Ivan Martinac

28.03.1938, Split - 04.09.2005, Split

 

Director
Uz Mihovila Pansinija, Tomislava Gotovca i Vladimira Peteka najčuveniji i najugledniji hrvatski autor eksperimentalnih filmova, Ivan Martinac pohađao je Arhitektonski odsjek Arhitektonsko-građevinsko-geodetskog fakulteta u Zagrebu, a diplomirao je arhitekturu na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu; također u Beogradu apsolvirao je u Centru za stručno osposobljavanje filmskih radnika. Majstorom amaterskog filma proglašen je 1964. (djelovao je u Kino klubu Beograd i Kino klubu Split), a veći broj kratkometražnih eksperimentalnih, igranih, dokumentarnih i propagandnih filmova snimio je i u profesionalnoj produkciji. Među njegovim kratkometražnim filmovima, a ukupno ih je ostvario preko sedamdeset, najslavniji je Monolog o Splitu (1961-1962), a posebno se ističu trilogija Suncokreti (1959-1961), Rondo, Lice (oba 1963), Armagedon ili kraj, Mrtvi dan (oba 1965), Život je lijep (1966), Ubrzanje (1968), Uska vrata (1974), Most (1977), Izlazak (1978), Sve i ništa (1982), Grad u sivom (1992). Jedini cjelovečernji igrani film Kuća na pijesku (1985) posve je nekonvencionalno, kontemplativno ostvarenje na tragu njegovih eksperimentalnih kratkometražnih radova koje karakterizira poetika strukturalizma stopljena s cerebralno-metafizičkom sugestijom. Autor je i dvanaest knjiga, od toga osam zbirki pjesama te dvije filmske tematike - Filmska teka (1977), koja sadrži filmografije jugoslavenskih i svjetskih redatelja, te Stradanje Ivane Orleanske (1980), 'rekonstrukcija' istoimena filma Carla Theodora Dreyera.

Filmografija


Filmovi redatelja

Kuća na pijesku

(Hrvatska, 1985 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5))

Režija: Ivan Martinac
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:

Arheolog se vraća s iskopina u Kataloniji kući u Split, gdje nakon stanovita vremena počini samoubojstvo. Njegov prijatelj sudac pronađe audio kazetu sa snimljenim arheologovim zapisom pomoću koje pokušava odgonetnuti razloge za samoubojstvo... Kuća na pijesku, jedini dugometražni (i k tomu igrani) film Ivana Martinca krunsko je ostvarenje redateljeva opusa budući da je to u formalnom pogledu suma strukturalističkih nastojanja iz njegovih eksperimentalnih filmova. U fabularnom pogle...

boja, 84'

Sve ili ništa

(Kino-klub Split, 1968)

Režija: Ivan Martinac
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:

Meditacija o prolaznosti I. Martinca ispunjena supostavljanjem (osunčanih) splitskih eksterijera i (mračnih) interijera, gradskih totala i krupnih planova ljudskih lica, kretanja i mirovanja, materjialnog i spiritulnog.

c/b i boja, digitalno, 10' 30'

Ubrzanje

(Filmski autorski studio, 1968)

Režija: Ivan Martinac
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:

Film o dominaciji vremena i prostora nad čovjekom. Izvana pejzaž, a iznutra neumoljivost toka doživljaja, apsorbiraju biće do potpune bezličnosti, do savršenosti rascjepa. Film je građen na suprotstavljanju trajanja, bijelog i crnog, punoće zvuka i apsolutne tišine.

c/b, 35 mm, 8'

Izgnanstvo

(Marjan film, Split, 1979-1981)

Režija: Ivan Martinac
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:

Poput mnogih Martinčevih filmova, Izgnanstvo je religijska parabola koja tematizira smrt ili umiranje, ovdje sučeljavanjem prikaza rastavljanja i paljenja jednog dotrajalnog broda sa sugestivnim prizorima odumiranja jedne žene u mračnom interijeru te nagovještajem iskupljenja u slikama grada pod snijegom.

boja, 35 mm, 12'
Vidi cijeli program