Svjetla u sumraku

Laitakaupungin valot, igrani, krimi drama, Finska, Njemačka, Francuska, Italija, Švedska, 2006

REŽIJA: Aki Kaurismäki

Svjetla u sumraku

ULOGE:
Janne Hyytiäinen (Koistinen),
Maria Heiskanen (Aila),
Maria Järvenhelmi (Mirja),
Ilkka Koivula (Lindström),
Vesa Häkli (gangster)

SCENARIJ:
Aki Kaurismäki

FOTOGRAFIJA:
Timo Salminen

GLAZBA:
Melrose

MONTAŽA:
Aki Kaurismäki

Sadržaj:

Osamljeni Seppo Ilmari Koistinen tužan je čovjek bez prijatelja, koji u Helsinkiju radi kao noćni čuvar u velikom trgovačkom centru. Seppo mašta o pokretanju vlastita posla, no oko toga se i ne trudi baš previše, a jedina osoba s kojom ponekad o tome porazgovara je Aila, žena koja iz kombija u blizini njegova radnog mjesta prodaje hranu. Dok tako gdjekad s Ailom razgovara i o nekim drugim stvarima, u njegov će život iznenada ući atraktivna Mirja, plavokosa mlada žena koja će se za Seppoa pokazati kobnom. Kad ubrzo počnu zajedno izlaziti, on će Mirju postupno početi doživljavati kao svoju djevojku, ne znajući da ona nije slučajno s njim i da planski iskorištava njegovu lakovjernost. Seppo ne zna da je Mirja zapravo u dosluhu s mutnim Lindholmom koji planira pljačku trgovačkog centra, a da je on predviđen tek kao usputna žrtva koju će njih dvoje pritom iskoristiti. Naime, Marja od Seppoa treba doznati sigurnosne šifre kako bi Lindholm što lakše provalio u trgovački centar.

Godine 2006. prikazana u konkurenciji festivala u Cannesu i nominirana za Europsku filmsku nagradu u kategoriji najboljeg europskog snimatelja (stalni autorov suradnik Timo Salminen), te godinu kasnije od šest nominacija za najznačajniju finsku filmsku nagradu Jussi ovjenčana onima za najbolji film, fotografiju i scenografiju, krimi-drama Svjetla u sumraku scenarista i redatelja Akija Kaurismäkija posljednji je segment njegove „finske trilogije”, koju zaokružuju naslovi Plutajući oblaci i Čovjek bez prošlosti. Dok se u prvom filmu fokusirao na temu nezaposlenosti, a u drugom beskućništva, u ovom filmu središnja tema je osamljenost. Pritom je protagonist sanjar koji drži do tradicionalnih vrijednosti, osoba koja se svojom iskrenošću, prostodušnošću i moralnošću ne uklapa u svijet u kojem živi, a u kojem vladaju neka posve druga pravila. Motiv osamljenosti tako je tretiran na više razina i višeznačno, a Kaurismäki u kontekstu središnjeg žanrovski usmjerenog zapleta na intrigantan način naznačava i otvara velik broj i osobnih i šire društvenih motiva. U vrijeme premijere autoru se u određenoj mjeri prigovaralo zbog odveć izražene kritike kapitalizma koja je iznesena s naglašeno ljevičarskih pozicija, no takve su kritike mogli iznositi samo oni neupućeni u ranije Kaurismäkijevo stvaralaštvo. Valja izdvojiti i promišljeno korištenje filmske glazbe, konkretno rock ´n´ rolla koji ponekad funkcionira kao narativna nit te sredstvo za efektno predočavanje protagonistovih emotivnih stanja. Film je već izabran kao finski kandidat za Oscara 2006. godine, u kategoriji najboljeg filma s neengleskog govornog područja, no Kaurismäki je u znak protesta protiv vanjske politike američkog predsjednika Georgea W. Busha i tadašnje američke administracije odlučio povući svoj film i bojkotirati dodjelu Oscara.

boja, 78'

Trailer