije navodio kao jedno od najneugodnijih glumačkih iskustava. Odlično režiran film čija je priča interpretirana i u alegorijskom ključu, odnosno kao kritika tadašnjeg McCarthyjeva ´lova na vještice´, a u kasnijim godinama i u kontekstu zagovora LGBT prava, dijelom i zbog zamjetnih seksualnih konotacija, na domicilnom je tržištu ostvario slabu gledanost, no mnogo bolje je prošao u Europi, gdje je požnjeo i kritičarske hvalospjeve. Naslovna pjesma koju izvodi Peggy Lee postala je veliki hit.

boja, 110’

Trailer