Taksist

Taxi Driver, igrani, drama, kriminalistički, SAD, 1976

REŽIJA: Martin Scorsese

Taksist

ULOGE:
Robert De Niro (Travis Bickle),
Jodie Foster (Iris),
Harvey Keitel (Sport),
Cybill Shepherd (Betsy),
Albert Brooks (Tom),
Leonard Harris (Charles Palantine),
Peter Boyle (Wizard)

SCENARIJ:
Paul Schrader

FOTOGRAFIJA:
Michael Chapman

GLAZBA:
Bernard Herrmann

MONTAŽA:
Tom Rolf,
Melvin Shapiro

Sadržaj:

New York sredinom 70-ih godina prošlog stoljeća. Nekadašnji marinac i vijetnamski veteran Travis Bickle asocijalan je tip koji mučen nesanicom počne noću raditi kao taksist. Vozeći se kroz opasne gradske četvrti, Travis promatra kriminalce, prostitutke i sličan polusvijet, a u njemu sve više raste spoznaja o potrebi da se nešto promijeni te da i sam tome pridonese. Nakon što jedne večeri u njegov taksi sjedne privlačna politička aktivistica Betsy, koja sudjeluje u predsjedničkoj kampanji senatora Palantinea, Travis će ju pozvati na ručak, da bi ubrzo sve pokvario izvodeći ju u porno-kino. A onda mu tijekom vožnje za oko zapne maloljetna prostitutka Iris.

Nagrađeno Zlatnom palmom i nominirano za četiri Oscara, uključujući one za najbolji film i glavnu mušku ulogu, prema mnogima najuspjelije i istinski kultno ostvarenje Martina Scorseseja jedan je od najvažnijih američkih filmova 70-ih godina prošlog stoljeća. Riječ je o izuzetno utjecajnom djelu iz kojeg su neke replike postale dijelom opće kulture, a za koji je scenarij na temelju istinitih događaja, pokušaja atentata na guvernera Alabame, napisao ugledni scenarist i redatelj Paul Schrader. Ugođajem jedinstveno tjeskoban i iznimno realističan film modernističke režije imponira izrazito slojevitom i intrigantnom psihološkom razradom protagonista, podjednako kao i impresivnom fotografijom Michaela Chapmana te sjajnom glazbom Bernarda Herrmanna, koji je umro nekoliko sati nakon završetka skladanja filmske partiture. Film možda najprepoznatljiviji po sceni protagonistova monologa pred ogledalom, koji je bio potpuna De Nirova improvizacija, odlikuju i izostanak klasične naracije, posve neromantično predočavanje antijunaka zahvaćenog PTSP-om i krizom identiteta, dojmljiv prikaz njujorške svakodnevice 60-ih te spretno posvajanje različitih utjecaja, od francuskog novog vala do proze F. M. Dostojevskog i Jeana-Paula Sartrea.

boja, 114'

Trailer