Paul Mazursky

25.04.1930, Brooklyn, New York City, New York, SAD - 30.06.2014, Los Angeles, Kalifornija, SAD

 

Američki glumac, redatelj, scenarist i producent, po mnogim kritičarima autor koji je najbolje na filmu uhvatio duh sedamdesetih u Americi. Rođen je u židovskoj obitelji u New Yorku kao Irwin Lawrence Mazursky. Diplomirao je na koledžu u Brooklynu, a za vrijeme školovanja se počeo baviti glumom. Učio je od Leeja Strasberga i filmsku karijeru započeo kao glumac. Prvu ulogu ostvario je s dvadeset i tri godine u ratnoj drami Strah i želja (Fear and Desire, 1953.) Stanleya Kubricka. Prilikom potvrde imena za odjavnu špicu, odlučio je promijeniti ime u Paul koje je ubuduće koristio. Dvije godine kasnije ostvario je manju ulogu u drami Blackboard Jungle (1955.) Richarda Brooksa, no nakon nje idućih desetak godina nastupa tek u epizodnim ulogama u raznim televizijskim serijama. Neko vrijeme bavio se stand-up komedijom, a 1959. se odselio u Los Angeles gdje je studirao film na Sveučilištu Južne Karoline. Iako je tijekom karijere ostvario brojne manje uloge, nikad se nije uistinu potvrdio kao glumac. U svojim filmovima pojavljivao se u cameo ili u manjim ulogama. Od filmova drugih redatelja glumio je u glazbenoj drami Zvijezda je rođena (A Star Is Born, 1976.), krimi komediji A Man, a Woman and a Bank (1979.), komediji Punchline (1988.), biografskoj drami Zašto se budale zaljubljuju? (Why Do Fools Fall in Love, 1998.), romantičnoj komediji Man Trouble (1992.), krimi drami Carlitov način (Carlito's Way, 1993.) Briana De Palme, romantičnoj drami Love Affair (1994.), komediji Rapsodija u Miamiju (Miami Rhapsody, 1995.), krimi komediji Dva paklena dana (2 Days in the Valley, 1996.) i romantičnoj komediji I Want Someone to Eat Cheese With (2006.). Među zadnjim nastupima na televiziji bila mu je uloga asistenta Mela Brooksa (prijatelja u osobnom životu) u nekoliko epizoda serije Larryja Davida Bez oduševljenja molim (Curb Your Enthusiasm, 2004. i 2009.). Kao redatelj je debitirao 1962. godine snimivši kratkometražnu parodiju Resnaisova dugometražnog filma Prošle godine u Marienbadu koju je nazvao Prošle godine u Malibuu (Last Year at Malibu, 1962.). U isto vrijeme počinje se baviti i pisanjem scenarija, zajedno s Larryem Tuckerom kojeg je upoznao preko svojih komičarskih nastupa. Isprva su radili scenarije na tv serijama, a poslije i Paulovima filmovima. Prvi kino film na kojem je radio kao scenarist bila je romantična drama I Love You, Alice B. Toklas! (1968.) koju je režirao Hy Averback, a glavnu ulogu tumačio Peter Sellers. Nakon toga snimio je prvi dugometražni film Bob & Carol & Ted & Alice (1969.). Obrađujući ljubavni život dva moderna bračna para, postiže velik uspjeh kod publike i kritike te biva nominiran za Oscara za najbolji originalni scenarij. Već idući film bila je satira Hollywooda pod nazivom Alex u zemlji čuda (Alex in Wonderland, 1970.) u kojem su glavne uloge odglumili Donald Sutherland i Ellen Burstyn. Film je loše prošao na kino blagajnama te Mazursky na neko vrijeme odlazi u Rim. Tri godine kasnije vraća se temi ljubavi i braka u Blume in Love (1973.) čiju radnju smješta u Los Angeles. Idući uspjeh postigao je svojom verzijom filma ceste Čovjek i mačak (Harry And Tonto, 1974.) za koju je ponovno bio nominiran za Oscara za najbolji originalni scenarij. S autobiografskim elementima snima Slijedeća stanica: Greenwich Village (Next Stop Greenwich Village, 1975.) o glumcu koji se pokušava probiti u New Yorku. Slijedi još jedan od njegovih najpoznatijih filmova, Slobodna žena (An Unmarried Woman, 1978.) ovaj put s nominacijom za Oscara u kategoriji najboljeg filma uz nominaciju za najbolji originalni scenarij. Svojevrsni hommage Francoisu Truffautu čini remakeom njegovog filma Jules & Jim snimivši Willie & Phil (1980.) koji smješta u New Yorku. Film se pokazuje neuspješnim te slijedi adaptacija Shakespearove drame Oluja (Tempest, 1982.) smještene u moderno doba. Uspjeh kod publike ponovno postiže tek popularnim komedijama Moskva na Hudsonu (Moscow on the Hudson, 1984.) s Robinom Williamsom u glavnoj ulozi i Klošar s Beverly Hillsa (Down and Out in Beverly Hills, 1986.) s Nickom Nolteom u glavnoj ulozi. Politička parodija o diktatoru u izmišljenoj zemlji Mjesec iza Paradora (Moon Over Parador, 1988.) ne prolazi tako dobro. Zanimljiv podatak je da je, nakon što planirana glumica nije bila slobodna, sam uz pomoć šminke odglumio ulogu majke diktatora. Zadnji film koji snima u osamdesetima je adaptacija književnog romana Enemies: A Love Story (1989.) za koju posljednji put biva nominiran za najbolji (adaptirani) scenarij. Devedesetih ne uspijeva postići uspjeh na tragu ranih radova te režira rjeđe. Snima komediju Scenes from a Mall (1991.) u kojoj glavne uloge daje Bette Midler i Woodyu Allenu. Satira The Pickle (1993.) zadnji je film u kojem radi kao scenarist. Krimi komedija Faithful (1996.) sa Cher, Ryanom O'Nealom i Chazzom Palminterijem (on potpisuje scenarij filma prema vlastitoj drami) Mazurskyjev je zadnji igrani film za kino tržište. Iduća dva, biografsku dramu Winchell (1998.) i dramu Coast to Coast (2003.), snima za televiziju. Dokumentarni film Yippee (2006.) o hodočašću Židova u Ukrajinu njegov je zadnji redateljski rad. Napisao je autobiografiju Show Me the Magic (1999.) u kojoj, između ostalog, govori o iskustvu rada na filmu i s poznatim kolegama. Od 2011. do 2014. godine pisao je filmske kritike za magazin Vanity Fair. U prosincu 2013. godine dobio je zvijezdu na Pločniku slavnih u Hollywoodu.

Filmografija

Redateljska filmografija:
Yippee (2006)
Coast to Coast (2003) (TV)
Winchell (1998) (TV)
Faithful (1996)
The Pickle (1993)
Scenes from a Mall (1991)
Enemies: A Love Story (1989)
Mjesec iza Paradora (Moon Over Parador, 1988)
Klošar s Beverly Hillsa (Down and Out in Beverly Hills, 1986)
Moskva na Hudsonu (Moscow on the Hudson, 1984)
Oluja (Tempest, 1982)
Willie & Phil (1980)
Slobodna žena (An Unmarried Woman, 1978)
Next Stop, Greenwich Village (1976)
Harry and Tonto (1974)
Blume in Love (1973)
Alex u zemlji čuda (Alex in Wonderland, 1970)
Bob & Carol & Ted & Alice (1969)
Prošle godine u Malibuu (Last Year at Malibu, 1962) (kratkometražni)


Filmovi redatelja

Slobodna žena

(An Unmarried Woman, 1978.)

Režija: Paul Mazursky
FOTOGRAFIJA: Arthur J. Ornitz
Sadržaj:

Nakon šesnaest godina braka Ericu suprug ostavi zbog mlađe djevojke koju je netom upoznao. Shvativši da je ostala sama, morat će se pomiriti s novonastalom situacijom i ponovno naći svoje vlastito "ja", nakon godina u kojima je bila nečija supruga i majka. Uskoro upoznaje nove muškarce i odlazi na prve izlaske, no samosvjesnija i opreznija. Jill Clayburgh za glumu u ovom filmu osvojila je nagradu za najbolju glavnu glumicu na filmskom festivalu u Cannesu.

35 mm, boja, 124 min

Čovjek i mačak

(Harry And Tonto, 1974.)

Režija: Paul Mazursky
FOTOGRAFIJA: Michael C. Butler
Sadržaj:

Film ceste u kojem su glavni junaci sedamdesetogodišnji umirovljenik i njegov mačak. Kada mu zgradu u New Yorku u kojoj je proveo većinu života sruše zbog parkinga, Harry s Tontom prvo ode do sina u predgrađe. To nije trajno rješenje, no kad već ima vremena odluči posjetiti kćer u Chicagu. Dok se on i mačak snalaze raznim prijevoznim sredstvima, redaju se nova poznanstva i nova odredišta. Iako prije snimanja filma nikad nije volio mačke, Art Carney je za glavnu ulogu u filmu primio Oscara 1974...

boja, 35 mm, 115 min

Slijedeća stanica: Greenwich Village

(Next Stop Greenwich Village, 1975.)

Režija: Paul Mazursky
FOTOGRAFIJA: Arthur J. Ornitz
Sadržaj:

Prikaz boemskog života mladih u Greenwich Villageu pedesetih prošloga stoljeća. Tamo se seli Larry, dijelom da bi se okušao kao glumac, a dijelom da pobjegne od (pre)zaštitnički nastrojene židovske majke Faye. Između satova glume i audicija, rada u baru i ljubavnih problema s djevojkom Sarah, druži se sa šarolikim krugom prijatelja koji uključuje suicidalnu Annie, otkačenu Connie, ženskaroša i pjesnika Roberta te otvorenog homoseksualca Bernsteina.

boja, 35 mm, 111 min

Bob, Carol, Ted i Alice

(Bob & Carol & Ted & Alice, SAD, 1969)

Režija: Paul Mazursky
FOTOGRAFIJA: Charles Lang
Sadržaj:

Nakon što sa suprugom Carol u jednom institutu nazoči skupnoj terapiji koja služi kao pozadina za uvodne scene jednog filma, redatelj dokumentarnih filmova Bob Sanders zajedno s Carol po povratku u Los Angeles donese radikalnu odluku. Ne samo što će njih dvoje početi prakticirati otvoreni brak, nego će i svoje najbolje prijatelje, skeptične supružnike Teda i Alice Henderson, početi kažnjavati zbog njihove neprosvijećenosti. Naime, osim što im se koncept otvorenog braka čini...

boja, 105'
Vidi cijeli program