Monty Python and the Holy Grail
feature film, avanturistički, comedy, UK, 1975
DIRECTED BY: Terry Gilliam / Terry Jones
CAST:
Graham Chapman,
John Cleese,
Eric Idle,
Terry Gilliam,
Terry Jones,
Michael Palin,
Connie Booth
SCRIPT:
Graham Chapman,
John Cleese,
Eric Idle,
Terry Gilliam,
Terry Jones,
Michael Palin
PHOTOGRAPHY:
Terry Bedford
EDITING:
John Hackney
Synopsis:
Veoma smo se radovali vidjeti ovaj film na našem velikom platnu i jako nam je žao što to uslijed nepredviđenih okolnosti nećemo moći ostvariti, bilo u najavljenom terminu ili nekom drugom. Program Portreti: Terry Gilliam & Monty Python ćemo stoga umjesto u petak otvoriti u subotu 11. veljače. U iznenadno oslobođenom terminu od ovog filma , prikazat ćemo Duhove otoka (2002).
Godine 932. kralj Arthur i njegov odani štitonoša i sluga Patsy kreću u potragu za odvažnim vitezovima. Pritom obojica poskakuju, jer konja pod njima nema, a Patsy međusobnim udaranjem ljuski kokosovog oraha simulira topot konjskih kopita. Kralj i njegov štitonoša ubrzo će susresti skupinu seljaka s kojima će zapodjenuti vrlo neobičan razgovor, da bi se potom upustili u filozofsku raspravu o pticama selicama. Dok postupno oko sebe okupljaju vitezove Okruglog stola s kojima će krenuti u potragu za Svetim gralom, Arthur, Patsy i ostali susrest će se s neobičnim Crnim vitezom. On čuva most kojim se prelazi preko omanjeg potoka, a kad se sukobe s njim otkrit će da njemu odrezana ruka i noga predstavljaju tek površinske ozljede i da ga ne sprečavaju u nastavku borbe. No to je tek početak neobičnih pustolovina u kojima će se Arthur i vitezovi suočiti sa simpatičnim zecom ubojicom, s vitezovima koji govore „Ni!”, s troglavim vitezom te s još nizom čudnih likova. Naići će i na suđenje ženi optuženoj da je vještica, jer jedan od svjedoka tvrdi da ga je pretvorila u vodenjaka, na dvorac iz kojeg će ih Francuzi vrijeđati te ih pomoću katapulta gađati kravom, te s čarobnjakom Timom.
Godine 2001. ovjenčana Europskom filmskom nagradom u kategoriji nagrade za životno djelo, koju su u ime čitave komičarske skupine Monty Python primili redatelji Terry Gilliam i Terry Jones, izvrsna apsurdna komedija Monyt Python i Sveti Gral nije samo prvi ´pravi´ cjelovečernji pajtonovski film nego zacijelo i najuspjeliji niskobudžetni film ikad realiziran. Kroz temeljito izokrenutu priču o kralju Arthuru i vitezovima Okruglog stola, te njihovu traganju za Svetim Gralom, pajtonovci su se pod redateljskom palicom Terryja Gilliama i Terryja Jonesa izuzetno domišljato i duhovito poigrali arturijanskim legendama, pritom skromne financijske okvire iz nedostatka vješto pretvarajući u prednost. Dok kralj Arthur i njegovi vitezovi ´jašu´ bez konja, čiji topot simuliraju paževi lupanjem polovicama kokosovih oraha, kroz njihove susrete s divovskim vitezovima koji govore „Ni!”, sa 160 pohotnih djevica, krvoločnim bijelim zecom i ratobornim Crnim Vitezom koji u borbi sa Sir Lancelotom gubi dijelove tijela, pajtonovci nude i danas itekako aktualne i urnebesno duhovite apsurdne komentare o socijalnim pravima te klasnoj i spolnoj (ne)jednakosti. Crtu besmisla veći dio cjeline dodatno efektno naglašava pajtonovcima omiljeno metafilmsko poigravanje formom i strukturom djela, pa tako paž primijeti da je Camelot samo maketa, u cjelinu je umetnuto nekoliko plesnih točaka, a vitezovi ubiju znanstvenika koji gledateljima pokuša približiti legendu o kralju Arthuru. No u tome se u samoj završnici krije druga od dvije, premda zanemarive, mane ovog ostvarenja. Uz to što je i ovom prilikom riječ o mozaiku mjestimice predugih i kvalitetom ne sasvim ujednačenih dosjetki, na koncu se, scenom u kojoj policija uoči odlučne bitke s Francuzima uhiti Arthura i vitezove, stječe dojam da članovi kultne komičarske skupine nisu znali kako smisleno zaokružiti cjelinu. No to su uistinu minorni prigovori djelu koje se izuzetno lucidno, maštovito i na maestralan način poigrava čitavim svijetom iz mašte, legendi, povijesti i sadašnjosti, taj svijet provlačeći kroz uistinu jedinstvenu prizmu pomaknutog satiričnog humora. Pajtonovcima ni ovom prilikom nije bilo strano ništa ljudsko ni stvarno, kao ni neljudsko, nestvarno ni apstraktno, jer su bili savršeno sposobni od doslovce svega načiniti osebujnu smjesu farse i apsurda kojoj ni desetljeća koja su u međuvremenu protekla nisu nimalo oduzela na šarmu, duhovitosti i zabavnosti.
color, 91'