Ljetno doba

Summertime, igrani, romantična drama, UK, SAD, 1955

REŽIJA: David Lean

Ljetno doba

ULOGE:
Katharine Hepburn (Jane Hudson),
Rossano Brazzi (Renato de Rossi),
Isa Miranda (gđa. Fiorini),
Darren McGavin (Eddie Yaeger),
Mari Aldon (Phyl Yaeger)

SCENARIJ:
David Lean,
H. E. Bates (na temelju kazališnog djela Time of the Cuckoo Arthura Laurentsa)

FOTOGRAFIJA:
Jack Hildyard

GLAZBA:
Alessandro Cicognini

MONTAŽA:
Peter Taylor

Sadržaj:

Sredovječna Jane Hudson tajnica je u osnovnoj školi u gradiću Akronu u državi Ohio, neudana žena koja jedno ljeto sredinom 50-ih godina prošlog stoljeća odluči iskoristiti za konačno ostvarenje svog davnog sna, putovanja u Veneciju. Tijekom vožnje vodenim autobusom do pansiona Fiorini u kojem će odsjesti, Jane upozna Lloyda McIlhennyja i njegovu suprugu Edith, Amerikance koji turistički borave u Italiji, a po dolasku na odredište i gospođu Fiorini, udovicu koja je svoju veliku kuću nakon završetka Drugog svjetskog rata pretvorila u objekt za smještaj turista. Po dolasku u pansion, Jane će upoznati i još neke goste, a među njima i mladog američkog slikara Eddieja Yaegera i njegovu suprugu Phyl. Jane se nada da će joj se tijekom boravka u Veneciji dogoditi strastvena romansa, o kojoj odavno čezne, no kad iste večeri sjedne u kavanu na Trgu Sv. Marka, te kad primijeti da ju promatra Talijan koji također sjedi sam za stolom, Jane će zbog nelagode brzo otići. Ipak, slijedećeg će dana privučena lijepim crvenim peharom upoznati naočitog Renata de Rossija, vlasnika trgovine antikvitetima, te shvatiti da ju je upravo on promatrao prethodne večeri. Unatoč određenim peripetijama, Jane će s Renatom provesti nekoliko idiličnih dana, sve dok joj on ne prizna da je oženjen muškarac i otac nekoliko djece.

Godine 1956. nominirana za Oscara u kategorijama najboljeg redatelja i najuspjelije glavne ženske uloge, te iste godine nominirana za najprestižniju britansku filmsku nagradu BAFTA u kategorijama najboljeg filma i najbolje strane glumice, izvrsna romantična drama suscenarista i redatelja Davida Leana izuzetno je uspjela slobodna adaptacija kazališnog komada The Time of the Cuckoo (Vrijeme kukavice) američkog dramatičara, kazališnog redatelja i filmskog scenarista Arthura Laurentsa, koji se osobito istaknuo scenarističkim predlošcima za hitove Uže Alfreda Hitchcocka i Dobar dan tugo Otta Premingera. U filmu koji je u Velikoj Britaniji distribuiran pod naslovom Summer Madness, odnosno Ljetno ludilo, prvotno je glavnu ulogu trebala tumačiti američka glumica Shirley Booth, dobitnica Oscara za glavnu žensku rolu u sjajnoj romantičnoj drami Vrati se, mala Shebo Daniela Manna, koju je Arthur Laurents i imao na umu kad je pisao dramski tekst, te koja je istu ulogu tumačila i na Broadwayju, i za nju osvojila nagradu Tony. No producent Hal B. Wallis se tome usprotivio, držeći da je Booth prestara i ulogu ponudivši Katherine Hepburn, a to je bio tek početak nevolja vezanih uz produkciju filma za režiju kojeg su prije Leana odabrani Anatole Litvak pa Daniel Mann. Među zainteresiranima za režiju bio je i Roberto Rossellini, a u glumačkoj podjeli figurirali su i Vittorio De Sica kao Renato, Ingrid Bergman kao Jane te Olivia de Havilland također u ulozi Jane. Naposljetku je u redateljski stolac sjeo David Lean, koji je želio snimati na autentičnim venecijanskim lokacijama tijekom ljetnih mjeseci, što se nije svidjelo gradskim vlastima jer je turistička sezona tada na vrhuncu, a gondolijeri su zbog očekivanog pada prihoda prijetili štrajkom. Rješenje je konačno pronađeno kad je producentska tvrtka United Artists obilno donirala obnovu bazilike Sv. Marka, te kad je Lean kardinalu obećao da se u scenama u kojima se vide sakralni objekti neće pojavljivati djevojke golih ruku ili u kratkim suknjama. Sav trud se u konačnici isplatio, jer je posrijedi sjajno režirano, dovoljno slojevito, efektno estetizirano, dojmljivom fotografijom oskarovca Jacka Hildyarda (Modesty Blaise, Casino Royale) snimljeno i izuzetno raspoloženo glumljeno ostvarenje u kojemu je Lean posegnuo za temeljnim motivima iz svog antologijskog Kratkog susreta, koji su ovog puta raskošno ambijentirani u venecijanske vedute.

boja, 100'

Trailer