Son of Saul

Saul fia, historical drama, Hungary, 2015 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5)

DIRECTED BY: László Nemes

Son of Saul

CAST:
Géza Röhrig,
Levente Molnár,
Urs Rechn,
Todd Charmont,
Sándor Zsótér,
Amitai Kedar,
Uwe Lauer,
Christian Harting

SCRIPT:
László Nemes,
Clara Royer

PHOTOGRAPHY:
Mátyás Erdély

MUSIC:
László Melis

EDITING:
Matthieu Taponier

SCENOGRAPHY:
Dorka Kiss,
Judit Varga

COSTUMES:
Edit Szücs

Synopsis:

Listopad 1944., koncentracijski logor smrti Auschwitz-Birkenau. Saul Ausländer mađarski je pripadnik Sonderkommanda, jedinice židovskih zatvorenika izoliranih od ostatka logora koji su zaduženi za odvođenje zatvorenika u plinske komore i paljenje leševa. Dok radi u jednom od krematorija, Saul nailazi na tijelo dječaka za kojeg postaje uvjeren da je njegov sin. On se budi iz stanja umrtvljenosti i odlučuje potajno dječaku prirediti pravi židovski pogreb…
 

Originalno redateljski koncipiran, s kamerom koja je stalno iznimno blizu protagonistu Saulu, pripadniku logoraške jedinice Sonderkomamndo u Auschwitzu, pri čemu se usredotočenost na njegovu grozničavo stiješnjenu mentalnu i duševnu perspektivu dodatno pojačava uskim formatom slike, Saulov sin doista je dojmljiv prikaz kaotičnog stanja individualne svijesti u kaotičnim trenucima nacističkog logora smrti, no na tu primarno naturalističku poetiku najskladnije se ne nadovezuje poprilično iskonstruirana, 'simbolistička' motivacija glavnog lika. Naime, probuđen iz obamrlosti i mehaničkog obavljanja radnji dječakom koji je čudnovato preživio plinsku komoru, da bi potom bio naknadno ubijen, Saul pod svaku cijenu dečka želi pokopati po židovskom obredu, a da bi tu apsurdno-sublimnu fiksaciju opravdao pred drugim logorašima izmišlja kako je riječ o njegovom sinu, pri čemu je jasno da na nekoj 'višoj' razini to i jest istina.

Kritičar Dragan Jurak napravio je odličnu kontekstualnu analizu Saulova sina spram holivudske paradigme kojoj film želi odlučno oponirati, ukazujući da, paradoksalno, Nemesov uradak štošta preuzima od onog što prezire (o tom preziru eksplicitno je govorio glavni glumac Géza Röhrig, kad je gostovao na Zagreb Film Festivalu gdje je film imao hrvatsku premijeru), odnosno da je sam svršetak, ponovo vrlo simbolički obilježen (preživljava neki drugi dječak, nežidov, koji nastavlja nadu), lako mogao potpisati i sam Steven Spielberg. To ne umanjuje vrijednost Saulova sina, ali upozorava da on ipak nije tako beskompromisan ostvaraj kao što bi sama sebe volio vidjeti i kao što ga mnogi drugi vide.

Nemesov debi, koji mnogi smatraju najboljim filmom o Auschwitzu ikad snimljenim, zabilježio je silan međunarodni uspjeh, a spomenimo samo najznačajnija priznanja koja je dobio – Oscar i Zlatni globus za najbolji film na stranom jeziku, Grand Prix i nagrada Međunarodne federacije filmskih kritičara FIPRESCI u Cannesu, Nagrada Nezavisni duh za najbolji internacionalni film, Nagrada NBR za najbolji film Nacionalnog američkog odbora za kritiku, Specijalna nagrada žirija u Sarajevu, nagrada za najboljeg glumca po izboru kultnog časopisa Village Voice, Zlatna kolica za najbolji film na Zagreb Film Festivalu.

Autor komentara: Damir Radić
 

Uvodnu riječ prije projekcije održat će snimatelj Bojan Mrđenović.

Ulaznice za projekciju 14. 12. u 21:00 moguće je kupiti online OVDJE, kao i na blagajni KIC-a sat vremena prije početka. 

color, 107'

Trailer