Juan Antonio Bardem

02.07.1922, Madrid, Španjolska - 30.10.2002, Madrid, Španjolska

 

Director
Španjolski redatelj i scenarist. Školovao se za agronoma, a putem filma krenuo je počevši s radom za filmski odjel španjolskog Ministarstva poljoprivrede 1946. godine. Nakon toga upisao se na Instituto de Investigaciones y Experiencias cinematográficas (IIEC), no nikada nije diplomirao. Pisao je filmske kritike i 1953. godine pokrenuo filmski časopis Objetivo koji je dvije godine kasnije vlada zabranila. S kolegom sa studija, Luisom Garcíom Berlangom, režirao je kratki dokumentarni film Paseo Sobre una Guerra Antigua. Zajedno su režirali i napisali scenarij za dugometražni igrani film Sretan par (Esa pareja feliz, 1951) te scenarij za Dobrodošli Mr. Marshall (Bienvenido, Mr. Marshall, 1952) koji je režirao Berlanga. Bardemov prvi samostalan scenaristički i redateljski projekt bio je film Komičari (Cómicos, 1953). Budući da su mu filmovi često bili kritični prema režimu Francisca Franca, često je imao problema s vlastima i cenzurom. Tijekom snimanja filma Glavna ulica (Calle Mayor, 1956) bio je uhićen. Dok je bio u zatvoru, za prethodni film Smrt biciklista (Muerte de un ciclista, 1955) dobio je nagradu kritike na filmskom festivalu u Cannesu. Istu nagradu (FIPRESCI) dobio je i na venecijanskom filmskom festivalu za, ipak dovršen, film Glavna ulica (Calle Mayor, 1956). Ostali važniji filmovi su mu Mehanički klaviri (Los pianos mecánicos, 1965), Most (El puente, 1977) i Sedam dana u siječnju (Siete días de enero, 1979).

Filmografija


Filmovi redatelja

Smrt biciklista

(Muerte de un ciclista, Španjolska, Italija, 1955)

Režija: Juan Antonio Bardem
FOTOGRAFIJA: Alfredo Fraile
Sadržaj:

Karijera sveučilišnog profesora Juana Fernándeza Solera zašla je u slijepu ulicu, on pamti i bolje dane a posao odrađuje ponajviše zbog ugleda svog šogora. Elegantna María José de Castro pripadnica je madridske društvene elite, koja se dosađuje u braku bez ljubavi s industrijalcem Miguelom, s kojim je još samo zbog udobnosti života na visokoj nozi. Juan i María José nekad su bili ljubavnici, no uslijedile su godine razd...

c/b, 88'

Glavna ulica

(Calle Mayor, 1956)

Režija: Juan Antonio Bardem
FOTOGRAFIJA: Michel Kelber
Sadržaj:

Isabel je dobrodušna, osjećajna usidjelica koja živi s majkom udovicom. Od vlastitih snova o udaji i djeci gotovo je već odustala. To će se promijeniti nakon što upozna Juana, privlačna muškarca koji joj je naklonjen. Dok joj se snovi o ljubavi napokon počinju činiti zbiljskim, Isabel ne zna da je, zapravo, tek meta neslane šale Juana i njegovih sredovječnih, ali nezrelih prijatelja.

digitalno, c/b, 99 min

Sonate

(Sonatas, 1959)

Režija: Juan Antonio Bardem
FOTOGRAFIJA: Gabriel Figueroa, Cecilio Paniagua
Sadržaj:

Markiz Bradomín živi lagodnim, monotonim životom dok ga žene u njegovoj blizini ne nadahnu za veća djela. Prvo se zaljubljuje u suprugu španjolskog plemića. Nakon nje u prvi plan dolazi ljubavnica meksičkog diktatora, a potom se odluči priključiti meksičkoj revoluciji...

digitalno, boja, 103 min

Nedužni

(Los inocentes / Cronica negra, 1963)

Režija: Juan Antonio Bardem
FOTOGRAFIJA: Alberto Etchebehere
Sadržaj:

Kritika buržoazije ispričana u priči o dvoje preljubnika. No, dok u Smrti biciklista Bardem film započinje prometnom nesrećom u kojoj preljubnici skrive nečiju smrt, ovdje priča započinje smrću samih preljubnika. Zašto su se i kako zajedno u autu našli stariji pripadnik više klase i mlada supruga bankovnog činovnika?

35 mm, c/b, 105 min

Mehanički klaviri

(Los pianos mecánicos, 1965)

Režija: Juan Antonio Bardem
FOTOGRAFIJA: Gábor Pogány
Sadržaj:

Vincent, osjetljivi mladi muškarac iz Pariza, odlazi u prijateljevu kuću u španjolskom obalnom gradiću da bi našao malo mira. Ubrzo upoznaje Jenny, vlasnicu lokalnog kluba s kojom ulazi u vezu i Pascala Regniera, alkoholičara sa spisateljskom blokadom koji u gradiću ljetuje sa sinom Danijelom.

35 mm, boja, 94 min
Vidi cijeli program