Ubistvo u noćnom vozu

srednjometražni igrani, drama, Jugoslavija, 1972

REŽIJA: Lordan Zafranović

Ubistvo u noćnom vozu

ULOGE:
Slobodan 'Cica' Perović,
Dragan Nikolić

SCENARIJ:
Mirko Kovač

FOTOGRAFIJA:
Peđa Popović

MONTAŽA:
Branka Čeperac

Sadržaj:

Dvojica putnika jedne noći putuju vlakom. Jedan je sredovječni muškarac, a drugi mladić. Njihov odnos tokom noći varira od roditeljske nježnosti do destrukcije.

Nekadašnji istaknuti kino-amater iz Kino kluba Split, Lordan Zafranović, u drugoj polovici 1960-ih prebacio se u profesionalnu produkciju, isprva surađujući sa Zagreb filmom i ne odustajući od svog osebujnog autorskog svijeta. Krajem 60-ih debitirao je na dugom metru kontroverznim igranim kino filmom Nedjelja, a početkom 70-ih dobiva poziv za suradnju od Televizije Beograd, gdje iste 1972. realizira dva projekta – kratkometražno Predgrađe prema predlošku istaknutog češkog književnika Mareka Hlaska, i dugometražno Ubistvo u noćnom vozu, prema scenariju srpskog književnika Mirka Kovača koji je u to doba već ostvario prvu afirmaciju, ali i zapeo za oko režimu kao 'sumnjivi' intelektualac. Bila je to prva suradnja Zafranovića i Kovača, tandema koji će svojim idiosinkronim filmovima obilježiti jugoslavensku kinematografiju sedamdesetih i osamdesetih (Muke po Mati, Okupacija u 26 slika, Pad Italije, Večernja zvona). Ubistvo u noćnom vozu možda je njihov najradikalniji uradak u smislu promoviranja bizarnosti i grotesknosti, čemu su svoj obol dala i dvojica velikih i hrabrih glumaca – Slobodan Cica Perović i Dragan Nikolić. Nikolić će koju godinu kasnije glavnim ulogama u megapopularnim tv-serijama Otpisani i Povratak otpisanih postati jedna od najvećih jugoslavenskih zvijezda, međutim u ranom razdoblju svojeg glumačkog djelovanja bio je beskompromisan i ostvario čitav niz uloga u izrazito provokativnim filmovima poput Kad budem mrtav i beo Živojina Pavlovića, Bube u glavi i Bez reči Miše Radivojevića, Mlad i zdrav kao ruža Jovana Jovanovića. Ubistvo u noćnom vozu logično se uklapa u taj niz i zapravo predstavlja posljednji Nikolićev glumački radikalizam. Lordan Zafranović, pak, svoj je radikalizam nastavio prakticirati cijelim svojim opusom.

c/b, 70'