Klime

Iklimler, igrani, romantična drama, Turska, Francuska, 2006

REŽIJA: Nuri Bilge Ceylan

Klime

ULOGE:
Ebru Ceylan (Bahar),
Nuri Bilge Ceylan (Isa),
Nazan Kirilmis (Serap),
Mehmet Eryilmaz (Mehmet),
Arif Asçi (Arif)

SCENARIJ:
Nuri Bilge Ceylan

FOTOGRAFIJA:
Gökhan Tiryaki

MONTAŽA:
Nuri Bilge Ceylan,
Ayhan Ergürsel

Sadržaj:

Dok sa svojom privlačnom djevojkom, uspješnom televizijskom art-direktoricom Bahar, jednog ljeta boravi u turskom obalnom gradu Kaş, sredovječni sveučilišni profesor Isa vrijeme uglavnom provodi fotografirajući spomenike za doktorsku dizertaciju na kojoj radi već dulje vrijeme. Sve više primjećujući njegovu hladnoću i distanciranost, Bahar ležeći na plaži usne prijeteći san u kojem ju Isa zatrpava u pijesak. A nakon što joj on odmah potom kaže da želi prekid njihove veze, Bahar će tijekom zajedničke vožnje na motociklu namjerno izazvati nesreću iz koje će oboje izići bez težih posljedica. Slijedeće jeseni, poslije povratka u Istanbul, Isa odluči obnoviti odnos s atraktivnom Serap, djevojkom s kojom je jedno vrijeme varao Bahar i koja je u vezi s njegovim znancem i uspješnim biznismenom Mehmetom. A kad stigne zima Isa će otputovati u snijegom prekrivenu istočnu pokrajinu Ağri, na lokacijama u kojoj Bahar upravo radi na novom projektu. Kad joj se Isa pokuša ponovo približiti, Bahar će isprva odbijati njegovo udvaranje.

Godine 2006. s uspjehom prikazana na festivalu u Cannesu, na kojem je ovjenčana nagradom Međunarodne udruge filmskih kritičara FIPRESCI, egzistencijalna drama Klime još je jedno iznimno uspjelo ostvarenje možda najzanimljivijeg i najboljeg suvremenog turskog filmaša Nurija Bilgea Ceylana. Riječ je o autobiografskim detaljima prožetom ostvarenju u kojem se Ceylan još jednom na sebi svojstven suptilan način bavi temom otuđenosti i egzistencijalne tjeskobe. Posrijedi je dojmljivo minimalistički režirano, nenametljivo i efektno stilizirano, naglašeno atmosferično, vrlo poetično te impresivnom fotografijom autorova čestog suradnika Gökhana Tiryakija (Tri majmuna, Bilo jednom u Anadoliji) snimljeno djelo koje osvaja i iznimno sugestivnim ozračjem egzistencijalne tjeskobe. Imponira vještina kojom Ceylan slojevito psihološki profilira karakterno kompleksne protagoniste, u tu svrhu koristeći i prirodnu i zadanu scenografiju, koja se najvećim dijelom odnosi na predjele zadivljujuće ljepote u kojima osamljenost i otuđenost likova biva dodatno naglašena. Ceylanova režija je polagana, mirna, sva u dugim kadrovima i gotovo hipnotička, te on gledatelju omogućava detaljan uvid u turbulentan intimni svijet likova. Pored samog redatelja koji tumači glavnu mušku ulogu, njegovu filmsku djevojku Bahar interpretira Ceylanova stvarna supruga Ebru (Dalek), a u sporednim se rolama pojavljuju i drugi članovi redateljeve obitelji.

boja, 101'

Trailer