Carrie

triler, horor, SAD, 1976

REŽIJA: Brian De Palma

Carrie

ULOGE:
Sissy Spacek (Carrie),
Piper Laurie (Margaret White),
Amy Irving (Sue Snell),
William Katt (Tommy Ross),
John Travolta (Billy Nolan),
Nancy Allen (Chris Hargenson),
Betty Buckley (Miss Collins)

SCENARIJ:
Lawrence D. Cohen

FOTOGRAFIJA:
Mario Tosi

GLAZBA:
Pino Donaggio

MONTAŽA:
Paul Hirsch

KOSTIMI:
Rosanna Norton

Sadržaj:

Šesnaestogodišnja Carrie prilikom tuširanja u školi, nakon nastave tjelesnog odgoja, dobije svoju prvu mjesečnicu. Budući da živi s majkom koja je vjerski fanatik i odgojila ju je bez da joj je jednu riječ rekla o menstruaciji, Carrie je šokirana krvarenjem iz svog spolovila i počne paničariti, a razredne je kolegice grubo ismiju. Po povratku kući, majka joj kaže da je menstruacija posljedica grijeha i zaključa je u malenu prostoriju s oltarom naloživši joj da moli za oprost.

U školi, Carrie u zaštitu uzima nastavnica tjelesnog, gospođica Collins, no svejedno je i dalje ima na piku učenica Christine Hargensen, koja ju je i ranije zlostavljala. Pakosnoj djevojci zbog toga biva zabranjeno prisustvovanje maturalnoj večeri i zabavi, pa se odluči, uz pomoć svog dečka Billyja Nolana, okrutno osvetiti Carrie. No ono što nitko ne zna jest da Carrie ima telekinetske moći…
 

Nakon vrhunskog trilera Opsesija, još jedne njegove izravno intertekstualne interakcije s poetikom i djelom Alfreda Hitchcocka, Brian De Palma odlučio je iste, 1976. godine režirati adaptaciju debitantskog romana Stephena Kinga Carrie iz 1974. Roman je postigao komercijalni i kritičarski uspjeh, ali velikim bestselerom postat će tek nakon filmske prilagodbe, jer De Palmina verzija postala je veliki hit, njegov prvi veliki komercijalni uspjeh, pa su mnogi gledatelji koje je film oduševio odlučili pročitati i roman prema kojem je nastao.

Filmska verzija posve ignorira Kingovu narativnu strategiju, inspiriranu romanom Dracula Brama Stokera. Dok je King posegnuo za okvirnom i polifonom naracijom, garniranom pseudodokumentarnim sastojcima (novinski članci i slično), De Palma se odlučio za standardno klasičnonarativno pripovijedanje, no garnirano senzacionalnim vizualnim izričajem. Film se otvara njegovim trademarkom – dugom scenom snimljenom u jednom kadru fluidnom kamerom, a poslije, izuzetno efektno i atraktivno, koristi i drugi svoj zaštitni znak – podijeljen ekran, što u ovom slučaju uključuje i parceliranje slike na niz malih sličica.

Iako je ostvarila vrlo zapaženu glavnu žensku ulogu u debitantskoj Pustari Terrencea Malicka tri godine ranije, zapravo je naslovna rola Carrie kod De Palme lansirala Sissy Spacek u velike zvijezde Novog Hollywooda, a istaknutu epizodu (negativca) ima i onda malo znani John Travolta koji će već sljedeće godine postati megazvijezda glavnom ulogom u ogromnom hitu Groznica subotnje večeri Johna Badhama. Sissy Spacek bila je nominirana za Oscara za glavnu žensku ulogu, a Piper Laurie kao njezina majka (nezaboravna rola) za sporednu.

Carrie se smatra jednim od najstrašnijih i svakako jednim od najspektakularnije režiranih horora u povijesti žanra, a 2022. uvrštena je u Nacionalni filmski registar američke Kongresne knjižnice kao kulturno, povijesno ili estetski znakovito djelo. 

Autor teksta: Damir Radić    

boja, 100'

Trailer