Post Tenebras Lux
drama, Mexico, France, Netherlands, 2012 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5)
DIRECTED BY: Carlos Reygadas
CAST:
Adolfo Jiménez Castro,
Nathalia Acevedo
SCRIPT:
Carlos Reygadas
PHOTOGRAPHY:
Alexis Zabé
EDITING:
Natalia López
Synopsis:
Dobrostojeći intelektualac Juan odlazi sa suprugom Natalijom i dvoje male djece živjeti na selo, daleko od urbane otuđenosti. U njihovoj novoj, jednostavnoj svakodnevici i dnevnoj rutini ubrzo se počinje osjećati naizgled neartikulirana napetost u kojoj se začudnost isprepliće sa šokantnim…
Post Tenebras Lux četvrti je dugometražni film meksičkog redatelja Carlosa Reygadasa. Nakon stilskog minimalizma njegova prijašnjeg, hvaljenog ostvarenja Prigušena svjetlost (2007), u ovom filmu autor potpuno razlama koherentnu narativnu strukturu fragmentiranim, nekonvencionalnim pripovijedanjem ispunjenim nizom snovitih i simboličkih prizora, koji su vještom asocijativnom montažom uklopljeni u svakodnevni seoski život. Unatoč narativnoj hermetičnosti te gotovo eksperimentalnom formalnom pristupu, Reygadas jasno uspostavlja emocionalnu okosnicu priče: raspad braka i introspektivni pogled na rastrganost između privilegiranosti i krivnje.
Film obilježavaju i snažni autobiografski elementi. Uloge djece tumače Reygadasova djeca, Rut i Eleazar, a redatelj je i sam u to doba živio s obitelji na selu, upravo u kući u kojoj je film sniman. Također, lik Juana (kojeg tumači za redatelja tipičan naturščik Adolfo Jiménez Castro) snažno upućuje na redateljev alter ego. Intelektualac koji želi miran seoski život, a razdire ga unutarnji demon u obliku oniričnog crvenog stvorenja, filmu dodatno pridaje dojam osobnog snoviđenja.
Karakteristično za redatelja, film obiluje religijskim metaforama suprotstavljenima animalnim nagonima. Sam naslov filma biblijska je referenca, a ujedno i svojevrsni moto protestantske reformacije, koja se odnosi na ponovno otkrivanje istine nakon razdoblja duhovne zamračenosti. Taj sakralni simbolizam Reygadas isprepliće s agresivnim i seksualnim impulsima, povezujući sferu tjelesnog s religijskim imaginarijem grijeha i kušnje, čime se sugerira da je put prema duhovnosti moguć tek kroz suočavanje s vlastitim najmračnijim porivima.
Stilski, Post Tenebras Lux potvrđuje redateljevu sklonost prema snažnim vizualima i nekonvencionalnim tehnikama snimanja. Distorzijom slike u pojedinim scenama, postignutom upotrebom specifičnog objektiva čija je površina dodatno ispolirana, što uzrokuje lom i zamućenje slike na rubovima, Reygadas i direktor fotografije Alexis Zabé vješto evociraju učinak subjektivnog pogleda.
Post Tenebras Lux premijerno je prikazan na 65. izdanju Međunarodnog filmskog festivala u Cannesu, uz mješavinu zvižduka i oduševljenja publike. Unatoč toj podijeljenoj recepciji, Reygadas je kući otišao s nagradom za najbolju režiju, afirmirajući se tako kao jedan od najistaknutijih i najradikalnijih redatelja 21. stoljeća.
Autor komentara: Tibor Đurđev
Ulazncie za projekciju 20. 12. u 21:00 moguće je kupiti online OVDJE, kao i na blagajni KIC-a sat vremena prije početka.
color, 115'