Two-Lane Blacktop
feature film, drama, USA, 1971
DIRECTED BY: Monte Hellman
CAST:
James Taylor (vozač),
Warren Oates (G.T.O),
Laurie Bird (djevoka),
Dennis Wilson (mehaničar),
Harry Dean Stanton (autostoper)
SCRIPT:
Rudy Wurlitzer,
Will Corry
PHOTOGRAPHY:
Jack Deerson
EDITING:
Monte Hellman
Synopsis:
U SAD-u početkom 70-ih godina prošlog stoljeća, mladi Vozač i njegov najbolji prijatelj Mehaničar kao veliki zaljubljenici u automobilske utrke žive na ulici, u svom starom Chevroletu 150 iz 1955. godine putujući od grada do grada. Za život zarađujući tako da slučajne poznanike izazivaju na utrke, Vozač i Mehaničar u Kaliforniji upoznaju atraktivnu autostopisticu koja im se samoinicijativno pridruži na putovanju.
Nedugo potom upoznaju i pasioniranog poklonika sportskih automobila zvanog G.T.O., koji je takav nadimak dobio prema istoimenom modelu Pontiaca kojeg vozi. G.T.O. ubrzo Vozaču predloži utrku preko čitavih SAD, sve do Washingtona, pri čemu bi pobjednik kao nagradu dobio vozilo poraženog.
A dok Vozač i G.T.O. započinju utrku života željni dokazivanja u onome u čemu su najbolji, djevojka će se početi upuštati u povremene veze sa svim sudionicima ovog neobičnog natjecanja.
Kultna pustolovna drama redatelja Montea Hellmana, za koju su scenarij supotpisali Rudy Wurlitzer (Pat Garrett i Billy the Kid Sama Peckinpaha) i Will Corry (serija Miris baruta), ujedno je i središnje i najuspjelije ostvarenje njegova opusa. Iako Monte Hellman nije pripadao u krug najzvučnijih imena Novog Hollywooda, koji je krajem 60-ih i početkom 70-ih godina prošlog stoljeća stilski i tematski zavladao američkom kinematografijom, posrijedi je redatelj koji je u svojim filmovima zdušno promicao svojevrsni američki Novi val te čija su djela redovito stjecala kultni status.
Filmaš sklon tzv. acid vesternima, kojeg kao jedan od svojih uzora ističe i Quentin Tarantino i ovim se filmom ceste vrlo skladno uklopio u struju Novog Hollywooda. Pri tome je u završnici posegnuo za tzv. realiziranom metaforom, u sekvenci spaljivanja filmske vrpce, što je i za pripadnike Novog Hollywooda, koji su u svojim djelima rušili dotad uvriježene konvencije i kanone, bio izuzetno radikalan potez. Emotivnu razinu filma, povezanu uz mladu autostopisticu i jedinog introvertiranog mladića, Hellman je kreirao izuzetno obzirno, a u glumačkoj postavi je i redateljev omiljeni glumac Warren Oates.
Nastao u vrijeme kad su holivudski studiji, uključujući Universal, željeli ponoviti uspjeh antologijskih Golih u sedlu Dennisa Hoppera, Dvostruki asfalt je sniman na autentičnim lokacijama diljem SAD-a, redoslijedom snimanja koji je pratio scenarij, čime je Hellman želio postići najveću mogući autentičnost. Scenarij Rudyja Wurlitzera i nepotpisanog Floyda Mutruxa (Mulholland Falls) nastao je pod utjecajem egzistencijalističke filozofije, što se ogleda i u Wurlitzerovoj odluci da likovi uopće ne koriste imena.
color, 102'