comedy, USA, 1999 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)

Thomas Newman

Tariq Anwar,
Christopher Greenbury

SCENOGRAPHY:
Jan K. Bergstrom

Julie Weiss

Sredovječni Lester Burnham poslovni je čovjek koji mrzi svoj posao i živi u nesretnom braku s neurotičnom Carolineom, agenticom za prodaju nekretnina. Njihova 16-godišnja kći Jane pati od nedostatka samopouzdanja i ne voli svoje roditelje. Umirovljeni marinac, pukovnik Frank Fitts doseli se s obitelji u naizgled idilično predgrađe gdje Burnhamovi žive, a njegov tinejdžerski sin Ricky počne se zbližavati s Jane. Ricky kamerom snima svijet oko sebe pronalazeći ljepotu u svakodnevnim stvarima, ali i potajice dila marihuanu. Lester, koji iznenađujuće da otkaz i zaposli se u fast food restoranu, postaje mu stalna mušterija. Također, Lester se počne intenzivno baviti fitnesom, osobito od kad se zagledao u lijepu i slatku Angelu, vršnjakinju i najbolju prijateljicu svoje kćeri…

Ugledni engleski kazališni redatelj i producent Sam Mendes filmski je debitirao u Americi na prijedlog i poticaj Stevena Spielberga koji je ostao fasciniran njegovom newyorškom postavom slavnog mjuzikla Cabaret. Mendes je prihvatio režirati scenarij naslova American Beauty Alana Balla, u to doba scenarista na tv-serijama kojem je to bio najambiciozniji rad i moguća ulaznica u hollywoodsku prvu scenarističku ligu. I Ball, budući kreator čuvene tv-serije Dva metra pod zemljom, bio je kao i Spielberg impresioniran Mendesovim kazališnim produkcijama, osobito njihovim vizualnim stilom, te je i on bio pobornik ideje da filmski neiskusni Britanac preuzme režiju, a kao koproducent na to je mogao i osobno utjecati.

Odluka se pokazala punim pogotkom – Mendes je uz dragocjen doprinos briljantnog direktora fotografije, oscarovca Conrada L. Halla (Butch Cassidy i Sundance Kid), kreirao film iznimne vizualne ljepote i atmosfere, ali i izvanrednih glumačkih izvedbi. Kompletni glumački ansambl je sjajan, osobito Kevin Spacey kao Lester, Thora Birch kao Jane i Wes Bentley kao Ricky, dok je Mena Suvari savršeno utjelovila ideal naslovne američke ljepot(ic)e na granici djevojčice i djevojke, a Chris Cooper zablistao u minutažom maloj, ali izuzetno ekspresivnoj ulozi marinca koji ispod rigidne konzervativnosti krije homoerotske sklonosti i na kraju izazove tragediju. Kritika je film dočekala sa zasluženim panegiricima, nudeći brojne, nerijetko međusobno suprotstavljene interpretacije, što je temeljna zasluga intrigantnog, značenjski slojevitog Ballova scenarija, naposljetku nagrađenog Oscarom.

Akademijinu nagradu Vrtlog života, kako je glasio hrvatski distribucijski prijevod, dobio je i u kategorijama najboljeg filma, režije, glavnog glumca i fotografije, a bio je nominiran i za najbolju glavnu glumicu (Annette Bening kao Caroline Burnham), izvornu glazbu i montažu. U ogromnom nizu drugih nagrada i priznanja ističu se Zlatni globusi za najbolji film u kategoriji drame, najbolju filmsku režiju i najbolji filmski scenarij. Film je lansirao Mendesovu slikopisnu karijeru te je u godinama koje su došle postao jedan od uglednijih svjetskih filmskih režisera, tvorac tako izuzetnih naslova kao što su Put oslobođenja i 1917, pokazavši se usput kompetentnim i za 'industrijsku režiju' dvaju izdanaka serijala o Jamesu Bondu.