Komuna
Kollektivet, igrani, drama, Danska, Švedska, Nizozemska, 2016
REŽIJA: Thomas Vinterberg
ULOGE:
Fares Fares (Allon),
Ulrich Thomsen (Erik),
Trine Dyrholm (Anna,
Julie Agnete Vang (Mona),
Magnus Millang (Steffen)
SCENARIJ:
Tobias Lindholm,
Mogens Rukov,
Thomas Vinterberg
FOTOGRAFIJA:
Jesper Tøffner
GLAZBA:
Fons Merkies
MONTAŽA:
Janus Billeskov Jansen,
Anne Østerud
Sadržaj:
Kopenhagen tijekom 70-ih godina prošlog stoljeća, u vrijeme sveopćih pa i seksualnih sloboda. Brak uspješnog arhitekta Erika i voditeljice televizijskih vijesti Anne izuzetno je skladan i gotovo idiličan, a tu idilu upotpunjava njihova šutljiva i senzibilna kći, tinejdžerica Freja. Kad Erik od pokojnog oca naslijedi veliku kuću, on i Anna zaključe da si ne mogu priuštiti samostalan život u njoj, te kao sustanare pozovu neke prijatelje, ali i nepoznate ljude. Među njima je i par s teško bolesnim djetetom, nezaposleni arapski imigrant te dvoje osamljenih sredovječnih ljudi koji će nakon nekog vremena započeti vezu. Isprva se sve čini vrlo skladnim, među novim sustanarima cvjetaju ljubavi i prijateljstva, a ugodan zajednički život ne remeti ni to što neki ne mogu financijski pridonositi zajednici. No sve će se početi mijenjati kad Erik započne preljubničku vezu sa svojom mladom studenticom Emmom, koja će se ubrzo također doseliti u kuću. Vrijeme je formalno slobodne ljubavi i neobveznog seksa, pa se isprva čini da će se Erik i Anna moći stoički nositi s novom situacijom. Ipak, oboje će ubrzo početi „pucati”, najprije Erik koji čak zatraži da svi sustanari napuste kuću, a onda i Anna koja doživi slom usred TV-nastupa.
Drama suscenarista i redatelja Thomasa Vinterberga, za izvrsnu ulogu u kojoj je Trine Dyrholm 2016. godine nagrađena Srebrnim medvjedom i nominirana za Europsku filmsku nagradu, dok je film ovjenčan potonjom nagradom u kategoriji najboljih europskih montažera, ostvarenje je u kojem se autor vraća svojoj omiljenoj tematici, elaboriranju života u službenoj i neslužbenoj obitelji i zajednici. Vinterberg je veći dio djetinjstva proživio u komuni, to razdoblje naziva zbunjujućim i emotivnim, i ono je na njega očito ostavilo velik trag a možda i traume kojih se oslobađa kroz filmove. Film koji se tematski nadovezuje na humornu romantičnu dramu Zajedno Lukasa Moodyssona, redateljevo ranije djelo Idiote, Ledenu oluju Anga Leeja te donekle na također Vinterbergovu Proslavu dijelom i jest temeljeno na istinitim zbivanjima iz autorova djetinjstva. U suradnji sa suscenaristom Tobiasom Lindholmom, s kojim je surađivao i na kod nas nedistribuiranoj drami Submarino, Vinterberg polagano i nenametljivo kreira intrigantnu dramsku situaciju ekspandirajuće nelagode i dramske tenzije, s fokusom na emotivna stanja i psihičke mijene Anne i Erika, ali i njihove kćeri Freje. Dok se brak njezinih roditelja raspada, senzibilna i šutljiva tinejdžerica Freja kroz prvu ljubav otkriva seksualnost i ulazi u svijet odraslih, da bi se u završnici pokazala i zrelijom od roditelja. Imponiraju krupni planovi vrlo izražajnog lica Trine Dyrholm (U boljem svijetu Susanne Bier) koja sjajno dočarava Anneine emotivne mijene, vrlo dobar je i Ulrich Thomsen (Braća Susanne Bier, Proslava) u ulozi Erika, a debitantica Martha Sofie Wallstrøm Hansen u liku Freje osvaja mirnoćom i naslućivanom čvrstinom.
boja, 111'