Branko Marjanović

12.05.1909, Zagreb, Hrvatska - 13.02.1996, Zagreb, Hrvatska

 

Branko (Milana) Marjanović završio je trgovačku akademiju i dramsku školu u Zagrebu. Prije Drugog svjetskog rata bio je redatelj, scenarist i montažer pedesetak kratkometražnih filmova. Nakon rata montirao je pedesetak filmova, napisao četrdesetak scenarija te režirao više od pedeset kratkometražnih filmova i tri dugometražna igrana filma. Kao redatelj debitirao je filmom Zastava (1949), a njegov slijedeći film Ciguli Miguli (1952) bio je zabranjen za prikazivanje sve do 1977. godine.


Film Opsada (1956) zadnji je njegov igrani film. Režirao je
kratkometražni film Istra (1945), drugi film uopće proizveden u Hrvatskoj poslije rata. Od 1959. posvećuje se filmovima o prirodi, a godine 1968. režira kraću seriju filmova o afričkoj obali. Vrhuncem njegova dokumentarizma smatra se pet dokumentarnih omnibus filmova pod zajedničkim naslovom Mala čuda velike prirode (1971-74). Marjanović je u dokumentarcima s tematikom prirode bio jedinstvena stvaralačka osobnost u kinematografiji bivše SFRJ. Dobio je mnogobrojna domaća i međunarodna priznanja.

Filmografija

-Puh (1977) (dokumentarni)
-Svizac (1966) (dokumentarni)
-Submarina (1965) (dokumentarni)
-Lisica (1964) (dokumentarni)
-Ljeto medvjedića (1963) (dokumentarni)
-BIOS (1962) (dokumentarni)
-Lasica (1962) (dokumentarni)
-Priča o glavatici (1962) (dokumentarni)
-Bjeloglavi sup (1959) (dokumentarni)
-Posljednji zavičaj (1959) (dokumentarni)
-Ljudi na obali (1958) (dokumentarni)
-O našem kršu (1957) (dokumentarni)
-Opsada (1956)
-Ciguli Miguli (1952)
-Zastava (1949)
-Istra (1945) (dokumentarni)


Filmovi redatelja

Opsada (1956)

(1956)

Režija: Branko Marjanović
FOTOGRAFIJA: Nikola Tanhofer
Sadržaj:

Film sastavljen od tri samostalne priče labavo povezane okvirnom situacijom skupine partizana bezizlazno opkoljenih u kući – prva priča govori o bijegu iz logora, druga o dvojici duhovitih i snalažljivih partizana, a treća je lirska priča o tegobama i nemogućnosti ostvarenja ljubavi usred ratnih grozota. Zadnji film Branka M. Marjanovića, snimljen u obliku omnibusa (tada popularnog u svjetskom filmu). Opsada je i prvi hrvatski film u kojem je zvuk snimljen magnetskim zapisom.

crno-bijeli, 115 min.

Zastava

(1949)

Režija: Branko Marjanović
FOTOGRAFIJA: Nikola Tanhofer
Sadržaj:

Dinamična priča o balerini koja spašava partizansku zastavu a zatim i sama odlazi u borbu... Film je pohvalila tadašnja kritika, a znamenit je i po tome što su tom prilikom prve korake na filmu učinili mnogi suradnici koji će kasnije biti u središtu filmskih događanja u Zagrebu – Nikola Tanhofer, Vladimir Tadej, Tea Brunšmid, Radojka Ivančević, Joža Horvat te redatelj Branko Marjanović.

c/b, 99 min

Ciguli Miguli

(1952)

Režija: Branko Marjanović
FOTOGRAFIJA: Nikola Tanhofer
Sadržaj:

U mali grad, koji gaji tradicije svoga pokojnoga skladatelja Cigulija Migulija, dolazi provincijski politički aktivist da bi privremeno zamijenio odsutnog referenta za kulturu. Reformama, za koje misli da su najbolje i najkorisnije za narod u socijalizmu, izaziva otpor građana... Prvi i jedini pokušaj satire na tadašnju suvremenu stvarnost (socijalizam) koji je ocijenjen kao pamflet protiv vladajuće politike i zabranjen. Film je tek 1977. godine dobio odobrenje za prikazivanje.

c/b, 104 min

Ljeto medvjedića

(1963)

Režija: Branko Marjanović
FOTOGRAFIJA: Edvard Svetek
Sadržaj:

Medvjedići pod strogim nadzorom majke, dolaze u prvi dodir sa svijetom, upoznaju ga i poučeni mnogim primjerima sve više se osamostaljuju. Prikaz razvoja i odrastanja mladunčeta u odraslog medvjeda …

15 min

BIOS

(1962)

Režija: Branko Marjanović
Sadržaj:

BIOS- naučna istraživanja Instituta za oceanografiju i ribarstvo u Splitu otkrivanje novog i nepoznatog svijeta jadranskih dubina, s bogatom i raznovrsnom florom i faunom Dokumentarni prikaz jednog radnog dana na brodu za eksperimentalno ribarenje Instituta za oceanografiju i ribarstvo u Splitu. Njegov zadatak je pronalaženje novih ribolovnih pozicija, odnosno, znanstveno osvjetljavanje života morskih dubina. Pomoću egograma dobiva se slika morskog dna. S odabrana mjesta vadi se uzorak mora...

14 minuta

Lisica

(Jugoslavija: Hrvatska, 1964)

Režija: Branko Marjanović
FOTOGRAFIJA: Edo Svetek
Sadržaj:

Prikazom života lisice u prirodi potvrđuje se karakter ove životinje poznat iz basni. No, lisičji način života može se vidjeti i kao filmska alegorija preživljavanja u nemogućim uvjetima. Produkcija: Zagreb film – Studio za dokumentarni film (SDF)

boja, 14', digitalna restauracija

Buđenje

(Jugoslavija: Hrvatska, 1964 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5))

Režija: Branko Marjanović
FOTOGRAFIJA: Edo Svetek
Sadržaj:

Opisuju se prva četiri mjeseca života mladih medvjedića pod majčinim okriljem i njihov izlazak iz brloga… Produkcija: Zagreb film – Studio za dokumentarni film (SDF)

boja, 12', digitalna restauracija

Lepeza svetog Jakova

(Jugoslavija: Hrvatska, 1975)

Režija: Branko Marjanović
FOTOGRAFIJA: Josip Akčić
Sadržaj:

Fascinantni život lepeze svetog Jakova, školjke koja ima oko stotinu očiju i kreće se „na mlazni pogon“ izbacujući vodu da bi pobjegla od svojeg predatora, morske zvijezde… Produkcija: Zagreb film – Studio za dokumentarni film (SDF)

boja, 16', digitalna restauracija

Puh

(Jugoslavija: Hrvatska, 1977)

Režija: Branko Marjanović
FOTOGRAFIJA: Branko Cahun
Sadržaj:

Duhoviti prikaz puha – proždrljive i lukave životinje, koja je nekada bila predmet raznih praznovjerja, ali već odavno je cijenjena zbog svog krzna i svog ukusa… Produkcija: Zagreb film – Studio za dokumentarni film (SDF)

boja, 18', digitalna restauracija

Submarina

(Jugoslavija: Hrvatska, 1965)

Režija: Branko Marjanović
FOTOGRAFIJA: Stjepan Katušić, Hinko Šarinić, Antun Markić
Sadržaj:

Egzotika igre i pokreta u moru - od hipnotizirajućih morskih ljiljana preko elegantnih morskih konjića i spektakularnih zametaka jastoga sve do zagonetnih silueta ljudi plivača… Produkcija: Zagreb film – Studio za dokumentarni film (SDF)

boja, 14', digitalna restauracija
Vidi cijeli program