Zrcala u tami
Zrcadla ve tmě, igrani, glazbena humorna drama, Češka republika, 2021
REŽIJA: Šimon Holý
ULOGE:
Alena Doláková (Marie),
Borek Joura (Frantisek),
Eliska Soukupová (Erika),
Václav Vasák (koreograf),
Markéta Tannerová (Matka),
Martin Dedoch (Tomas)
SCENARIJ:
Šimon Holý
FOTOGRAFIJA:
Jana Hojdova
GLAZBA:
Šimon Holý
MONTAŽA:
Sabina Mladenová
Sadržaj:
Mlada Marie i njezin dečko František nadaju se da bi svoju vezu, za koju osjećaju da je već neko vrijeme zašla u slijepu ulicu, mogli spasiti tako da sudjeluju u jednoj vrsti psihološke međuigre. Naime, američki psiholog Arthur Aron tvrdi da je svatko od nas tko odgovori na 36 posebno pripremljenih pitanja sposoban zavesti bilo koga, odnosno natjerati drugu osobu da se zaljubi u njega. Marie je upravo proslavila 36. rođendan, što ju je nagnalo da se ozbiljno zapita i o samoj sebi i o njezinoj vezi s Františekom. Ima li smisla da se ona i dalje bavi suvremenim plesom, ako nikad neće uspjeti ostvariti vrhunske rezultate? Hoće li u tom slučaju biti sposobna prevladati svoje strahove od osrednjosti i moći biti zadovoljna samom sobom? Hoće li ju majka ikad prestati zapitkivati o njezinim životnim odlukama i izborima? I ono najvažnije, je li joj veza s Františekom dovoljno važna i da li ju ispunjava u dovoljnoj mjeri da bi se za nju vrijedilo boriti?
Godine 2021. s uspjehom prikazana u programu East of the West prestižnog Međunarodnog filmskog festivala u Karlovym Varyma, te ove godine nominirana za nagradu češkog Ceha filmskih kritičara u kategorijama najbolje glumice (sjajna Alena Doláková) i najboljeg novog redatelja godine, humorna egzistencijalna glazbena drama Zrcala u tami dugometražni je igrani prvijenac darovitog scenarista i redatelja Šimona Holýja. Autor za sebe tvrdi da je u radu nadahnut nasljeđem i poetikom češkog novog vala, a njegov debitantski film snimljen crno-bijelom fotografijom usmjeren je na par mladih protagonista koji se suočavaju s važnim egzistencijalnim pitanjima, što osobito vrijedi za Marie. Dramski fokus stavljen je na njezin lik, koji se nalazi na životnoj prekretnici, dok František u većoj mjeri funkcionira kao nekovrsno zrcalo u kojem se odražavaju njezini odgovori na pitanja, a time i njezine dvojbe, nesigurnosti i strahovi. U skladu s tim što su pitanja podijeljena u više skupina, od onih općih preko osobnih do esencijalnih u smislu egzistencije, i film je dramaturški podijeljen na više segmenata, od scena psihološkog propitkivanja do sekvenci plesnih proba. Na tim probama protagonistica s kolegicama u plesu tumači junakinje realističnih drama Henrika Ibsena te Viléma i Aloisa Mrštíka, junakinje drama Nora i Hedda Gabler u Ibsenovu slučaju te Maryša u slučaju braće Mrštík. Slično protagonistici, i te su se junakinje u svom vremenu našle na životnim raskrižjima, između očekivanih društvenih uloga i vlastitih želja. Sigurno i razmjerno sugestivno režiran film odlikuju efektna atmosferičnost i odlični glumački nastupi.
c/b, 83'