Odsjaji u zlatnom oku

Reflections in a Golden Eye, igrani, drama, SAD, 1967

REŽIJA: John Huston

Odsjaji u zlatnom oku

ULOGE:
Elizabeth Taylor (Leonora Penderton),
Marlon Brando (Weldon Penderton),
Brian Keith (Morris Langdon),
Julie Harris (Alison Langdon),
Zorro David (Anacleto),
Gordon Mitchell

SCENARIJ:
Chapman Mortimer,
Gladys Hill (prema romanu Carsona McCullersa)

FOTOGRAFIJA:
Aldo Tonti,
Oswald Morris

GLAZBA:
Toshirô Mayuzumi

MONTAŽA:
Russell Lloyd

Sadržaj:

Sredinom 40-ih godina prošlog stoljeća, u jednoj vojnoj bazi u američkoj državi Georgija žive elegantan i narcisoidan bojnik Weldon Penderton, introvertan čovjek koji potiskuje svoju homoseksualnost, i njegova atraktivna, ekstrovertna i površnim preljubničkim vezama sklona supruga Leonora, razmažena kći bivšeg zapovjednika baze. U njihovu susjedstvu živi drugi bračni par, pukovnik Morris Langdon i njegova ne osobito inteligentna supruga Alison, ljudi koji se još uvijek teško nose sa smrću djeteta pri porodu nekoliko godina ranije. Kao posljedicu doživljene traume Alison je škarama odrezala bradavice na grudima, a Langdon njezina složena psihička stanja pokušava lakonski opravdati neurotičnošću. Nesigurnoj i uznemirenoj Alison najveći oslonac predstavlja njezin odani mladi sluga, Filipinac Anacleto kojeg ona tretira i kao savjetnika, srodnu dušu pa čak i kao zamjenskog sina. Dok Leonora mnogo ljubavi i pažnje posvećuje prekrasnom bijelom pastuhu Firebirdu, o kojem skrbi naočiti mladi vojnik L.G. Williams, Weldon potajno promatra Williamsa a supruzi se osvećuje preko konja.

Noirovska melodrama gej tematike redatelja Johna Hustona adaptacija je istoimenog romana američke književnice Carson McCullers (Srce je usamljeni lovac), koja je u svojim djelima istraživala duhovnu izolaciju i samoću izopćenih i odbačenih ljudi, pritom tematizirajući i rodne uloge, problem identiteta i rasnu segregaciju. Roman Carson McCullers objavljen 1941. godine u scenarij su pretočili Chapman Mortimer i Gladys Hill (također Hustonovi filmovi Kremaljsko pismo i Čovjek koji je želio postati kralj), a riječ je o sigurno režiranom, atmosferičnom, tematski intrigantnom i vrlo raspoloženo glumljenom ostvarenju koje kroz priču o požudi i perverziji šestoro ravnopravnih likova na suptilan i provokativan način propituje mračno naličje ljudske prirode, čovjekove opsesije, potisnute seksualne nagone, frustracije, traume, mračne žudnje i depresivnost. U slojevitoj karakternoj studiji obilježenoj klaustrofobičnim ozračjem i pomaknutim Hustonovim smislom za humor uloga Weldona Pendertona prvotno je bila namijenjena Montgomeryju Cliftu, a nakon njegove smrti dodijeljena je dvostrukom oskarovcu Marlonu Brandu (Na dokovima New Yorka, Kum).

boja, 108'

Trailer