Aleksandr Dovženko

Sosnica, Rusija (sada Ukrajina) - 25.11.1956, Moskva, Rusija

 

Director
Redatelj, scenarist i producent (rođen 11. rujna 1894. godine) kojeg se, uz Sergeja Ejzenštejna i Vsevoloda Pudovkina, smješta među najveće rane ruske, odnosno sovjetske redatelje. Poznat je po poetičnim filmovima koji su odavali počast životima i radu ukrajinskih seljaka, njegovih sunarodnjaka, a ljepota i kvaliteta njegovih filmova donijela mu je i priznanje kritike.

Iako rođen u obitelji seljaka, na poticaj polupismenoga djeda školovao se za učitelja i 1914. godine diplomirao na učiteljskom institutu u Kijevu. Radio je kao učitelj u osnovnoj školi dok je studirao na kijevskom sveučilištu (1917. - 1918.) i potom na Akademiji primijenjenih umjetnosti 1919. godine, također u Kijevu.
Revolucijom 1917. godine na vlast u Rusiji dolazi komunistička vlada, a Dovženko se početkom dvadesetih priključuje komunističkoj partiji. Nakon završetka rata, 1920. godine prihvaća zaposlenje u diplomaciji te u Varšavi i Berlinu radi kao ambasadorov pomoćnik. U Kijev se vraća tek 1923. godine i neko vrijeme radi kao ilustrator knjiga i crtač animiranih filmova. Godine 1926. priključuje se filmskom studiju u Odessi. Prvi filmski radovi su mu dvije kratkometražne komedije: Reformator Vasja (1926) i Plod ljubavi (Jagodki ljubavi, 1926) te srednjemetražni špijunski film Torba diplomatskog kurira (Sumka dipkuryera, 1927). Njegov prvi igrani, ali odmah zapažen film je Zvenigora (1928) u kojoj spaja folklorne motive s aktualnim političkim temama kako bi prikazao život u ruralnoj Ukrajini. Na sličan način snima i slijedeća tri filma koja čine tzv. “ukrajinsku trilogiju”: Arsenal (1929) u kojem se bavi ratom u Ukrajini, Zemlja (1930) koji je sovjetska kritika ocijenila kontrarevolucinarnim te Ivan (1932), njegov prvi zvučni film, koji je napala sovjetska vlada zbog prikazivanja ljudske patnje uzrokovane industrijalizacijom. Aerograd (1935) je s te strane prošao bolje jer je branio vladine planove za razvoj istočnog Sibira. U filmu Ščors (1939) bavio se revolucionarnim aktivnostima ukrajinskog intelektualca, Nikolaja Ščorsa. Tijekom Drugog svjetskog rata, u kojem također ne sudjeluje zbog srčanih problema, Dovženko snima dokumentarne filmove i radi kao ratni reporter za Crvenu armiju. Njegov prvi poslijeratni igrani film Mičurin (1948) biografija je Ivana Mičurina, stručnjaka za hortikulturu. U razdoblju nakon Drugog svjetskog rata počinje pisati romane, razočaran birokracijom Staljinove vlade za koja ga je sputavala u realizaciji mnogih zamišljenih filmova. Preminuo je od srčanog udara, tik pred početak snimanja filma Poema o more. Film je 1958. godine snimila njegova supruga, ruska glumica Julija Solnceva. Sama je producirala i režirala još nekoliko filmova koje Dovženko nije uspio realizirati ili dovršiti: dokumentarni Bitva za našu Sovjetskuju Ukrajinu (1961) i igrane Povijest plamenih godina (Povest plamennikh let, 1961), Zaharovannaja desna (1964), Nezaboravno (Nezabjvajemoye, 1967). Film Farewell, America koji je Dovženko započeo snimati 1949. godine, a čije je snimanje prekinuto 1951., restauriran je i izdan tek 1995. godine.

Filmografija

Farewell, America (1949.-1951. / 1995)
Mičurin (1948)
Ščors (1939) (koredatelj)
Aerograd (1935)
Ivan (1932)
Zemlja (1930)
Arsenal (1928)
Zvenigora (1928)
Torba diplomatskog kurira (Sumka dipkur'era, 1927) (srednjemetražni)
Reformator Vasja (Vasja reformator, 1926) (kratkometražni)
Plod ljubavi (Jagodki ljubvi, 1926) (kratkometražni)

'KINO ZA INTELEKTUALCE' (sovjetski revolucionarni film) - FILMSKI.NET


Filmovi redatelja

Zvenigora

(1928)

Režija: Aleksandr Dovženko
FOTOGRAFIJA: Boris Savelijev
Sadržaj:

Spajajući folklorne teme sa suvremenim političkim i ruralnim motivima, film kompleksnom strukturom oslikava ukrajinsku sadašnjost. Seljak priča unuku legendu o blagu zakopanu u planini Zvenigori i pustolovine u kojima je on sam glavni junak. Prebacivši se u sadašnjost, priča se okreće Oktobarskoj revoluciji u kojoj sudjeluju dva djedova unuka na suprotnim stranama: Pavlo, sanjar i ukrajinski nacionalist i Timoš, boljševički radnik i vojnik.

c/b, nijemi, 90 min

Arsenal

(1929)

Režija: Aleksandr Dovženko
FOTOGRAFIJA: Danjil Demutskij
Sadržaj:

Dovženkov prikaz porazna utjecaja Prvog svjetskog rata i ruske revolucije na njegove ukrajinske sunarodnjake. Timoš, nedavno demobiliziran ukrajinski vojnik, vraća se kući nakon što je preživio željezničku nesreću. Stiže taman u vrijeme proslave ukrajinske slobode, no umjesto da slavi, počinje preispitivati lokalne autoritete. Strasti se uskoro uzburkaju i u kijevskoj tvornici municije, Arsenalu, njegovom nekadašnjem radnom mjestu...

c/b, nijemi, 90 min

Zemlja

(Zemlya, 1930)

Režija: Aleksandr Dovženko
FOTOGRAFIJA: Danjil Demutskij
Sadržaj:

Zadnji Dovženkov nijemi film bavi se problemom agrarne reforme i kolektivizacije, kroz priču o vođi pobunjenih seljaka kojega je ubio okrutni zemljoposjednik. Najpoznatiji film Dovženkove ukrajinske trilogije sjajnom fotografijom odaje počast ukrajinskoj prirodi i životu seljaka.

c/b, nijemi, 75 min

Ivan

(1932)

Režija: Aleksandr Dovženko
FOTOGRAFIJA: Danjil Demutsky, Jurij Yekelčik
Sadržaj:

Glavni lik je tinejdžer Ivan, neobrazovan dječak sa sela, koji je zajedno s ocem prisiljen napustiti farmu i potražiti novi posao u doba industrijalizacije. S entuzijazmom se zapošljava na izgradnji brane na Dnjepru, no razočara se kada predradnik njegov rad, ni ne gledajući pozorno, ocijeni lošim. Isprva revoltiran, uskoro shvaća da je najbolje da stekne neko obrazovanje te krene u školu.

c/b, 102 min

Aerograd

(1935)

Režija: Aleksandr Dovženko
FOTOGRAFIJA: Dmitrij Kabalevski
Sadržaj:

Aerograd nova je sovjetska vojna postaja sa strateški lociranim aerodromom. Smještena je u istočnome Sibiru i od velikog interesa za vladu. Rad na njoj biva otežan kada se jave napetosti između radnika i religijske sekte koja prijeti da će potporu dati samurajskim ratnicima koji se bore za vlast nad tim područjem. Odnosi između Japana i Rusije postaju zategnuti...

c/b, 82 min

Ščors

(1939)

Režija: Aleksandr Dovženko
FOTOGRAFIJA: Jurij Goldabenko, Jurij Jekelčik
Sadržaj:

Snimljen na Staljinov zahtjev koji je zatražio “ukrajinskog Čapajeva” (misleći na film Sergeja i Georgija Vasilijeva iz 1934. godine), film je svojevrsna biografija Nikolaja Ščorsa, boljševičke ikone ukrajinskoga porijekla. Tijekom produkcije filma Dovženko je bio prisiljen svaku svoju kreativnu odluku pokazati visokorangiranim Staljinovim suradnicima te čekati njihovo odobrenje. Koredateljica filma je Julija Solnceva.

c/b, 92 min

Mičurin

(1947)

Režija: Aleksandr Dovženko
FOTOGRAFIJA: Leonid Kosmatov, Julij Kun
Sadržaj:

Dovženkov prvi film u boji prati život ruskoga stručnjaka za hortikulturu, Ivana Mičurina, od njegovih skromnih početaka, sukoba sa crkvom do kasnijega stvaranja više od 300 biljnih varijacija. Kao njegov glavni profesionalni rival, prikazan je profesor Kartašov, a odaje se počast i boljševičkim revolucionarima bez čije pomoći Mičurin ne bi bio tako uspješan.

boja
Vidi cijeli program