Amos Gitai

11.10.1950, Haifa, Izrael

 

Director
Amos Gitai izraelski je scenarist, redatelj i producent igranih i dokumentarnih filmova, rođen kao Amos Weinraub (iste godine kada je rođen obitelj je promijenila njemačko prezime Weinraub u Gitai, istoznačan hebrejski prijevod). U mladosti je pošao očevim stopama upisavši studij arhitekture, no prekinuo ga je rat na Yom Kippur 1973. godine. Bio je unovačen, a za vrijeme helikopterskih misija snimao je Super 8 kamerom (rođendanski poklon majke) što su bili njegovi prvi koraci ka filmu. Na dvadeset i treći rođendan, tijekom jedne misije, helikopter u kojem je letio bio je oboren, a ta ratna iskustva kasnije je pretočio u dugometražni igrani film Kippour (2000.). Po završetku rata diplomirao je arhitekturu na izraelskom sveučilištu Technion u Haifi i potom doktorirao na kalifornijskom sveučilištu u Berkeleyu. Od sredine sedamdesetih do sredine osamdesetih godina prošloga stoljeća snimio je brojne kratkometražne i dokumentarne filmove. Ističu se Bayit iz 1980. i Yoman Sadeh iz 1982. godine u kojima propituje koegzistenciju Izraelaca i Palestinaca. Oba filma je odbila izraelska televizija, no predstavljeni su na stranim festivalima. Godine 1983. Gitai se preselio u Pariz gdje živi idućih deset godina stalno putujući svijetom i snimajući dokumentarne filmove s rasponom tema od uzgajanja ananasa (Ananas, 1984.) do glazbenoga dokumentarca Brand New Day (1988.) u kojem je pratio Annie Lennox i The Eurythmics tijekom japanske turneje. Prvi dugometražni igrani film Esther režirao je 1986. godine, baveći se starozavjetnom pričom koja stoji iza židovskog blagdana Purima. Već idućim filmom Berlin-Yerushalaim (1989.) osvojio je nagradu filmske kritike Bastone Bianco na filmskom festivalu u Veneciji. Uslijedila je trilogija o židovskoj legendi o Golemu: Naissance d'un Golem (1991.), Golem, l'esprit de l'exil (1992.) i Golem, le jardin pétrifié (1993.). Godine 1993. preselio se u Haifu i započeo najproduktivniji dio karijere orijentiravši se više na igrane filmove. Snimio je trilogiju o izraelskim gradovima koju čine Zihron Devarim (1995. - Tel Aviv), Yom Yom (1998. - Haifa) i Kadosh (1999. - Jeruzalem). U Eden (2001.) i Kedma (2002.) pozabavio se poviješću Izraela, a u moderno doba vraća se filmovima Alila (2003.), Promised Land (2004.) i Free Zone (2005.). Posljednja dva spomenuta filma snimio je u međunarodnoj koprodukciji kao i slijedeći Disengagement (2007.) u kojem je surađivao s Juliette Binoche i Jeanne Moreau. S Moreau je nastavio suradnju u Plus tard (2008.) davši joj glavnu žensku ulogu. Njegov trenutno posljednji film je Roses à crédit (2010.), snimljen za televiziju u francuskoj produkciji.

Filmografija

Roses à crédit (TV film) (2010)
La guerre des fils de la lumière contre les fils des ténèbres (2009)
Carmel (2009)
Plus tard (2008)
Disengagement (2007)
Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et que le film commence (2007) (omnibus, dio Le Dibbouk de Haifa)
News from Home/News from House (2006) (dokumentarni)
Free Zone (2005)
Bem-Vindo a São Paulo (2004) (dokumentarni, omnibus)
Promised Land (2004)
Alila (2003)
11'09''01 - September 11 (omnibus, dio Israel) (2002)
Kedma (2002)
Eden (2001)
Kippur (2000)
Zion, Auto-Emancipation (1999) (dokumentarni)
Kadosh (1999)
Yom Yom (1998)
A House in Jerusalem (1998) (dokumentarni)
Tapuz (1998) (dokumentarni)
War and Peace in Vesoul (1997) (dokumentarni)
Zirat Ha'Rezach (1996) (dokumentarni)
Milim (1996)
Zihron Devarim (1995)
The Neo-Fascist Trilogy: II. In the Name of the Duce (1994) (dokumentarni)
The Neo-Fascist Trilogy: III. Queen Mary (1994) (dokumentarni)
The Neo-Fascist Trilogy: I. In the Valley of the Wupper (1994) (dokumentarni)
Te'atron Hahaim (dokumentarni) (1994)
Golem, le jardin pétrifié (1993)
Golem, l'esprit de l'exil (1992)
Wadi 1981-1991 (1992)
Gibellina, Metamorphosis of a Melody (1992)
Naissance d'un Golem (1991)
Berlin-Yerushalaim (1989)
Brand New Day (1988) (dokumentarni)
Esther (1986)
Ananas (1984) (dokumentarni)
Bankok Bahrain (1984)
Regan: Image for Sale (1984)
Yoman Sadeh (1982) (dokumentarni)
American Mythologies (1981) (dokumentarni)
Wadi (1981) (dokumentarni kratkometražni)
Bayit (1980) (dokumentarni)
In Search of Identity (1980) (srednjemetražni)
Bikur Carter B'Israel (1979) (kratkometražni)
Cultural Celebrities (1979) (dokumentarni)
M'Ora'ot Wadi Salib (1979) (kratkometražni)
Architectura (1978 ) (kratkometražni)
Wadi Rushima (1978) (kratkometražni)
Political Myths (1977) (kratkometražni)
Shikun (1977) (kratkometražni)
Charisma (1976) (kratkometražni)
Ahare (1974) (kratkometražni)


Filmovi redatelja

Oslobođenje

(Disengagement, 2007.)

Režija: Amos Gitai
FOTOGRAFIJA: Christian Berger
Sadržaj:

U Avignonu se susreću Ana, žena nizozemsko-palestinskog porijekla i njezin posvojeni brat Uli koji je francusko-izraelskog porijekla. Iako inače živi u Izraelu, upravo je stigao u Francusku saznavši za smrt njihova oca. Zajedno su na sprovodu i čitanju oporuke u kojoj se traži od Ane da ponovno stupi u kontakt s napuštenom kćeri. Jedino što Ana zna je da ona živi negdje u pojasu Gaze te sa Ulijem putuje u Izrael.

35 mm, boja, 115 min

Esther

(Esther Forever, 1986.)

Režija: Amos Gitai
FOTOGRAFIJA: Henri Alekan
Sadržaj:

Starozavjetna priča o Esteri koja stoji iza židovskog blagdana Purima osnova je ovoga filma. Perzijski kralj Ahasverus uzeo je Ester za suprugu nakon što je odbacio Vašti. Ester je bila bez oca i majke, a odgojio ju je ujak Mordecai. Kada se on odbije nakloniti pred kraljevim miljenikom Hamanom, potonji od kralja dobije dopuštenje da istrijebi sve Židove u kraljevstvu. Ester koja je i sama Židovka, uspije spasiti svoj narod.

35 mm, boja, 97 min

Kippour

(2000.)

Režija: Amos Gitai
FOTOGRAFIJA: Renato Berta
Sadržaj:

Ratni film temeljen na redateljevom osobnom iskustvu člana helikopterske spasilačke ekipe tijekom rata na Yom Kippur godine 1973. kada su Sirija i Egipat napali Sinaj i Golansku visoravan. Glavni lik filma je izraelski student Weinraub (pravo prezime samog redatelja) koji se s prijateljem Rusom trebao pridružiti specijalnoj vojnoj jedinici na Golanskoj visoravni nedugo nakon što je sukob počeo. No, u kaosu rata, završe u hitnoj medicinskoj jedinici na čelu s doktorom Klausnerom.

35 mm, boja, 117 min

Alila

(2003.)

Režija: Amos Gitai
FOTOGRAFIJA: Renato Berta
Sadržaj:

Pratimo živote nekolicine stanovnika iste stambene zgrade u današnjem Tel Avivu. Gabi ima aferu sa starijim i oženjenim Hezijem. On je, da bi održao njihovu vezu tajnom, unajmio stan za susrete što privlači pozornost susjeda. Ezra uz pomoć ilegalnih radnika dograđuje još jedno krilo zgradi, a buka radova smeta Schwartzu, preživjelome iz holokausta. U istoj zgradi živi i Ezrina bivša supruga Mali s ljubavnikom, dok se njihov tinejdžerski sin boji vojske pa izbjegava služenje roka.

35 mm, boja, 122 min

Jednom ćeš razumjeti

(Plus tard, 2008.)

Režija: Amos Gitai
FOTOGRAFIJA: Caroline Champetier
Sadržaj:

U današnjem Parizu muškarac četrdesetih godina stoji pred Zidom imena, spomenikom podignutom u znak sjećanja na francuske Židove deportirane tijekom nacističke okupacije. Zamišljen, gleda u ispisana imena žrtava holokausta, a radnja se vraća dvadeset godina unatrag. U tijeku je suđenje nacističkom zločincu Klausu Barbieju, no niti Victor, koji je zaokupljen slaganjem obiteljskog stabla, niti njegova majka Rivka nemaju snage otvoriti tu temu naglas.

35 mm, boja, 90 min

Ruže na kredit

(Roses à crédit, 2010.)

Režija: Amos Gitai
FOTOGRAFIJA: Eric Gautier
Sadržaj:

U potpunosti snimljen u Francuskoj, film prati brak Marjoline i Daniela. Kao sretan mladi par vjenčali su se četrdesetih godina prošloga stoljeća, u vrijeme dok se Francuska još oporavljala od posljedica Drugog svjetskog rata. Daniel je idealist posvećen uzgajanju ruža te se nada stvoriti novu vrstu. Marjoline je pak materijalist, pripadnica potrošačkog društva koja svakim danom otkriva nove stvari koje bi željela imati.

35 mm, boja, 113 min
Vidi cijeli program