Jacques Rivette

01.03.1928, Rouen, Francuska

 

Director
Redatelj i scenarist, jedan od ključnih pripadnika francuskog novog vala izrazito sklon eksperimentiranju. Godine 1950. počinje se baviti filmskom kritikom i piše za časopis Gazette du Cinema, koji je uređivao Éric Rohmer. Paralelno s pisanjem režira prve kratkometražne filmove Aux quatre coins (1949.), Le quadrille (1950.) i Le divertissement (1952.). Godine 1952. počinje pisati za Cahiers du cinéma koji tada uređuju Andre Bazin i Jacques Doniol-Valcroze. U periodu od 1952. i 1953. godine oko časopisa se uz Rivettea skupljaju i ostali budući novovalovci: Jean-Luc Godard, François Truffaut, Claude Chabrol i Éric Rohmer. S prvom trojicom Rivette glumi u kratkometražnom filmu Le coup du berger (1956.) koji sam režira. U tom razdoblju radi kao asistent redatelja Jeana Renoira i Jacquesa Beckera, a u filmskim kritikama posebno navodi i cijeni američke redatelje iz četrdesetih i pedesetih godina: Howarda Hawksa, Johna Forda, Nicholasa Raya i Fritza Langa. Prvi dugometražni film Pariz pripada nama (Paris nous appartient, 1960.) počinje režirati vlastitim sredstvima 1958. godine te film završava tek dvije godine kasnije. Slijedeći, iako komercijalniji film, La religieuse (Redovnica, 1966.) adaptacija je Diderotova romana koji je zabranjen na dvije godine zbog prikaza katoličke crkve. U njegovim slijedećim filmovima L'amour fou (1969.), trinaestosatnom Out 1, noli me tangere (1971.; film je editiran, uvelike skraćen i izdan 1974. pod nazivom Out 1: Spectre) i Celine i Julie idu na jedrenje (Céline et Julie vont en bateau - Phantom Ladies Over Paris, 1974.) dolazi do izražaja karakteristična kombinacija dokumentarnosti, improvizacije, stvarnosti, fikcije i nelinearne radnje te izrazita duljina filma zbog čega su njegovi filmovi ujedno i rijetko prikazivani. Tijekom 1976. godine dobiva ponudu da snimi seriju od četiri filma Les Filles du Feu te snima prvi Duelle (1976.). Zbog izrazito loših kritika drugi film Noroît (1976.) nikad nije izdan, a posljednja dva nisu ni snimljena. Potom snima kratkometražni Paris s'en va (1981.), dugometražne Le pont du Nord (1981.), Merry-Go-Round (1981.), L'amour par terre (1984.) i Hurlevent (1985.), ekranizaciju Orkanskih visova Emily Brontë, no nijedan od filmova ne biva posebno zamijećen od strane publike i kritike. Ipak, to se mijenja s La bande des quatre (1988.) koji osvaja nagradi FIPRESCI na berlinskom međunarodnom festivalu 1989. godine i La belle noiseuse (1991.) koji dobiva glavnu nagradu žirija na filmskom festivalu u Cannesu 1991. godine. Potonji, originalno u trajanju 236 minuta, biva izdan i u kraćoj, dvosatnoj verziji pod nazivom Divertimento (1991.). Nakon njega snima dvodijelni film o životu Ivane Orleanske: Jeanne la Pucelle II - Les prisons (1994.) i Jeanne la Pucelle I - Les batailles (1994.). Uslijedio je mjuzikl smješten u Pariz Haut bas fragile (1995.), kriminalistički Secret défense (1998.) i Va savoir (2001.) jedan od cijenjenih filmova njegove kasnije faze. Histoire de Marie et Julien (2003.), povijesni Ne touchez pas la hache (2007.) i 36 vues du Pic Saint Loup (2009.) njegova su posljednja tri filma.

Filmografija

36 vues du Pic Saint Loup (2009)
Ne touchez pas la hache (2007)
Histoire de Marie et Julien (2003)
Va savoir (2001)
Secret défense (1998)
Lumière et compagnie (1995) (segment Jacques Rivette/Paris)
Haut bas fragile (1995)
Jeanne la Pucelle II - Les prisons (1994)
Jeanne la Pucelle I - Les batailles (1994)
Divertimento (1991) (editirana, skraćena verzija La belle noiseuse)
La belle noiseuse (1991)
La bande des quatre (1988)
Hurlevent (1985)
L'amour par terre (1984)
Merry-Go-Round (1981)
Le pont du Nord (1981)
Paris s'en va (1981) (kratkometražni)
Noroît (1976)
Duelle (une quarantaine) (1976)
Céline et Julie vont en bateau - Phantom Ladies Over Paris (1974)
Out 1: Spectre (1974) (editiran i skraćen Out 1, noli me tangere)
Naissance et mont de Prométhée (1974) (kratkometražni)
Essai sur l'agression (1974) (kratkometražni)
Out 1, noli me tangere (1971)
L'amour fou (1969)
La religieuse (1966)
Paris nous appartient (1960)
Le coup du berger (1956)
Le divertissement (1952)
Le quadrille (1950)
Aux quatre coins (1949)


Filmovi redatelja

Celine i Julie idu na jedrenje

(Céline et Julie vont en bateau, 1974.)

Režija: Jacques Rivette
FOTOGRAFIJA: Jacques Renard
Sadržaj:

Nadrealistički film u kojem stvarnost, magija i vrijeme igraju vlastitu ulogu, neovisnu o glavnim junakinjama. Julie sjedi na klupi u parku čitajući knjigu o magiji. Pokraj nje prolazi žena kojoj u hodu ispadaju razne stvari, no čini se kako je nitko drugi u parku ne zamjećuje. Julie uzima njen šal i kreće za njom, prateći je po cijelom Parizu...

35 mm, boja, 193 min

Pariz pripada nama

(Paris nous appartient, 1960.)

Režija: Jacques Rivette
FOTOGRAFIJA: Charles L. Bitsch
Sadržaj:

Prvi dugometražni igrani film Jacquesa Rivettea vrti se oko dvije središnje teme: postavljanja kazališne predstave Periklo prema Shakespeareu i misteriozna samoubojstva mladog španjolskog aktiviste, Juana. Juanaova smrt glavna je tema razgovora na zabavi koju posjećuje Anne. Želeći shvatiti što se dogodilo, Anne pristaje sudjelovati u predstavi Gerarda Lenza, redatelja koji je u vezi s Juanovom bivšom djevojkom.

35 mm, c/b, 140 min

Duelle (une quarantaine)

(1976.)

Režija: Jacques Rivette
FOTOGRAFIJA: William Lubtchansky
Sadržaj:

Prvi od četiri zamišljena filma čija je središnja tema borba između božice Sunca i božice Mjeseca zbog tajnovitoga plavog dijamanta koji ima moć smrtnike pretvoriti u besmrtnike i obratno. Svaki film je zamišljen u drugom žanru: Duelle kao film noir, slijedeći Noroît kao gusarska avantura i posljednja dva (nikad snimljena) kao ljubavna priča i mjuzikl.

35 mm, boja, 121 min

Lijepa gnjavatorica

(La belle noiseuse, Francuska, Švicarska, 1991)

Režija: Jacques Rivette
FOTOGRAFIJA: William Lubtchansky
Sadržaj:

Glasovitom slikaru Edouardu Frenhoferu, koji sa suprugom Liz povučeno živi na imanju u unutrašnjosti Francuske, u posjet stigne njegov dugogodišnji prijatelj Porbus u pratnji mladog slikara Nicolasa i njegove privlačne supruge Marianne. Nicolas je veliki Frenhoferov obožavatelj, te ga razočara saznanje da slikar već deset godina ne radi na novim slikama, još od vremena u kojem nije uspio dovršiti sliku La belle noiseuse. Ta je slika trebala predstavljati krunu Frenhof...

boja, 238'
Vidi cijeli program